Gå til innhold

Når bytte sko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Føler meg litt dum og uvitende som spør...men, er det noen som vet hvor stor plass det skal være fremme i en vintersko når den ikke skal være for liten eller alt for stor? Når er skoen for liten og tid for å bytte til en størrelse større?

Noen som vet en enkel metode å bruke til å finne ut dette? Blir så usikker. prøvd å kjenne etter hvor stortåen er, men problemet er at jeg ikke vet sikkert hvor langt fremme den kan være er før skoen er for liten? Det er 1/2 -1 cm ledig rom fremme i skoen med ullsokker på. Er litt motstand når skoen skal på, men ikke noen problem. Har samme par vintersko i en størrelse større, men den virker alt for stor, så blir så usikker på om jeg skal skifte til de som er større eller vente litt. HVa ville dere mødre med erfaring gjort?

Veldig takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Trollmor
Skrevet

Hei,

Hvis barnet har så god plass med ullsokker på tror jeg ikke du skal bekymre deg for om skoen er for liten.

Det jeg pleier å gjøre er å ta ut sålen og måle foten oppå der om jeg er usikker. I skobuttikken har de også noe som måler oppi skoen og så kan du måle str på barnet sin fot, så ser du om det passer. (kronglete forklaring, håper du forsto hve jeg menet)

Skrevet

Det er vel sagt at en ny barnesko skal være 15 mm større enn foten. Det er vikitg at foten måles med full tyngde på da barn ofte krøller tærne. Da kan foten vokse 7 mm før skoen blir for liten, for skoen skal "alltid" være 8 mm lenger enn foten.

Har du plass foran selv med ullsokk vil jeg si at det er bra. Da blir jo ikke ullsokken presset sammen og det er jo luften inni ullgarnet som isolerer og gjør at man holder seg varm på føttene.

Skrevet

hvis du kan ta ut sålen på skoen, og prøve barnets fot på den, så ser du hvor mye plass det er foran. Husk å prøv med full tyngde på foten, altså ikke sittende..

Det er mye lettere å måle på den måten, enn ved å forsøke å klemme og kjenne etter tær, synes i hvertfall jeg!

Skrevet

Det er vel sagt at en ny barnesko skal være 15 mm større enn foten. Det er vikitg at foten måles med full tyngde på da barn ofte krøller tærne. Da kan foten vokse 7 mm før skoen blir for liten, for skoen skal "alltid" være 8 mm lenger enn foten.

Har du plass foran selv med ullsokk vil jeg si at det er bra. Da blir jo ikke ullsokken presset sammen og det er jo luften inni ullgarnet som isolerer og gjør at man holder seg varm på føttene.

Hei:) TS her!:)

Takk for svar til alle tre:)

Men lurte på du (gjest) som skrev at skoen "alltid" skal være 8 mm lenger enn foten. Mente du at skoen skulle være 8 mm lengre enn foten viss man måler utenpå skoen når skoen er på? Og skal den være 8 mm lenger enn foten med ullskokker på eller uten?

Du nevnte også at en ny sko skal være ca 15 mm lengre enn foten.Vet du eller noen andre hvor den "øvre grensen" for hvor mye lengre enn sko kan være enn foten når den er ny?

Er 2 cm for mye?

Skrevet

Hei:) TS her!:)

Takk for svar til alle tre:)

Men lurte på du (gjest) som skrev at skoen "alltid" skal være 8 mm lenger enn foten. Mente du at skoen skulle være 8 mm lengre enn foten viss man måler utenpå skoen når skoen er på? Og skal den være 8 mm lenger enn foten med ullskokker på eller uten?

Du nevnte også at en ny sko skal være ca 15 mm lengre enn foten.Vet du eller noen andre hvor den "øvre grensen" for hvor mye lengre enn sko kan være enn foten når den er ny?

Er 2 cm for mye?

Skrevet

Jeg syns 2 cm er passelig på vintersko slik at det blir plass til tykk ullsokk også. For trange/små vintersko gir kalde føtter. Dessuten sklir foten litt frem i skoene når barnet er i bevegelse. Kjøpte selv sko som var 2 cm for store da vi prøvde, men etter bruk hadde han knapt halvannen cm å gå på. Så dette siden sålen hadde ull som sto opp, så det var lett å se hvor avtrykket etter foten var.

Joggesko er passe store når det er halvannen cm å gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...