Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og leser trådene om Vitex og Pergotime, og føler meg litt dum... Brukes disse til samme formål? Altså for å bli gravid?

Manne og jeg har prøvd i 5mnd nå, uten positivt resultat. Er egentlig ikke veldig stressa, men må innrømme jeg begynner å bli litt utålmodig. Vi er begge i begynnelsen av 30-årene, og har ingen barn fra før.

Jeg har regelmessig mens, og har hatt det i mange år. Kan det likevel være slik at jeg egentlig ikke har EL? Bør jeg oppsøke lege og prøve å få Pergotime, eller kan jeg bestille Vitex på nettet? Hva er "best"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vitex er et naturpreparat som ikke bevist har virkning og derfor ikke selges på apotek. Men mange bruker dette som kjerringråd for å lettere bli gravid, det skal vistnok påvirke hormoner.

Pergotime er et Clomidpreparat som skrives ut av gynekologer til kvinner som har manglende/lange/uregelmessige sykluser, som altså ikke får eggløsning av seg selv. Det blir også innimellom forsøkt på langtidsslitere til tross for regelmessige sykluser for å forsøke å bedre eggkvaliteten, men her er effekten tvilsom. Pergotime er et anerkjent legemiddel som har hjulpet mange, og det krever tett oppfølging av gynekolog. Det kreves også normalt at mannen er "sjekket ut av saken" først da det er en del hormoner i disse.

Vitex og Pergotime må ikke kombineres da førstnevnte kan påvirke sistnevnte negativt.

Fem måneder er absolutt ikke lang tid. Man sier at ca 60% blir gravide etter seks måneder. Og med regelmessige sykluser har du høyst sannsynlig eggløsning. Du kan eventuelt forsøke EL test eller temping for å bekrefte eggløsning. Se ann noen måneder til, så kontakter du legen for henvisning videre til gynekolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...