Gå til innhold

Utlending uten opphold, 3 mnd-regel.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo sånn at folk fra andre land kan være i Norge i 3 mnd uten oppholdstillatelse. Men hvor lenge må de være borte fra Norge før de kan være her i 3 mnd til?

Kan en utlending tilbys å jobbe litt daglig mot at han ikke får lønn, men dekket kost og losji? Eller er ikke det lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

Skrevet

Kan en utlending tilbys å jobbe litt daglig mot at han ikke får lønn, men dekket kost og losji? Eller er ikke det lov?

Du bør kontakte UDI for å få et sikkert svar; det er neppe noen her som er kvalifisert til å gi deg et 100%riktig svar.

http://www.udi.no/Kontakt-oss/Service/Opplysningstjenesten-i-UDI-OTS/

Men om utlendingen får dekket kost og losji til en verdi av f.eks 6000 kr i måneden kan ikke jeg se at det er noen prinsipiell forskjell på om utlendingen får pengene rett i hånda eller i form av bosted, mat og klær. Det er likefullt lønn for en jobb utlendingen har, og for å jobbe skal man ha arbeidstillatelse.

Skrevet

Fra UDI:

Dersom du er unntatt fra visumplikten til Norge, kan du oppholde deg i inntil 90 dager i Schengen-området. Du kan ikke oppholde deg i Schengen-området i mer enn 90 dager i løpet av de siste 180 dagene. Dette vil si at du etter et 90-dagers opphold ikke kan reise tilbake til Schengen-området før det har gått nye 90 dager. Det er ditt eget ansvar å påse at du overholder dette kravet.
Skrevet

Litt off topic, men:

Da har jeg oppholdt meg ulovlig i Hellas... :dåne:

Jeg visste at jeg maks kunne være der tre måneder sammenhengende, men visste ikke at jeg deretter måtte være minst tre måneder i Norge før jeg kunne reise til Hellas igjen.

Jeg var til og med på NAV før første reise, og snakket masse med saksbehandler om hvilke planer jeg hadde for dette året. Forstår at jeg burde satt meg inn i dette selv, men jeg stilte han saksbehandleren mange spørsmål og følte meg godt informert om alt nødvendig. Og han sa ingenting om at planen min ikke kom til å funke pga denne regelen.

Jeg reiste til Hellas en gang i mars og var der i nesten akkurat tre måneder. Så var jeg i Norge og Sverige et par måneder, før jeg reiste til Hellas igjen i midten av august og kom til Norge igjen for en uke siden.

Kan jeg bli straffet for det nå?

Isåfall hva slags straff?

Hvordan søker jeg oppholdstillatelse i Hellas, hva skal til for å få det og hvor lenge vil den da gjelde? Er det vanskelig å få opphold der?

Kan noen gi linker som nøye forklarer hvordan det er å søke osv i Hellas?

Skrevet

Det er egentlig ganske slitsomt å forholde seg til, siden det er en rullerende grense, og man må alltid regne frem og tilbake for å finne ut hvor lenge man var der sist, og hvor lenge man kan være der nå, samtidig som man må ta hensyn til at nåværende opphold setter begrensninger for neste opphold. Huff.

Enkelt og greit om man bare skal på ferietur et tilfeldig sted, men verre om det er venner/familie/kjæreste fra et annet land som gjerne vil komme på besøk så ofte som mulig (eller om det er du selv som reiser til utlandet).

Som Daria sier: "Dette vil si at du etter et 90-dagers opphold ikke kan reise tilbake til Schengen-området før det har gått nye 90 dager". Det er jo ikke så vanskelig om man skal være der i akkurat 90 dager, men er det snakk om en måned her, en uke der, og en weekend i ny og ne, må man være veldig påpasselig med å regne det sammen, så man holder seg innenfor den rullerende grensen - max 90 dager i løpet av en hvilken som helst 180-dagers periode.

Skrevet

Kan jeg bli straffet for det nå?

Isåfall hva slags straff?

Hvordan søker jeg oppholdstillatelse i Hellas, hva skal til for å få det og hvor lenge vil den da gjelde? Er det vanskelig å få opphold der?

Kan noen gi linker som nøye forklarer hvordan det er å søke osv i Hellas?

Helt sikker er jeg ikke, men tror du kunne blitt sendt hjem hvis det ble oppdaget, og du hadde blitt utestengt en viss tid. Kanskje ville det også vanskeliggjøre å få opphold der senere. Mange fra diverse naboland jobber i Hellas uten oppholdstillatelse i sommersesongen. Det kan ende med utestengelse i hele fem år, men det gjelder nok bare for landene som ikke er med i EØS/EU.

Tror ikke du kommer til å bli straffet nå i ettertid.

Nå vet du hvordan loven er, og da er det bare å følge den heretter i hvertfall ;)

Tror forresten du kan være der i maks seks måneder istedet for tre, dersom du jobber der. Vet ikke om du da må jobbe fullt i alle månedene da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...