Gjest Uten barn... Skrevet 16. november 2010 #1 Del Skrevet 16. november 2010 Hei, Nå håper jeg dere med barn i "alle aldere" kan hjelpe meg litt... Vi har en del barn i familien(mne ikke sambo og jeg) og vi har bestemt oss for å kjøpe bøker til barna i år. Det er barn i hovedsak fra 2 til 10 år. Noen som har noen gode forslag? Skriv gjerne et par ord om dem også.. Den eneste vi har kommet frem til er "Det suser i Sivet". Handler om en vannrotte, en muldvarp og en padde. Der blir Paddeborg okkupert av noen slemme dyr, mens padda er ute og leker med alt som går fort...og den smarte Grevling Greve, som til stadighet redder de andre! Minnes også en Petter Kanin fra jeg var liten, men der har jeg ikke funnet noe tittel ennå... Hva liker barn å lese (eller bli lest for) i dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tette-nette Skrevet 16. november 2010 #2 Del Skrevet 16. november 2010 Bukkene Bruse på badeland er genial bok. Skikkelig morsom. Passer bra for barnehagebarn. Gruffalo er også en fin bok for barna i barnehagealder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #3 Del Skrevet 16. november 2010 Til de nest minste så er Knerten helt ypperlig. De aller yngste kan ha glede av Albert Åberg. De eldste kan bøkene om den lille vampyren treffe, Svein og Rotta bøkene. Den aller eldste. Første bok i Harry Potter serien. Forøvrig så kan du få god hjelp på biblioteket eller hos en bokhandel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 16. november 2010 #4 Del Skrevet 16. november 2010 Til de minste i min familie har jeg kjøpt pekebøker (dyrebøker, kjøretøy, osv). Ellers har jeg kjøpt Doktor Proktors Prompepulver til et litt eldre fadderbarn, Jo Nesbø som har skrevet denne Han har flere barnebøker som handler om Doktor Proktor. De er vist veldig populære og morsomme bøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #5 Del Skrevet 16. november 2010 I år har jeg kjøpt "Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" til 2-åring, Albert Åberg og Karsten og Petra-bøker til to på 4. Femåringen får "Den store boka om Knerten". Til noen i småskolealder (7, 9 og 10) gir jeg Svein og Rotta-bøker og "Jørgen + Anne = Sant" (den kommer som film på nyåret!). Hadde opprinnelig tenkt Maria Gripe til 13-åringen ("Tordivelen flyr i skumringen" osv), men hun ønsket seg så veldig Twilight-bøker, så da blir det det Puh. Mange tantebarn og fadderbarn gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 16. november 2010 #6 Del Skrevet 16. november 2010 Serafin og hans makeløse mesterverk http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144406 en vidunderlig bok , jeg vil si fra 5-6 års alderen og opp til 10-11. oppfølgeren er også veldig bra . eller Den lille prinsen som passer for alle og som barn får forskjellig mening ut av alt etter alderen . Den har jeg lest for alt fra barn på 4 år til voksne. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=142842&rom=MP&ept=2&pid=200061&gclid=CNvPucO5pqUCFcOIDgodBFnxHQ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 16. november 2010 #7 Del Skrevet 16. november 2010 Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans er genial for de minste, samt ufattelig morsom for de voksne å lese. Jeg husker godt hvordan småbrødrene mine lo seg i hjel da vi leste denne for dem da de var små, med forskjellige lyder for hver type dyrebæsj :gjeiper: For de litt eldre er jo bøkene til Roald Dahl og Astrid Lindgren helt fantastisk geniale. Skulle vært påbudt for foreldre å lese for barna sine. Ellers er jo Narnia-serien herlig. Pappa leste alle de 7 bøkene for oss to ganger da jeg var liten, og jeg elsket dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #8 Del Skrevet 16. november 2010 Da jeg var i 4-5 årsalderen, tror jeg det var, elsket jeg en bok som het "Store Sara, Små støvler". Den var kjempefin! Ellers er jo gåsemorboka noe alle barn bør vokse opp med :)N Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 16. november 2010 #9 Del Skrevet 16. november 2010 Og som tidligere nevnt Doktor proktor bøkene av Jo Nesbø . det kan i det hele tatt være lurt å ta en titt på ny barnelitteratur og, det er ikke nødvendig å bare holde seg til deg kjente . Ny generasjon =nye bøker . Det betyr selvsagt ikke at en skal kaste det gamle til sjøs, men en god blanding er fint . Er det dessuten familier med flere barn er sjansen ganske stor for at de allerede er utstyrt med anne Cath Vestly og Astrid Lindgren bøker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. november 2010 #10 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Hei, Nå håper jeg dere med barn i "alle aldere" kan hjelpe meg litt... Vi har en del barn i familien(mne ikke sambo og jeg) og vi har bestemt oss for å kjøpe bøker til barna i år. Det er barn i hovedsak fra 2 til 10 år. Noen som har noen gode forslag? Skriv gjerne et par ord om dem også.. Den eneste vi har kommet frem til er "Det suser i Sivet". Handler om en vannrotte, en muldvarp og en padde. Der blir Paddeborg okkupert av noen slemme dyr, mens padda er ute og leker med alt som går fort...og den smarte Grevling Greve, som til stadighet redder de andre! Minnes også en Petter Kanin fra jeg var liten, men der har jeg ikke funnet noe tittel ennå... Hva liker barn å lese (eller bli lest for) i dag? Ok til de minste: Tassen. Spennende for der kan de åpne luker og så gjemmer det seg bilder bak ting. handler forresten om en hund som heter tassen. mange forskjellige tassen bøker Den store eventyrboka Den store sangboka Mener det er bøker om båten elias. Elias er visst så populært blant ungene idag har jeg hørt Eventyr fra thorbjørn egner. Any of them Til unger på ti vil jeg anbefale bøker fra Roald Dahl. jeg likde de da jeg var på den alderen Endret 16. november 2010 av BettyBoop28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. november 2010 #11 Del Skrevet 16. november 2010 Og ja kom på flere Ane cath vestlys bøker er kjekke for barn. Så knerten allerede var nevnt, vet ikke om de har ole aleksander filibombombom eller guro eller mormor og de åtte ungene lengre? Og så er det astrid lindgren da. Pippi, Emil og sånn Og flere forslag til en på 10. Husker jeg leste hobbiten da jeg var 11, handler om hobbitten bilbo som er onkelen til frodo i ringenes herre ,men den er mindre heavy enn ringenes herre og mindre brutal om jeg ikke husker feil Og harry potter er jo nevnt ser jeg, og den lille vampyren ville jeg og anbefalt. Er vel en bokserie om jeg ikke husker feil. Hmm kommer igrunn ikke på flere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 17. november 2010 #12 Del Skrevet 17. november 2010 Og ja kom på flere Ane cath vestlys bøker er kjekke for barn. Så knerten allerede var nevnt, vet ikke om de har ole aleksander filibombombom eller guro eller mormor og de åtte ungene lengre? Og så er det astrid lindgren da. Pippi, Emil og sånn Og flere forslag til en på 10. Husker jeg leste hobbiten da jeg var 11, handler om hobbitten bilbo som er onkelen til frodo i ringenes herre ,men den er mindre heavy enn ringenes herre og mindre brutal om jeg ikke husker feil Og harry potter er jo nevnt ser jeg, og den lille vampyren ville jeg og anbefalt. Er vel en bokserie om jeg ikke husker feil. Hmm kommer igrunn ikke på flere Pippi og Emil er søte bøker, men de virkelig store i mine øyne er Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio :rødme: Hobbiten er også en knallfin barnebok for en litt voksen 10-åring ja, samt de første Harry Potter-bøkene. De siste HP-bøkene blir litt for heavy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 17. november 2010 #13 Del Skrevet 17. november 2010 Om Harry Potter er for voksent for en 10 åring kommer jo ann på 10 åringen . Knotten min er 10 og har lest alle sammen flere ganger . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 17. november 2010 #14 Del Skrevet 17. november 2010 Pippi og Emil er søte bøker, men de virkelig store i mine øyne er Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio :rødme: Hobbiten er også en knallfin barnebok for en litt voksen 10-åring ja, samt de første Harry Potter-bøkene. De siste HP-bøkene blir litt for heavy. Ikke så veldig glad i brødrene løvehjerte. Syns den oppfordrer litt til selvmord.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 18. november 2010 #15 Del Skrevet 18. november 2010 Ikke så veldig glad i brødrene løvehjerte. Syns den oppfordrer litt til selvmord.. Seriøst? Tror du barn tenker sånn, da? For meg virker det litt hysterisk å tenke på den måten, skal jeg være ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. november 2010 #16 Del Skrevet 18. november 2010 Seriøst? Tror du barn tenker sånn, da? For meg virker det litt hysterisk å tenke på den måten, skal jeg være ærlig. Nei jeg tror ikke barn tenker sånn. Det er ikke det jeg sier. Men i den boka tar de faktisk selvmord. Jeg tror en tiåring har vett til å tenke slikt. Den boka er jo ikke akkurat egnet for de aller minste heller er den vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. november 2010 #17 Del Skrevet 18. november 2010 Pippi og Emil er søte bøker, men de virkelig store i mine øyne er Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio :rødme: Hobbiten er også en knallfin barnebok for en litt voksen 10-åring ja, samt de første Harry Potter-bøkene. De siste HP-bøkene blir litt for heavy. Man trenger slett ikke å være voksen tiåring for å lese hobbiten. Jeg var ikke voksen i huet da jeg var på den alderen men kunne da lese den likevel uten problemer. Ikke var den skummel heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 18. november 2010 #18 Del Skrevet 18. november 2010 Nei jeg tror ikke barn tenker sånn. Det er ikke det jeg sier. Men i den boka tar de faktisk selvmord. Jeg tror en tiåring har vett til å tenke slikt. Den boka er jo ikke akkurat egnet for de aller minste heller er den vel. Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste den første gang, men tror at barn fra 8 og oppover fint kan lese Brødrene Løvehjerte? Man trenger slett ikke å være voksen tiåring for å lese hobbiten. Jeg var ikke voksen i huet da jeg var på den alderen men kunne da lese den likevel uten problemer. Ikke var den skummel heller Kanskje. Er nok veldig varierende fra barn til barn. Jeg leste den på ungdomskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 18. november 2010 #19 Del Skrevet 18. november 2010 Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste den første gang, men tror at barn fra 8 og oppover fint kan lese Brødrene Løvehjerte? Jo de kan sikkert det. Jeg likte den uansett ikke etter jeg leste den igjen som voksen. Men samtidig er den jo bra på et vis fordi den ikke skjermer barn for livets realiteter i forhold til dødsfall og sånn, at det liksom er en naturlig del av livet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 18. november 2010 #20 Del Skrevet 18. november 2010 Jo de kan sikkert det. Jeg likte den uansett ikke etter jeg leste den igjen som voksen. Men samtidig er den jo bra på et vis fordi den ikke skjermer barn for livets realiteter i forhold til dødsfall og sånn, at det liksom er en naturlig del av livet.. Det er litt det jeg liker med Astrid Lindgren. Det er skikkelig spenning og eventyr, og med noen triste og tragiske elementer - akkurat som det virkelige livet kan være. Jeg elsket sånne bøker da jeg var liten Men her er jo barn forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå