Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Samboeren min har akkurat fått fast jobb, så nå er det glede i heimen. Han begynner første desember.

Det jeg lurer på er hvordan første lønning blir organisert når en er nyutdannet (vet det er litt forskjellig etter hvor en jobber, men på generelt grunnlag)?

Finnes det muligheter for forskuddsutbetaling av lønn, i og med at han er nyutdannet, eller er dette uaktuelt i begynnelsen?

Endret av einna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest trolig vil han få utbetalt første lønning i januar, men det kommer vel litt an på hvor han er ansatt. Er det kommunalt kjøres lønn den 20., og blir utbetalt den 12 neste måned. Men hør med arbeidsplassen, noen steder er de behjelpelige med dette:)

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Tips: Spør samboeren din om han kan spørre den nye arbeidsgiveren sin du, det pleier å hjelpe :Gjesp:

Skrevet

Samboeren min har akkurat fått fast jobb, så nå er det glede i heimen. Han begynner første desember.

Det jeg lurer på er hvordan første lønning blir organisert når en er nyutdannet (vet det er litt forskjellig etter hvor en jobber, men på generelt grunnlag)? Vil han få første lønning i januar? Finnes det muligheter for forskuddsutbetaling av lønn, eller er dette uaktuelt i begynnelsen?

Hvorfor spør du her når samboeren din får lønn? Hvorfor spør ikke han på joben istedenfor? Jeg tror at den 12. eller 20. er vanlig i stat og kommune. Da er noe av lønna på forskudd og noe på etterskudd. Så hvis han begynner 1. desember, vil han få lønn en av disse dagene for desember måned. Hvis han er ansatt i stat eller kommune. Er det et privat firma betaler de kanskje ut den 1. eller 15.? står det ikke noe om dette i kontrakten da? :klø:

Skrevet

Kontrakten hans er stedet å lete ja. Dersom han ikke har fått kontrakt enda, og ikke tør spørre på jobben, må du i alle fall gi oss litt mer info for at gjettingen i alle fall skal bli halvkvalifisert. Offentlig/privat, timelønn/månedslønn etc.

Skrevet

Takker for svar :)

Hvorfor spør du her når samboeren din får lønn? Hvorfor spør ikke han på joben istedenfor?

Fordi han akkurat fikk vite at han fikk jobben, og kontrakten er ikke tilsendt ennå. Selvfølgelig skal han spørre hvordan det fungerer etterhvert, jeg ble bare litt utålmodig akkurat nå. Går og bekymrer meg for juleøkonomien ser dere ;) Er et selskap eid av staten forresten.

Det jeg egentlig lurte mest på (men ser det ikke kommer tydelig fram i startinnlegget mitt) er om det er "lov" å spørre arbeidsgiver om forskuddsbetalingsmuligheter med en gang han begynner å jobbe. Tenker dette kan være litt voldsomt å be om. Skal klare oss hvis ikke, men tenkte det kaanskje fantes en ordning for nyutdannede, da det er flere som må søke en stund før de får jobb etter utdannelse, og dermed har det litt stramt økonomisk.

• Liker 1
Skrevet

Tips: Spør samboeren din om han kan spørre den nye arbeidsgiveren sin du, det pleier å hjelpe :Gjesp:

Hør, hør!

Må jo være mye greier at samboeren spør hvordan det blir, i stedet for at vi her skal gjette i vilden sky... :popcorn:

Gjest Distiller
Skrevet

Som flere her sier så må han jo spørre arbeidsgiveren sin, men jeg ble statlig ansatt 1. november, og fikk min lønn på forskudd rundt 11. november.

Skrevet

Hør, hør!

Må jo være mye greier at samboeren spør hvordan det blir, i stedet for at vi her skal gjette i vilden sky... :popcorn:

Så masse offensive svar :(

Jeg var bare glad og nyskjerrig på hvordan dette funket, samboer hadde akkurat fått telefon og var gått på skolen, så jeg satt her og tenkte på dette og ville forhøre meg litt.. Samboer kommer som sagt til å høre om dette seinere.

Takk til Distiller, håper det hadde vært mulig at han også får lønn på forskudd i desember, hadde gjort julen en smule lettere, begynner å bli tynt på kontoene våre etter noen mnd med jobbjakt nå :)

Skrevet

Hei.

Staten pleier å ha den 12. Dvs, begynner han 01.12.2010, så kommer lønnen for hele desember 12.12.2010. (Utbetalingen er gjerne inne på konto et par dager før da :fnise:)

Hilsen statlig ansatt. :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er kun arbeidsgiveren hans som kan svare 100 % på dette.

Jeg har hatt 2 kommunale arbeidsgivere, i begge disse er lønningsdag den 12., lønnsberegningsperioden fra første til siste i måneden, UNNTATT den første måneden man jobber - den første lønnen blir utbetalt etterskuddsvis sammen med den andre lønnen på lønningsdag i måned 2. Det vil altså si at dersom han begynner 1.12. er det ingen lønnsutbetaling før 12. januar.

Når det gjelder forskudd er det vanlig at man må ha jobbet en plass en måned før man får dette.

Skrevet

Det vanlige i det offentlige så lenge du har fast månedslønn, er utbetaling midt i måneden for inneværende måned - dels på etterskudd og dels på forskudd.

Når det gjelder forskudd er det vel forskjellig praksis, men dersom dere har mulighet til å klare dere uten tror jeg at jeg ville droppet å spørre. Man føler seg gjerne ikke så veldig høy i hatten om man kommer tuslende andre dagen i ny jobb og ber om lønn på forskudd.

Skrevet

Jeg har jobbet i det offentlige hvor lønning ble utbetalt i første halvdelen av måneden etter at jeg hadde jobbet. I det private har lønningen blitt betalt siste halvdel i måneden. Med månedslønn så har jeg fått utbetalt en sum for den inneværende måneden. Normalt har lønn blitt utbetalt tidligere i desember dersom det var normal utbetaling etter den 20.

Eneste samboeren din kan gjøre er å ringe lønningsansvarlig og spørre spesielt for utbetaling i desember.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Takker for svar :)

Fordi han akkurat fikk vite at han fikk jobben, og kontrakten er ikke tilsendt ennå. Selvfølgelig skal han spørre hvordan det fungerer etterhvert, jeg ble bare litt utålmodig akkurat nå. Går og bekymrer meg for juleøkonomien ser dere ;) Er et selskap eid av staten forresten.

Det jeg egentlig lurte mest på (men ser det ikke kommer tydelig fram i startinnlegget mitt) er om det er "lov" å spørre arbeidsgiver om forskuddsbetalingsmuligheter med en gang han begynner å jobbe. Tenker dette kan være litt voldsomt å be om. Skal klare oss hvis ikke, men tenkte det kaanskje fantes en ordning for nyutdannede, da det er flere som må søke en stund før de får jobb etter utdannelse, og dermed har det litt stramt økonomisk.

Bra! Gratulerer med samboers nye jobb da!

Angående mitt første svar, det var ikke enkelt å gjette at han ikke var kommet lenger i prosessen.

Jeg synes du skal roe litt ned og ikke overstyre det som nå skjer med tanke på hva som kommer når og mulige instrukser til samboer om hva han må huske å spørre om eller ikke. La ham suge litt på karamellen og glede seg over at han nå har fått denne jobben. At du er bekymret for juleøkonomien virker litt søkt når han nå har fått fast jobb. Hva hvis det ikke hadde skjedd?

Jeg synes du skal la han slippe til litt mer, det er tross alt hans arena, eller??

Skrevet

I det private er det ihvertfall ganske vanlig at man får lønn andre måneden man jobber, rett og slett fordi det ofte er litt sommel. Dersom han ønsker å få utbetalt lønn i desember, så bør han sørge for å ha med seg skattekortet og kontonummer første dagen på jobb og få dette levert til lønningskontoret. Hadde det vært meg, og det virket naturlig, hadde jeg gått til lønnsansvarlig med det personlig, og samtidig spurt om når lønnen kommer. De fleste har forståelse for at man gjerne vil ha litt ekstra nå rett før jul.

Skrevet

Det varierer vel litt fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Hos oss får de som har fastlønn denne utbetalt den 25. i måneden det gjelder. (Altså får jeg utbetalt fastlønnen min for november den 25. november.) Eventuelle tillegg og overtid blir utbetalt den 25. måneden etter. (Altså får jeg utbetalt tillegg og overtid jeg har jobbet i november sammen med fastlønna for desember den 25. desember.)

De som jobber på timebasis får utbetalt lønna måneden etter, (Altså får de utbetalt det de har jobbet i november den 25. desember)

Andre steder jeg har jobbet får alle lønna utbetalt måneden etter.

Skrevet (endret)

Tusen takk for gode og relevante svar! Ser jeg burde forklart litt bedre i åpningsinnlegget, ble bare litt overivrig i går ;) Har blitt litt klokere angående hvordan lønnsutbetalinger kan gjøres nå.

Jeg synes du skal la han slippe til litt mer, det er tross alt hans arena, eller??

Og til Gorgonzola: Jeg er ikke så kontrollerende som jeg kanskje virker her altså ;). Jeg er som sagt bare litt overivrig etter gode nyheter. Får han første lønning i desember, blir ting lettere for oss økonomisk i nærmeste fremtid.

Det er forresten mine oppsparte penger vi har klart oss på mens han har fullført masteroppgaven (fikk utsettelse noen mnd) og søkt jobb, så jeg mener at jeg har litt å si. Men skal ta til meg tipset om å roe litt ned, det ordner seg alltid!

Endret av einna
Skrevet

Hilse herremannen og ønske ham til lykke med ny jobb!

Som nevnt ovenfor så finnes det ingen håndfast regel for hvordan dette håndteres. Lønningsdag varierer, og ikke minst om man betaler ut første måned eller ligger en måned på etterskudd.

Best å la ham spørre sin arbeidsgiver.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Og til Gorgonzola: Jeg er ikke så kontrollerende som jeg kanskje virker her altså ;). Jeg er som sagt bare litt overivrig etter gode nyheter. Får han første lønning i desember, blir ting lettere for oss økonomisk i nærmeste fremtid.

Det er forresten mine oppsparte penger vi har klart oss på mens han har fullført masteroppgaven (fikk utsettelse noen mnd) og søkt jobb, så jeg mener at jeg har litt å si. Men skal ta til meg tipset om å roe litt ned, det ordner seg alltid!

Nice!

Nå var du flink synes jeg :ler:

Husk - det er en viss forskjell på glede og begeistring vs. mas og (over)styring.

Men det har du tydeligvis skjønt. Lykke til! :goodbye:

Skrevet

Det er kun arbeidsgiveren hans som kan svare 100 % på dette.

Jeg har hatt 2 kommunale arbeidsgivere, i begge disse er lønningsdag den 12., lønnsberegningsperioden fra første til siste i måneden, UNNTATT den første måneden man jobber - den første lønnen blir utbetalt etterskuddsvis sammen med den andre lønnen på lønningsdag i måned 2. Det vil altså si at dersom han begynner 1.12. er det ingen lønnsutbetaling før 12. januar.

Når det gjelder forskudd er det vanlig at man må ha jobbet en plass en måned før man får dette.

Og tydeligvis varierer dette fra kommune til kommune, for de to kommunene jeg har jobbet gjør det annerledes. Begynner man i jobb den 1.8, får man første lønn 12.8, halve lønnen på etterskudd og halve forskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...