Gå til innhold

Reagerer puser på vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille pusen vår (snart 4 mnd) fikk sin første vaksine i går, og har sovet omtrent hele tiden etterpå. Han sov i senga til eldstefrøkna i natt, men var så trøtt da kl ringte at hun bar han opp i stua.. Der krølla han seg foran ovnen og sov videre.

Han er like kosete når jeg klapper han, men i formiddag orket han ikke å male engang... Han har sovet i hele dag også, men nå maler han igjen, når vi koser med han... Blir de så trøtte etter vaksinen?

Dyrlegen sa at han ikke kom til å få noen reaksjon...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok inviduelt hvordan man reagerer på vaksine, akkuratt som mennesker. Mine har aldri hatt en siik reaksjon som du beskriver men de er litt ekstra slapp den samme dagen. Hvis han ikke går tilbake til sitt gamle jeg om ett par dager så ville jeg i hvertfall ringt dyrlegen

Skrevet

Da katten min fikk den kombivaksinen mot kattehiv osv ble hun syk, hun lå på en plass og knurret i to dager. Hun vasket seg ikke en gang. De andre årene har det gått bra fordi hun har fått vanlig vaksine.

Skrevet

Da katten min fikk den kombivaksinen mot kattehiv osv ble hun syk, hun lå på en plass og knurret i to dager. Hun vasket seg ikke en gang. De andre årene har det gått bra fordi hun har fått vanlig vaksine.

Uffda... ser i helsekortet hans at det er en kombivaksine mot kattepest, katteinfluensa og Klamydia (Fel-o-vax)

Pusen sover fortsatt, og jeg har ikke sett at han har spist noe... Men han er ikke sint. Han vrir seg kosent rundt, når vi klapper han.. (skal høre med eldstejenta når hun kommer hjem - om han har spist - og bære han bort til matskåla nå...)

Skrevet

Dyrlegen sa det var en vaksine de ga fordi katteutstillings-folka krevde det, men de har gått mer og mer bort fra det. Ingen reaksjon i sommer da hun tok den vanlige. Vær glad pusen sover og ikke "knurrer" og tydelig viser at den har vondt. Matlysten kommer snart igjen :)

Skrevet

Dyrlegen sa det var en vaksine de ga fordi katteutstillings-folka krevde det, men de har gått mer og mer bort fra det. Ingen reaksjon i sommer da hun tok den vanlige. Vær glad pusen sover og ikke "knurrer" og tydelig viser at den har vondt. Matlysten kommer snart igjen :)

Får håpe det... blir litt bekymra her.. Løftet han inn til matskålen og da tok han muligens en eller to biter. Vann ville han ikke ha. Etterpå prøvde jeg "våtfòr" (heter det det?) Han snusa og virka først interisert, for dette er noe han vanligvis elsker....men så rygget han unna... Har rusla en liten runde i stua, før han la seg igjen...

Skrevet (endret)

Jeg synes absolutt du skal ta kontakt med veterinær igjen i morgen om han ikke er betraktelig bedre da.

Endret av Aurora M.
Skrevet (endret)

Det finnes ingen vaksine mot kattehiv/aids, også kalt FIV, så det kan iallefall ikke katten din ha fått. Det kan hende du mener FeLV, katteleukemi, men denne vaksinen har aldri vært noe krav eller forutsetning i utstillingssammenheng. Den gis kun ved stort smittepress, ettersom den gir minimal beskyttelse, øker sannsynligheten for sprøytestikksarkomer og allergiske reaksjoner. Husker du om katten fikk denne i låret? Da var det i såfall FeLV, dog denne vaksinen aldri kombineres med andre vaksinasjoner.

Den vanlige er kattepest, katteinfluensa og klamydia, kombivaksine som settes i nakken :-)

Utmattelse er forøvrig vanlig, dette fordi det er en levende vaksine kroppen må kjempe litt mot.

Endret av indiska
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Egen erfaringer også at det er veldig individuelt om, og da hvor slapp i fisken en katt blir av sin årlige vaksine.

den aller første vaksine-dosen gir gjerne den sterkeste effekten mht. slapphet.

Alikevel synes jeg det høres litt kraftig ut. Viktig at katten får i seg væske, så om han ikke har hverken spist litt våtfor eller drukket noe så tror jeg nok jeg ville brukt den sprøyten uten nål som jeg bruker til å gi medisiner med når det er behov for det (medisinering altså) og "presset på ham" litt lunkent vann.

Om han er like slapp og trett i morgen tidlig så ville jeg nok tatt kontakt med vetrinæren ja.

Håper han kvikner til nå i løpet av kvelden/natten, men prøv å få i ham litt væske.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Egen erfaringer også at det er veldig individuelt om, og da hvor slapp i fisken en katt blir av sin årlige vaksine.

den aller første vaksine-dosen gir gjerne den sterkeste effekten mht. slapphet.

Alikevel synes jeg det høres litt kraftig ut. Viktig at katten får i seg væske, så om han ikke har hverken spist litt våtfor eller drukket noe så tror jeg nok jeg ville brukt den sprøyten uten nål som jeg bruker til å gi medisiner med når det er behov for det (medisinering altså) og "presset på ham" litt lunkent vann.

Om han er like slapp og trett i morgen tidlig så ville jeg nok tatt kontakt med vetrinæren ja.

Håper han kvikner til nå i løpet av kvelden/natten, men prøv å få i ham litt væske.

Jeg har prøvd å gi han litt vann med fingeren, men skal finne frem ei sprøyte og gi han litt nå...

Skrevet

Dyrlegen vår sa at om katten ikke tåler vaksinen så vil reaksjonen komme innenfor de første 15 min etter sprøyten er satt. Hun sa at det derimot ikke var uvanlig at de ble slappe, og om de ble irriterte så var det visst opplevelsen mer enn selve vaksinen som gjorde det.

Skrevet

Takk for svar.

Ga pus vann med sprøyte i går kveld, og han kom seg litt.. fikk i seg litt bløtmat, før vi sovna. I løpet av natten har han nesten tømt skåla med tørrfòr... våkna av at han spiste, (han sover i min seng)...og etterpå var det bare kos og maling, før han sovna igjen.... :rødme:

I dag virker han nesten som normal, kun litt slapp når han prøver å klatre opp i klatrestativet sitt... men han leker rundt på golvet... :rødme: , og "prater" igjen....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...