Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

http://www.dinside.no/856090/%C5rets-julegave-2010

Nå har elektronikkbransjen kåret årets julegaver, og etter et lite blikk på lista må jeg si meg litt nysgjerrig. Er det vanlig å bruke så mye penger på julegaver til enkeltinivider? Pleier dere å bruke så mye? I tilfelle til hvem?

Hvis jeg skal holde meg til llista over "årets julegaver" når jeg gir bort gaver i år tror jeg nok det blir en del Toy storyer under treet.. og kanskje Fifa til typen (om han hadde likt fotball). 8000 på et speilrefleks er litt i dyreste laget her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja... En kaffemaskin som fellesgave til et par er jo ikke så gale? De ligger ikke på mer en rundt 1500kr.. :)

Jeg fikk speilrefleks til jul i fjor, og da hadde mannen min spleiset med sin bror, mor og mine foreldre.

Skrevet

Bruker ALDRI så mye på julegaver, og har ingen planer om det i år heller. Jeg skal leve etter jul også..

Skrevet

Ja, det er selvsagt forskjell fra hva folk gir for.

Men jeg synes ikke 750kr pr pers til f.eks barn med ektefelle er så ekstremt gæærnt jeg, da...

Skrevet

Kan drømme lenge før jeg får en såå dyr julegave. Har allerede et speilreflekskamera, men det er kjøpt og betalt med egne penger.

Synes det er usaklig av dinside.no å skrive en artikkel om "årets julegave" når hovedproduktet er såpass dyrt. (og de fleste andre tingene på listen også) Virker som at alle skal ha råd til å bruke så mye penger på en enkel gave til et individ.

Skrevet (endret)

Synes også det er skremmende hvordan det har utviklet seg mht hvor mye folk bruker på julegaver. Ser fex tråden her inne om hva man skal gi til tenåringen til jul. Forslagene var touch mobil, stereoanlegg, x-boks, klær til 1500 kr, Hunter støvler m.m. Tenåringer har det mye bedre enn meg som er voksen iallefall. Har ikke råd til touch mobil og Hunter støvler selv. :overrasket:

Når man gir mobil et år, kamera neste år, stereoanlegg året etter, hvordan toppe det året etter :klø: ??

Endret av Elizia
Gjest goodtwin
Skrevet

Jeg synes mange av disse ekstremt dyre gavene er med på å ødelegge jula, altså gjøre jula til status og pengebruk fremfor tradisjoner, familie, avslapping og nestekjærlighet. Husker når jeg var liten så var jeg ike såå glad i å snakke om julegavene jeg hadde fått i klassen, fordi mange andre hadde fått mange store, dyre gaver..

En ting er å kjøpe en dyr ting til f.eks mann eller samboer eller kjæreste. På akkurat den gaven tror jeg nok jeg beveger med nærmere tusenlappen, men å spytte ut flere tusen på speilreflekser og ipader... da går jeg i minus for flere år framover :P

Og dessuten, hva er vel hyggeligere en en varm gave noen har tenkt ut, og kanskje brukt tid på å lage akkurat til deg?

Skrevet (endret)

Jeg liker å bruke litt penger på kjæresten, da blir det kanskje et par tusenlapper, og har jeg råd spanderer jeg gjerne litt ekstra på mine foreldre også. Jeg ville ikke gitt en Nespressomaskin til bestevenninna mi, det ville vært altfor dyrt etter mitt skjønn, men jeg har gitt det til kjæresten for et par år siden (og da fikk jeg 30% rabatt på den). Å bruke en del penger på kjæreste og barn kan jeg godt forstå, men så elsker jeg å gi gaver da. Allikevel, for meg er det viktig at lommeboka styrer, så i år er det kun kjæresten som får gave over 1000 kr, de andre i familien får i gjennomsnitt for mellom 2-400 kr.

Jeg synes ikke det er så ille å gi dyre julegaver så lenge det ikke er forventet eller kreves, og man ikke er vant til å få alt man peker på. Da jeg var barn fikk jeg ofte dyre julegaver av mine foreldre, men så var ikke jeg en som fikk alt jeg pekte på resten av året heller. Det var ofte dyre, men nyttige og praktiske gaver, slik som den pc'en jeg fikk da jeg var 11-12 år. Den holdt i mange år, jeg brukte den til skolearbeid (data ble mer og mer vanlig ettersom jeg begynte på ungdomsskolen og videregående), og jeg tror det var lurt av mine foreldre å investere i en pc. Det ble selvsagt til at alle kunne bruke pc'en og ikke bare meg. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Av mamma og pappa får jeg og søsteren min julegaver for ca 3000 kr hver. Men mine kusiner får for ca 10 000-15 000 hver av sine foreldre! Så det er jo forskjell fra familie til familie :)

Skrevet

Hvor mye er det vanlig å gi barnebarn..med 6 stk blir det fort mye penger ..Og en har jo flere å kjøpe til. Og så havner det bakerst i et skap antar jeg..

Skrevet

Hvor mye er det vanlig å gi barnebarn..med 6 stk blir det fort mye penger ..Og en har jo flere å kjøpe til. Og så havner det bakerst i et skap antar jeg..

Mine foreldre og min svigermor gir for 500 kr til barnebarn, og det syns jeg er mer enn nok.

Vi gir ikke så dyre gaver til noen, selv ikke til hverandre. Men så prioriterer vi heller ting huset,siden vi er midt under oppussing for øyeblikket. Og til barna bruker vi ca 750-1000 kr pr stykk.

Skrevet

Når man gir mobil et år, kamera neste år, stereoanlegg året etter, hvordan toppe det året etter :klø: ??

Det er jo ikke nødvendigvis snakk om å måtte toppe det, da. Dersom en tenåring har et ødelagt kamera og bruker å fotografere mye - så ville jeg heller kjøpt et OK kamera det året, siden det da er en gave som kanskje uansett ville vært noe som ville blitt handlet inn. Om nevnte tenåring året etter har behov for / ønsker seg nye treningsklær, så ville jeg jo ikke tenkt noe på at det var billigere enn året før? Man må da ikke gå opp i pris for hvert år, men gi gaver etter hva som er behov og ønsker der og da?

Når det er sagt, så synes jeg mange legger lista høyt på julegaver generelt sett! Så det er jeg enig i.

Men cluet er vel at man må se an sin egen økonomi og hva man selv ønsker. Har man penger og lyst til å kjøpe dyrere gaver som man også vet mottaker har bruk for, så javel. Men det er jo viktig at man ser sine egne begrensninger og ikke belåner huset omtrent for å handle julegaver. Og risikoen ved disse forslagslistene er vel at kanskje folk føler seg litt presset til å handle dyrt fordi "alle andre" gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Bruker ALDRI så mye på julegaver, og har ingen planer om det i år heller. Jeg skal leve etter jul også..

Det er jeg helt enig i. Bruker kanskje 500kr på mamma og svigermor, men ikke mer per. person.

Skrevet

Sjekk ut denne nettsiden for julegavetips: www.customizeit.no

Nettsiden er en guide til skreddersydde produkter og lister opp leverandører som tilbyr ulike produkter.

Her kan du finne mye kult som du selv kan designe og sette ditt personlige preg på. Hva med et puslespill til noen nære med et bilde av dere på?!

Skrevet

Jeg har all time high med 600,- til hver av foreldrene mine i år, samboer får for ca 1300,- noe jeg syns er nok. Blir helt matt av å lese alle julegavetipsene når det meste koster flere tusen kr..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...