AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #1 Skrevet 16. november 2010 Hei dere. Nå trenger jeg hjelp fra noen som kan lovverket eller har vært i en lignende situasjon selv. Greia er det at jeg er 23 år. har blitt kastet ut hjemme fra for snart 3 mnd siden. da var jeg på nav hvor de mente jeg skulle komme tilbake i slutten av november. Inntil vidre har jeg fått krasje på sofaen til en kompis men nå skal jeg ut herifra også. I natt har jeg faktisk INGEN steder og sove. ikke familie eller venner. Hva skal jeg gjøre? hva skal jeg si til nav? de ber meg gå ett annet sted hvergang. Må jeg virkelig sove ut til de har fått orden i papirene sine? Jeg jobber fast 2 ganger i uken og tjener derfor ikke nok til å betale for min egen leilighet. men er på utkikk etter mer. Jeg er virkelig desperat!!!! Jeg er helt normal, ikke rusmisbruker eller lat eller noe, jeg vil jobbe og skulle ønske jeg hadde mere jobb. men trodde jeg hadde krav på en form for hjelp ett eller annet sted her. Nav ga meg beskjed om at alle deres midlertidig botilbud var FULLE, så det kunne jeg bare glemme. virkelig... hjelp! jeg er så frustrert nå! går på veggen!
loppekasse Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Dine forldre nekter å hjelpe, og vil heller at du skal sove på gaten?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Du har krav på sosialstønad. Bolig må du finne selv. Sosialkontoret kan stille opp med kommunal garanti i stede for depositum. Sosialstønad gjelder livsopphold og rimelig husleie. Du burde faktisk ha sett deg om etter leilighet med en gang du ble kastet ut. Nav burde ha fortalt deg om mulighet til å få sosialstønad og kommunal garanti. Vær obs på at det er vanskeligere å få leid noe når man stiller med kommunal garanti fordi det dekker kun manglende husleie og ikke skader på leiligheten. Det gjør at utleiere er skeptiske. Tropp opp på sosialkontoret i dag så får du nok en hospitsplass for natten. Det er vinter og det er ikke bare å sette opp et telt.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Når du har hatt 3 mnd på deg burde du klart å funnet en rimelig hybel, leilighet kan du flytte til når du har fått mer arbeide. Ikke vært kresen, men vær glad for at du har tak over hodet.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Jeg bodde også på sofaer rundt omkring i en måneds tid for en del år siden, mens jeg ventet på at søknaden min skulle bli ferdigbehandlet slik at jeg faktisk kunne begynne å kikke meg om etter billig rom i bofellesskap. Eller som damen i skranken på sosialkontoret sa: "Du har krav på hjelp til tak over hodet fra oss. Men det eneste midlertidige tilbudet vi har er hospits, og det vil jeg virkelig ikke anbefale deg!" Dette var for meg i en overgangsperiode mellom fulltidsstudent og yrkesaktiv, mellom studentskipnadsbolig og privatmarkedsbolig, og jeg fikk vel hjelp av sosialen i to måneder midtp å sommeren, når arbeidsmarkedet var som treigest. For øvrig: Hvorfor jobber du kun to dager i uka? Du burde jo ha klart å fått utvidet dette til en levelig sum på tre måneder. Og som noen før meg sa: Du burde også klart å finne deg et billig rom i bofellesskap i løpet av denne tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå