AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Hei I våres bestemte jeg meg for å søke om separasjon fra min ektemann, og etter en bitter tid med mye krangling og drittslenging tok vi ut separasjon, og fikk invilget søknaden i august 2010. Vi har ingen barn sammen, han beholdt hus og bil, og jeg til andre siden av landet. Vi må være separert i 12 mnd før vi kan ta ut skilsmisse, altså vi kan skille oss i august 2011. Jeg har nettopp fått en jobb i USA, og flytter i januar, og blir borte hvertfall ett år. Dette vet min eksmann, og han har bedt om at jeg fyller ut skilsmisse skjemaet så fort som mulig og sender til han, slik at han kan sende det inn den dagen skilsmissen kan tas ut. Dette er forsåvidt greit, mitt eneste argument er at jeg også vil ha en kopi hvor han har skrevet under... Som en rn sfety-precaution... Dette ville han først ikke gi meg. Og da sa jeg at jeg ikke ville gi han min halvdel heller, uten hans. Han har nå kontaktet en advokat, og snakker ikke med meg lengre. Før han ansatte advokaten, ringte han meg hvertfall to ganger om dagen, sendte masse tekstmeldinger og mailer, hvor han etterlyser papirerne og ber meg om å få fingeren ut av ræva mi... Ok, jeg skjønner at han vil ha papirene. Helt i orden, jeg vil gjerne ha det hele overstått og bli ferdig med han så fort som mulig. Men... Når han maser så mye, og kjefter på meg fordi jeg ikke har sendt papirene enda, og det er så lenge til de kan sendes inn... Er det noen ulemper for meg å sende de til han? Kan han bruke det mot meg på en eller annen måte...? Han er ekstremt hevngjerrig, og jeg vet at han gjør alt som står i sin makt for å hindre at jeg f.eks får dratt til USA.. Det virker som om han vil at jeg skal ha det kjipt... Hn sier også at han nekter å sende meg en kopi med hans underskrift, før han har mottatt min kopi... Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare sende han papirene mine og satse på at han sender sin kopi? Skal jeg kontakte en advokat også, bare fordi han har gjort det? Og finnes det noen ulemper for meg ved å sende han papirene? Kan han bruke det på en eller annen måte for å gjøre livet mitt til et helvete....? Takknemlig for svar og synspunker...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Det første som slår meg at ingenting av dette er nødvendig, tross alt kan dere ordne dette på riktig tidspunkt selv om du jobber i USA august neste år. Hvis han er bitter og hevngjerrig ville jeg ikke gitt han noe papir nå. Kan ikke en advokat oppbevare skilsmissepapiret med din underskrift, og så innkalle eksen din til signering når tiden er inne? Ikke at jeg vet hvordan slike ting ordnes, men det bør du kanskje spørre en advokat om? Lykke til!
Stillest vann Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Han trenger ikke din signatur for å få skilsmisse i august 2011.
Løvetanten Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Det er ikke lov, for du skal ha papirene underskrevet av vitner. Disse vitnene skal bekrefte at dere har levd fra hverandre i ett år og at vilkårene for skilsmisse forøvrig er innfridd. Dette kan verken du elelr vitner skrive under på nesten ett år i forveien. La han brøle og rope og true. Det er bare ord, og snart er du på et annet kontinent. Skilsmissepapirene betyr ingenting for deg eller han på dette tidspunktet.
Stillest vann Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Nei, vitnene skal bare bevitne at det er den rette personen som har signert (og indirekte at det er frivillig). Vitnet kan være en offentlig tjenesteperson, og vedkommende kan jo umulig vite om de tingene du nevner.
Cannavaro Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Etter det jeg forstår så var det ts her som søkte om separasjon. 1. Du vil få svar om separasjonsbevilling og innvilgelse på den. 2. Deretter må dere ha separat bostedadresse fra da separasjonsbevilling ble gitt - i 1 år. 3. Etter ca 1 år kan DU søke om skilsmisse, fordi dere har hatt forskjellig bostedsadresse i 1 år. 4. Når eventuelt skilsmisse blir innvilget fordi dere har bodd adskilt i et år så har du allikevel KRAV på skilsmisse (ekteskapsloven 47 § 21). Et poeng her, er at det er vedkommende som har bedt om separasjon som kan søke skilsmisse. Dersom noen av partene ikke underskriver vil fylkesmannen behandle søknaden utfra opplysninger som er gitt. I ditt tilfelle tror jeg ikke din eks-mann skal være så bekymret for underskrifter, ettersom det er du som står som søker i denne prosessen. Du må vente til august neste år, da kan du søke om skilsmisse.
Stillest vann Skrevet 16. november 2010 #7 Skrevet 16. november 2010 (endret) Dokumentasjon på dette, Cannavaro? Slik jeg leser det på skilsmisse.net, så kan hvilken som helst av partene søke skilsmisse, uavhengig av hvem som har søkt om separasjon. Ofte sender man jo inn felles separasjonssøknad for å slippe klagefristen. Men skilsmisse.net kan jo ha vært unøyaktig eller ta feil, så langt jeg vet... Edit: Jeg har nå lest gjennom paragrafene 19-25 i ekteskapsloven og finner ingenting om at det er ulik anledning til å søke/kreve skilsmisse. Hvem som har søkt om separasjon er likegyldig, slik jeg leser loven. Endret 16. november 2010 av Stillest vann
Cannavaro Skrevet 16. november 2010 #8 Skrevet 16. november 2010 Dokumentasjon på dette, Cannavaro? Slik jeg leser det på skilsmisse.net, så kan hvilken som helst av partene søke skilsmisse, uavhengig av hvem som har søkt om separasjon. Ofte sender man jo inn felles separasjonssøknad for å slippe klagefristen. Men skilsmisse.net kan jo ha vært unøyaktig eller ta feil, så langt jeg vet... Edit: Jeg har nå lest gjennom paragrafene 19-25 i ekteskapsloven og finner ingenting om at det er ulik anledning til å søke/kreve skilsmisse. Hvem som har søkt om separasjon er likegyldig, slik jeg leser loven. Paragrafen jeg henviste til gjelder krav om skilsmisse, som gjelder den som søkte om skilsmisse. Det er riktig at begge uavhengig kan søke, men det vil medfølge et krav for "hovedsøker" dersom separasjonen har vart i 1 år.
Løvetanten Skrevet 16. november 2010 #9 Skrevet 16. november 2010 Jeg er skilt og har vært igjennom papirmøllen med søknader og manglende underskrifter. Hvem som helst kan søke om skilsmisse; det trenger ikke være den som har søkt separasjon i utgangspunktet. Om den annen part ikke skriver under blir det likevel innvilget skilsmisse; det tar bare lengre tid. Uansett; det du og vitnene skriver under på etter ett år skal være på bakgrunn av at skilsmissevilkårene er oppfylte, og det kan du/dere som sagt ikke gjør nesten ett år i forveien. Det aller lureste er vel å ringe Fylkesmannen. Det er de som styrer med dette, og der får du riktige svar. Om de sier at det bare er å underskrive, så hvorfor ikke. Om de sier det er ulovlig så har du noe å fortelle eksen.
Stillest vann Skrevet 16. november 2010 #10 Skrevet 16. november 2010 (endret) Jeg klarer ikke med beste vilje å tolke loven dithen at det har noe å si hvem som søkte om separasjon. Men kanskje det er noen forskrifter du henviser til? Edit: Poenget med lovteksten er vel at NOEN må kreve skilsmisse, ekteskapet oppløses ikke automatisk etter ett års separasjon? Endret 16. november 2010 av Stillest vann
Løvetanten Skrevet 16. november 2010 #11 Skrevet 16. november 2010 Edit: Poenget med lovteksten er vel at NOEN må kreve skilsmisse, ekteskapet oppløses ikke automatisk etter ett års separasjon? Bingo!
Stillest vann Skrevet 16. november 2010 #12 Skrevet 16. november 2010 Løvetanten, dette er sitert direkte fra skjemaet: "Under skal to myndige personer, eventuelt en advokat eller en offentlig tjenestemann bekrefte den eldste/yngste ektefellens underskrift ETTER at den eldste/yngste ektefellen har underskrevet." Vitnet/-ene trenger ikke gå god for at noen vilkår er oppfylt, kun at signaturen er genuin.
Gjest Mia Skrevet 16. november 2010 #13 Skrevet 16. november 2010 Er du sikker på at han vil ha underskriften din på skilsmissepapirene, og ikke bare underskriften din? Dersom han er så hevngjerrig kan det jo tenkes han vil prøve å bruke underskriften din til noe annet - og papirene er bare et påskudd for å få den. 1
Gjest gurimalla Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 Du skal etter et år skrive under på at vilkårene er oppfylt. Dere kan da vel vente til det har gått et år, dere får jo ikke skilsmisse før uansett.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #15 Skrevet 16. november 2010 For noe slurv og vissvass, hvis det er sånn er det om å gjøre å være den som først var ute med å søke seperasjon, siden den sitter med bukta og begge endene... tullball! Vi søkte om seperasjon i høst, og jeg aner ikke hvem av oss som står som formell søker. I mitt hode var det noe vi gjorde sammen... TS ikke skriv under på noe som helst. Hvorfor skulle du det? Han høres ikke snill ut så hvorfor skal du strekke deg ekstra for ham når du ikke forstår motivasjonen hans eller rekkevidden av det? Nei, hold deg til saksgangen. Lykke til og god tur til USA!
Løvetanten Skrevet 16. november 2010 #16 Skrevet 16. november 2010 Løvetanten, dette er sitert direkte fra skjemaet: "Under skal to myndige personer, eventuelt en advokat eller en offentlig tjenestemann bekrefte den eldste/yngste ektefellens underskrift ETTER at den eldste/yngste ektefellen har underskrevet." Vitnet/-ene trenger ikke gå god for at noen vilkår er oppfylt, kun at signaturen er genuin. Ah, da har jeg misforstått. Takk Jeg har vel trukket vitnenes rolle for langt.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #17 Skrevet 16. november 2010 TS her. Takk for svar alle sammen. Tror jeg skal ringe en advokat for sikkerhets skyld, bare for å høre...
Kosemose Skrevet 16. november 2010 #18 Skrevet 16. november 2010 TS her. Takk for svar alle sammen. Tror jeg skal ringe en advokat for sikkerhets skyld, bare for å høre... ...eller du kan ringe fylkesmannen, det koster ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2010 #19 Skrevet 16. november 2010 Jeg skilte meg i 2000. Jeg sendte inn separasjonspapirene og flyttet. Et år etter kom skillsmisseinnvilgningen i posten uten at jeg hadde bedt om det eller skrevet under på noe. Han hadde bedt om å få den, skrevet under med vitner = skilt. Så her var det mye rart gitt. TS, exn din er en tulling. Ikke noe du gjør eller ikke gjør kan få fortgang i den prosessen. Og han trenger ikke din underskrift til noe som helst. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #20 Skrevet 16. november 2010 Løvetanten, dette er sitert direkte fra skjemaet: "Under skal to myndige personer, eventuelt en advokat eller en offentlig tjenestemann bekrefte den eldste/yngste ektefellens underskrift ETTER at den eldste/yngste ektefellen har underskrevet." Vitnet/-ene trenger ikke gå god for at noen vilkår er oppfylt, kun at signaturen er genuin. Da jeg skilte meg for ti år siden måtte jeg ha to vitner til å skrive under for å bekrefte signatur, i tillegg var det en egen rubrikk hvor jeg måtte ha to vitner som bekreftet at jeg ikke hadde bodd sammen med eksen de tolv siste månedene. Men det holder visst at bare den ene fyller ut skilsmissebegjeringen og sender inn, så jeg hadde bare forklart han dette, og ikke gitt han noe som helst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå