AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Ja, jeg har slutta røyke- men bruker litt snus for å takle den verste abstinensen. Selvfølgelig hadde det vært best å slutte helt med nikotin, men jeg synes det er viktig å bryte vanen med å røyke; den psykiske biten. Nå lurer jeg på hvor mye snus dere "snusere" der ute bruker pr. dag? Jeg holder meg til 2 normal størrelse (24 gr) snuser pr dag. Er dette lite? Håper det...
Skylines Skrevet 16. november 2010 #2 Skrevet 16. november 2010 Ja, det er veldig lite:) Regner med at det ikke er snakk om to bokser på 24 g;)
Gjest Ragnhild Skrevet 16. november 2010 #3 Skrevet 16. november 2010 Jeg har netopp sluttet å røyke (juli) også å gått over til snus (Catch portion liqurise) og i begynnelsen snuset jeg vel 1 om dagen, 2 poser. Men er nå oppe i 4 - 5 om dagen, noen ganger mer hvis jeg har senvakt osv. Dog dette anses fremdeles som lite blant de som snuser en boks om dagen. Har nå vært tom for snus siden i dagtidlig og skal dra på butikken senere for å kjøpe. Men har ikke svært store abstinenser. Hadde det vært røyk før i tiden hadde jeg vært på butikken for flere timer siden. Syns snus er et godt alternativ jeg! Prøvde forretsen å røyke i helgen da jeg skule drikke, men fysj det smakte vondt. Luktet vondt av hendene mine og klærne og håret..
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2010 #4 Skrevet 16. november 2010 Det er mye mer nikotin i snus enn i tobakk. Hørte en gang det tilsvarte 30 sig til dagen. Så du blir mye mer avhengig av det. mange som har brukt det når de skal slutte å røyke ,og ender opp med begge deler.
Evalilja Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Jeg håper at jeg skal klare å slutte den ekle vanen å røyke snart.. Fader.. må ha en bare snakker om det.. Jeg har prøvd litt med snus.. må se om jeg liker det. Syns det er en god erstatning. Jeg snuser ikke nå.. Jeg vil ikke røyke og snuse samtidig. Personlig har jeg lagt min elsk på Mocca lakrits. Den renner ikke og sånn. Er ikke helt flink til å snuse:P Litt som første gang en røkte og skulle si eplekake på innpust:P
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Takker for respons! Velger å tro og mene at 2 poser dagen er veldig lite ja. For å unngå forvirring: bruker 2 poser fra en eske med f. eks General Porsjon Vanlig. Føler nå at jeg har blitt kvitt enormt mye av nikotinavhengigheten. Og det føles fantastisk.
Nyxe Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 Kjempe bra, syntes du er flink! To porsjoner med snus er kjempe lite ! Jeg klarer ikke slutte med røyken helt så det blir en sigarett i måneden når DEN uken kommer for å roe tempramanget, og jeg må ha dem når jeg drikker også. Øl smak og ingen røyk blir helt feil. Men så drikker jeg ikke hver helg heller, så det blir heldigvis bare en gang eller to i måneden. Klarer ikke snus, kanskje jeg skal investere i en el-røyk i stedet ? haha.
Gjest Kris Skrevet 17. november 2010 #8 Skrevet 17. november 2010 Skjønner... Kan si om meg selv at jeg sluttet for to uker siden med både snus og sigaretter. Jeg snuset primært, og var vel oppe i 4-5 bokser (50 g løs) i uken, røyket et par pakker sigaretter i uken i tillegg. Røykte en sigarett med en gang på morgen når jeg våknet og sto visst nok opp om natta for å røyke også (min kjæreste har fortalt det). Nå tygger jeg nikotintyggis og brukte plaster første uken (det er syv plaster i en pakke). Det funker helt greit, men jeg har en mer eller mindre konstant følelse om å stikke ner på kiosken å kjøpe snus. Jeg våkner fortsatt om natta, svetter og er irritabel hele tiden, kort sagt har jeg alle abstinenssymptomene . Jeg har røykt/snuset i ca 18 år nå. Jeg vurderer å kjøpe plaster igjen å kutte ut tyggisene før jeg venner meg på dem for mye og kvitte meg med nattabstinensene. Jeg vil anbefale deg til å ikke bytte ut sigaretter med snus om du har lyst å slutte med tobakk, dra heller ner på apotek å kjøp tyggis, plaster eller tablett. Men hvis du har lyst å bruke tobakk men ikke røyke så er snus helt klart et bedre alternativ. Men snus er samtidig vanskeligere å slutte med, det finnes så mye samfunnsmessig motivasjon for å slutte med sigaretter, det samme gjelder ikke snus. For det første er sigaretter blitt mindre sosialt akseptert, spesiellt etter røykeloven tredde i kraft. Fler og fler bytter til snus og det har gjort det til en slags "motesak". I tillegg kan du i praksis bruke snus hvor du vil og når du vil. Det gjør deg mer utsatt for å bygge opp et avhengighetsforhold. Du tar feks snus lettere når du kjeder deg, etter kaffen på kantina uansett værforhold ute, det er mer en privatsak en røyking som ofte er sosialt osv. Dessuten får du en jevn konstant strøm av nikotin gjennom snus, dette venner seg hjernen seg fort på. Dette er mitt tips i allefall:) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå