AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Ei venninne kjøpte seg nylig ein hund. Hun betalte 11000 for den, fikk med ein heil del papirer og det virka veldig seriøst. Så viste det seg i ettertid at valpen har ein arvelig sjukdom som tydeligvis kom av at oppdretter har avlet på eit dyr som også hadde denne sjukdommen. Ein mann som også kjøpte fra samme kullet har samme problemet med sin valp. Venninna mi ringte oppdretter for å gi beskjed om dette og for å se om det var muligheter for å få noen av pengene tilbake, iom at det kommer til å bli litt dyrt med behandling av dette og hun må til ein by 3 timer unna for å få gjort undersøkelsene siden de ikkje hadde utstyr til det hos dyrlegekontoret her hvor hun bor. Oppdretter sa hun ville prate med de på vårt lokale dyrlegekontor først så skulle hun ringe tilbake senere. Eg aner ikkje om hun gjorde det. Så ringte min venninne til dyrlegekontoret nå nylig og fikk kjeft og blei omtrent trua av den hun snakket med på telefonen. "Nei, hun måtte passe på hva hun sa ellers kom det til å bli problemer." "Hun fikk ikkje ødelegge ryktet til oppdretteren ved å fortelle om dette til noen." Osv. Den hun snakket med unnlot å si navn når hun ringte ned, men siden oppdretter kjenner ein av de som jobber ved vår lokale dyrlegekontor, så regner eg med at det var henne. Venninna mi vil ikkje anmelde eller rapportere dette av frykt (redd noen skal legge ned kontoret her), men nå er eg fly forbanna (eg hadde reist ned med ein gang og lagd eit helvete til eg fikk vite hvem eg hadde snakket med). Eg har dyr selv og eg vil nå faen ikkje at ei eller anna tispe som jobber der og som potensielt kommer til å behandle mine dyr skal få gå rundt å true folk til å holde munn om problemer som det bare fordi hun kjenner (den useriøse) oppdretteren. Så eg lurer på, kan eg gjøre noe? Kan eg rapportere dette til f.eks mattilsynet? Og skal man rapportere oppdrettere som avler på sjuke dyr? Om ja, til hvem?
Gjest Avocado Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Er sykdommen nevnt i kjøpskontrakten, står det ofte også at kjøper kan kreve halve kjøpesummen tilbake eller en ny valp (mot at hun gir fra seg hunden, men hvem vil vel det) dersom hunden utvikler denne sykdommen. Er dette tilfelle kan venninnen din kontakte NKK (er hun ikke medlem burde hun bli det). Kanskje de kan veilede henne videre og legge press på oppdretteren. I enkelte tilfeller får oppdrettere godkjenning fra avlsrådet til å avle på syke hunder pga "gode linjer". Hvor gode de syke linjene egentlig er kan man jo bare lure på. Trusler fra veterinær er det bare å gi lang mars i. Hva i all verden har de å true med? Ville ikke brukt dem noe mer, men ser at dere ikke har så mange alternativer. Håper virkelig venninnen din har veterinærforsikret hunden. Med helseattest på kjøpstidspunktet skulle ikke det bli noe problem. Av ren nysgjerrighet; hva slags sykdom er det snakk om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå