Gå til innhold

Hvordan pusse brilleglassene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke produkter bruker dere for å få brilleglassene helt rene? Mine blir aldri skikkelig rene. Bruker vanligvis våtservietter, men det funker altså dårlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker som regel bare puste på dem, og tørke de med sånn "brilleklut" du får med ved kjøp av briller. Eller så bruker jeg av og til Jif Vindusvask hvis de er veldig skitne :)

Skrevet

Zalo og vann funker fint her. Prøver å ikke gni dem for mye for å unngå riper, og lar dem lufttørke etter å ha dunket av vanndråpene. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Våtserviett? Usj, forestiller meg at de bare blir verre av det :fnise:

Puster på dem og bruker kanten på t-skjorten om jeg ikke har noe annet i nærheten.

Ellers bruker jeg en slik flaske som er beregnet på brillepuss, sprayer på og tørker av med brilleklut

Skrevet

Jeg skyller brillene i lunkent vann, og tørker dem med brilleklut eller gasklut.

Skrevet

Det blir t-skjorta om de bare er litt skitne. Er det helt forferdelige må lunket vann og zalo til. De får lufttørke om jeg har tid til det, da blir det renest!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Varmt vann og zao, og så tørker jeg av vannet med brilleklut. :)

Skrevet

Lunkent vann og tørkepapir.

Skrevet

- Bruk ALDRI varmt vann!! Kun lunket vann på brilleglass.(Det er dampet på et belegg som krakelerer om brilleglassene utsettes for høye temperaturer. Så unngå å legge igjen brillene i sola, være i badstu ol. med briller på.)

- Fukt brilleglassene med SVAKT såpevann, og gni forsiktig på glassene for å løse opp fettflekker. (zalo, vindusrens osv er ok, men bruk det utvannet, fordi belegget over tid ikke tåler for sterk såpe.)

- Skyll såpevannet av med rikelig med LUNKENT vann

- Tørk av brilleglassene med et MYKT papir, eller en pusseklut for brilleglass. Gjerne en i microfiber. (Bruker en grovt papir, så er det hardt og kan gi små-riper.)

- Alternativ til såpevann + rent vann er å bruke en BRILLESPRAY, disse er enkle å ha i vesken. Tørk av med en pusseklut her også.

- IKKE bruk t-skjorten, genseren osv, iallfall om du vil bevare glassene. I klærne ligger det ørsmå støvkorn, og tørrpusser man brilleglassene med dette, så gnir en støvkornene inn i glassene og lager små-riper.

Det finnes også egne våtservietter beregnet på brilleglass, disse fungerer også fin-fint!

Hilsen optiker-assistent

Skrevet

Lunkent vann og vanlig håndhåndkle. Bruker aldri noe vaskemiddel på brillene etter at jeg for 2 brillepar siden merka at glassa på en måte ble seende krakelert ut. Etter at jeg kutta ut vaskemiddel har glassa på 2 brillepar holdt seg fine.

Gjest Consensio
Skrevet

Optiker-assistenten:

Det går helt fint å bruke t.ex. t-skjorten. Flere optikere sier det samme...men det kommer ann på hva slags briller du har.

Jeg har briller som et slikt ekstra ripesikkert belegg eller hva det nå heter for noe. Har enda ikke fått en eneste ripe i glasset (nei heller ikke slike bittesmå, nesten usynlige) og jeg har hatt brillene i 4-5 år nå

Skrevet

Varmt vann og zao, og så tørker jeg av vannet med brilleklut. :)

Samme her! Dette funket nydelig på glass-brilleglassene mine, men plastversjonen er jeg usikker på om det passer til - på dem bruker jeg primært lunkent vann og brilleklut. Pust og skjorte hvis jeg er utomhus.

Skrevet

Brillepray + den typen kluter som følger med ved kjøp av briller, mobiler osv.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Bruker nok kanskje oftest t-skjorten, men har jeg med meg veske så pleier jeg ha med en miniflaske brillespray og -klut i vesken. Tar ikke mer plass enn en mascara, og er definitivt det som funker best om jeg først har "kladdet" på brillene med fettete fingre eller noe.

Skrevet

om jeg ikke var hjemme brukte jeg brillekluten. Hjemme brukte jeg zalo, varmt vann og kopphåndlke i bomull

• Liker 1
Skrevet

Briller er forskjellig og kanskje krever forskjellig type vask, så spør der dere kjøpte dem. Eks har jeg to par - det ene skal vaskes med lunkent/kaldt vann mens det andre med varmt.

Skrevet

Jeg har sånn spray som jeg kjøper hos optikeren. De finnes i ulike størrelser og den minste får du fint plass til i veska. Tørker over med Kleenex. Alternativt er oppvaskhåndkle i microfiber. Jotun sitt selges på vanlig dagligvare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...