Gå til innhold

Har tjent for mye penger i 2008

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noe god på skjemaveldet til NAV, og er nå i den situasjon at jeg har tjent for mye samtidig som jeg gikk på overgangsstønad.

Jeg har vært fulltidsstudent hele tiden, men har slitt en del med angst/depresjoner etter bruddet. På min tidligere jobb var den eneste plassen jeg fungerte, ikke var redd osv. Så derfor var jeg der mest mulig, og fikk være vikar så mye jeg ønsket.

Tenkte ikke så mye over at det gikk ut over overgangsstønaden, men kom over med ca 50.000 kr. Jeg trengte jo pengene, siden både jeg og ungene var på bar bakke etter bruddet, og pengene fra NAV bare såvidt dekket husleigen.

Nå er saken opp til behandling, og jeg bare lurer på om det vil hjelpe å levere legeerklæring på at eneste stedet jeg "fungerte" var på jobb...? Legen min syns alltid dette var rart, men han visste om det og anbefalte meg å være der så mye jeg kunne for å klare å slappe av innimellom. Så det står altså i journalen min fra den tiden.

Vil ikke mase på legekontoret etter flere legeerklæringer dersom det ikke har noe for seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg burde håndtert det annerledes fra starten...

Men er man full i angst og depresjoner og jobber som f*** for å holde hodet over vannet (og ikke stikke av/ta livet av seg) for barna sin skyld, så har man ikke kapasitet til å være "fornuftig" med tanke på alt... :sukk:

TS

Skrevet

Altså. Hvorfor skal mine skattepenger gå til deg, når du tjener nok?

Mange har en vanskelig hverdag, med dårlig økonomi, brudd med kjæresten osv osv. Og synes at alt for mange utnytter systemet.

• Liker 1
Skrevet

Pengene vil du måtte betale tilbake.

Skrevet

Altså. Hvorfor skal mine skattepenger gå til deg, når du tjener nok?

Mange har en vanskelig hverdag, med dårlig økonomi, brudd med kjæresten osv osv. Og synes at alt for mange utnytter systemet.

Takk for konstruktivt svar! Ser at du vet veldig godt mye om både meg og min situasjon. Utnytte systemet er min spesialitet helt klart, og jeg lever på ingen måte fra hånd til munn.

Men for all del, if :kjefte: makes you happy :)

Skrevet

Realitetene er at du har jobbet og tjent for mye og da må du tilbakebetale det du har fått for mye fra NAV.

Skrevet

Vel, teknisk sett så har du begått trygdesvindel. Du har tjent mer enn du har lov til under NAV system. Dette er slikt vi leser om i media fra tid til annen, når NAV tar stikkprøver, og finner noen som mottar ytelse fra dem + arbeidsinntekt mer enn reglene tilsier. Så blir det sak av det, personen blir anmeldt, og kommer opp i rettsystemet, blir domfelt med noen ganger fengsel, oftest samfunnsstraff.

Har du dialog med NAV, og spiller med åpne kort, håper jeg du kan få til en ordning med tilbakebetaling uten at det havner i rettsystemet. Pengene må tilbakebetales. Det du skulle gjort når du valgte å være mer på jobben enn du skulle, måtte du fått til en ordning med at du tjente mindre, slik at det ikke gikk over grensen på inntekt i forhold til NAV og hva du har lov å tjene ved siden av overgangstønad.

Skrevet (endret)

Jeg håper det ordner seg for deg :) Jeg går ut ifra at du må betale tilbake, men jeg håper du får en overkommelig tilbakebetalingsplan. Lykke til!

Vet dessverre ikke noe om det hjelper med en legeerklæring.. Jeg tenker at det kanskje er litt sent nå?

Endret av gullhjerte
Skrevet

Takk for svar :)

Regner med å skulle betale tilbake ja. Vet enda ikke om jeg har gått over grensen eller ikke, men de holder på å sjekke opp i det. Er litt komplisert visstnok. Blir ikke noe verre utav det enn at jeg betaler tilbake, og det skal nok gå fint.

Skrevet

og en ekstra takk til sånne som Gullhjerte, som er litt positiv og konstruktiv i steden for bare kritisk :kghjerte:

Skulle hatt flere sånne innpå her. Som regel har man gått gjennom alle de negative tankene om seg selv på forhånd.

Skrevet

Blir ikke noe verre utav det enn at jeg betaler tilbake, og det skal nok gå fint.

Så fint :) Det kommer nok til å ordne seg helt greit for deg :) Jeg krysser fingrene ;)

Skrevet

Resultatet blir nok tilbakebetaling ja. Det er vel snakk om store summer, og kanskje også overlegg, for at det skal være aktuelt med straff.

Skrevet

Betale tilbake må du gjøre, uansett , hvis du har oversteget grensen.

Om du har oversteget beløpet gjør du følgende:

- Ta kontakt med NAV.

- Fortell dem hvor mye du har oversteget.

- Be dem regne ut hvor mye du må tilbakebetale.

- Be om en gunstig tilbakebetalingsplan. F.eks dersom du har økonomi til å tilbakebetale 1000 kroner per måned, så be om dette.

For øvrig, så vil ingen legeerklæring hjelpe deg i saken. Pengene må du tilbakebetale, uansett, om du har slitt med deprisjoner.

Du har rett på å kunne betale tilbake det du har økonomien til, og ikke et fullt beløp på en gang.

Straff vil ikke være aktuellt dersom du melder i fra selv, men dersom du har mottatt 50 000 kroner, og har gått over grensen, uten å melde i fra, kan det ende med straff. (Og ingen legeerklæring vil hjelpe her, heller!)

Skrevet

Får ringe til dem i morgen, og høre hva som skjer. Var jo aldri meningen at det skulle bli sånn :( Bare kortsluttet i hodet når mannen plutselig kastet meg og ungene på dør. Mye å rydde opp i nå, men var bare 100% fokusert på å overleve.

Har akkurat fått begynt å stable livet på bena igjen, blir det bråk av dette har så orker jeg ikke mer.

TS

Skrevet

Jeg er ikke noe god på skjemaveldet til NAV, og er nå i den situasjon at jeg har tjent for mye samtidig som jeg gikk på overgangsstønad.

Jeg har vært fulltidsstudent hele tiden, men har slitt en del med angst/depresjoner etter bruddet. På min tidligere jobb var den eneste plassen jeg fungerte, ikke var redd osv. Så derfor var jeg der mest mulig, og fikk være vikar så mye jeg ønsket.

Tenkte ikke så mye over at det gikk ut over overgangsstønaden, men kom over med ca 50.000 kr. Jeg trengte jo pengene, siden både jeg og ungene var på bar bakke etter bruddet, og pengene fra NAV bare såvidt dekket husleigen.

Nå er saken opp til behandling, og jeg bare lurer på om det vil hjelpe å levere legeerklæring på at eneste stedet jeg "fungerte" var på jobb...? Legen min syns alltid dette var rart, men han visste om det og anbefalte meg å være der så mye jeg kunne for å klare å slappe av innimellom. Så det står altså i journalen min fra den tiden.

Vil ikke mase på legekontoret etter flere legeerklæringer dersom det ikke har noe for seg...

Hei

Siden det er oppdaget og du spiller med åpne kort tror jeg neppe du får andre problemer enn å måtte betale tilbake det du har fått for mye.

Jeg kom i nesten samme situasjon selv for mange år siden. Det viste seg ved ligningskontroll at jeg hadde tjent noen tusen for mye året før. Fikk da et brev fra NAV, var i dialog med dem og fikk til en tilbakebetalingsplan som fungerte for begge parter. Fortsatte å motta OS, men var samtidig mye mer forsiktig med hva jeg tjente :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...