Gå til innhold

Har du vært i Afrika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal til Tanzania i 4 uker, og lurer derfor på noen ting.

1. Jeg blir automatisk litt mer skeptisk når jeg skal fly til Afrika enn når jeg skal fly andre steder. Planen er å fy med KLM og de samarbeider med Kenya Airways, hørt om dem? Er de trygge? Hva fløy du med til Afrika?

2. Skal kjøre et godt stykke fra flyplassen til dit jeg skal. Hørt at biltrafikken er helt grusom. Stemmer dette? Tror du jeg overlever den bilturen, haha? :P

3. Noen does and don'ts tips?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fløy KLM til Tanzania, og jeg lever ihvertfall i beste velgående :ler: Synd KLM er et møkkaselskap, men det er en helt annen sak. Hvorfor er det værre å fly til Afrika enn noe annet sted? KLM bruker de samme flyene dit som til alle andre steder.

Lander du i Arusha eller Dar es Salaam? Vi landet i Arusha, og føy ut fra sistnevnte, og hadde ingen problemer med bilturen noen av stedene. Vi var på safari, og reiste mer eller mindre mellom alle de store parkene (Tarangire, Ngorongoro, Serengeti og Lake Manyara). Det ble mye kjøring, men stort sett er veiene helt OK, og ikke skrekkelig trafikkerte. Så det går nok veldig bra :)

Hvis du tar turen til Zanzibar senere kommer du til å møte veier i en mye værre forfatning. Bilturen der er ikke farlig på noen måte, men jeg var så bilsyk etter to timer at jeg seriøst vurderte å gå de siste milene :ler:

God tur da, det er et helt fantastisk land!

Skrevet

Jeg fløy KLM til Arusha, og hadde ingen problemer med det! Hovedveiene i Tanzania er gode, men alle veier utenom er gjerne humpete jordveier der du trenger jeep for å komme fram. Men du skal vel gjerne bare kjøre hovedveiene, og da bør det ikke være noe problem. Forøvrig er det en del som kjører som tullinger da, men det går nok bra!

Husk myggspray og solkrem, dette er vanskelig å få tak i der!

Skrevet

Også må du ha gulfebervaksine for å få komme inn i landet, og malariatabletter. Og så er det lurt med hepatitt A og B og en drikkevaksine mot magesyke. Men dette vet du sikkert allerede :)

Skrevet

Takk for svar! :D

- Hører man fly + Afrika, så er vel ikke sikkerhet det første man tenker på. Mitt inntrykk er i hvert fall at dette kan være litt risky.

- Hvorfor er KLM et møkkaselskap? Har dere noe bedre å anbefale? :)

Skrevet

Lander forresten i Dar Es Saalam! :)

Skrevet

KLM fungerer helt greit, ha flydd masse med dem. Flydde med AirFrance sist jeg var i Afrika (dog på vestkysten) og det gikk helt fint. Jeg er skeptisk til afrikanse flyselskap, i alle fall de som ikke har tillatelse til å fly i Europa, selv om det som regel går greit.

Skrevet

Jeg fløy med british airways og south african airlines, men de kommer du jo ikke til Tanzania med...Enig med andre som sier at KLM er et møkkaselskap, men de er likevel trygge! Tror nok ikke du skal føle deg mindre trygg fordi du skal ti Afrika/tanzania. Flyene er like trygge der!

Skrevet

Takk for svar! :D

- Hører man fly + Afrika, så er vel ikke sikkerhet det første man tenker på. Mitt inntrykk er i hvert fall at dette kan være litt risky.

- Hvorfor er KLM et møkkaselskap? Har dere noe bedre å anbefale? :)

Dårlig plass, vond mat, dårlig service. Men ellers helt OK, og sikkerheten er det ingenting å si på :)

Skrevet

Jeg var i Zambia for 5 år siden. Svarer nedenfor på spørsmålene dine.

1. Jeg blir automatisk litt mer skeptisk når jeg skal fly til Afrika enn når jeg skal fly andre steder. Planen er å fy med KLM og de samarbeider med Kenya Airways, hørt om dem? Er de trygge? Hva fløy du med til Afrika? Fløy med SAS til Paris (Charles De Gaulle), og derfra med AirFrance til Johannesburg, deretter flybytte til Zambia. Husker ikke flyselskap, men det var et veldig lite fly. Det gikk helt fint. I Johannesburg fikk jeg hjelp av en person til å finne gaten.

2. Skal kjøre et godt stykke fra flyplassen til dit jeg skal. Hørt at biltrafikken er helt grusom. Stemmer dette? Tror du jeg overlever den bilturen, haha? :P Prøv å finne ut hva slags taxier som er trygge i det landet du skal til, og hva normalprisen er for lengden du skal kjøre. Da går det nok helt fint.

3. Noen does and don'ts tips? Ha med dollar i litt småsedler. Det kan du få bruk for som tips hvis du trenger hjelp til noe. Ellers vær åpen for nye opplevelser, andre måter å se ting på, og kos deg masse! Maten er, som andre har nevnt, ikke mye å skryte av. Det kan være lurt å ta med knekkebrød så du får i deg godt med fiber.

Skrevet

Det med at maten i Tanzania skal være dårlig er jeg ikke enig i i det hele tatt. Jeg har aldri fått så mye god mat noe sted i hele mitt liv! Men vi spiste stort sett på ganske fine safarilodger, så det kommer sikkert litt an på hvor du spiser. Men spesielt sjømaten er helt fantastisk! Så fersk!! Jeg kunne enkelt reist tilbake til Tanzania bare på grunn av maten! :)

Skrevet

1. Jeg blir automatisk litt mer skeptisk når jeg skal fly til Afrika enn når jeg skal fly andre steder. Planen er å fy med KLM og de samarbeider med Kenya Airways, hørt om dem? Er de trygge? Hva fløy du med til Afrika?

Takk :)

Hørt om KLM!? Ja selvfølgelig! Det er jo et av de største og mest stabile selskapene i verden. Hvorfor er du mer redd for å dra til Afrika? Du lager din egen frykt, kun fordi det ikke er i Europa.

KLM er da helt greit! Kan få kjøpt all slags mat på lengre flyreiser, drikke osv. Jeg synes alltid KLM er hyggelige, både på lange og korte turer...

Dårlig plass? De flyr jo samme fly som mange andre!

Tåpelig å lage frykt av "usikkerhet" med fly og slikt bare fordi man skal til Afrika.. Tro det eller ei, men det flyr faktisk fly dit hver eneste dag, hører du noe om at det er noe problem kanskje?

Skrevet

KLM til afrika går helt fint. Alle setene har små skjermer så man kan se på film om man ønsker også.

Skrevet

1. Jeg har reist med KLM til Afrika flere ganger, og har bare positive erfaringer.

2. Trafikken i Dar es salaam er grusom, det vil si: grusomt treg! Det er ekstremt mye trafikk, noe som gjør at rush hour varer i timesvis og timesvis. Hvis du skal bevege deg i sentrum i rush hour kan du fort bruke 1-2 timer på en strekning som normalt, uten trafikk, ville tatt kanskje 15-30 minutter. Men ellers er veiene helt fine, og det er lett å komme seg rundt med taxi. Eventuelt kan du ta lokale minibusser, hvis du er klar for intime, slitsomme sild-i-tønne-turer. Taxi er absolutt å foretrekke hvis du har råd til det. Se etter taxier med en gul, blå eller grønn stripe - de skal være de tryggeste. Hvis du kommer med KLM kommer du kanskje på kveldstid? I så fall vil ikke trafikken være noe problem :)

3. Nyt turen! :)

Skrevet

KLM til afrika går helt fint. Alle setene har små skjermer så man kan se på film om man ønsker også.

Det hadde de ikke når jeg fløy dit ihvertfall. Men ting endrer seg kanksje på fem år :ler:

Skrevet

Hørt om KLM!? Ja selvfølgelig! Det er jo et av de største og mest stabile selskapene i verden. Hvorfor er du mer redd for å dra til Afrika? Du lager din egen frykt, kun fordi det ikke er i Europa.

KLM er da helt greit! Kan få kjøpt all slags mat på lengre flyreiser, drikke osv. Jeg synes alltid KLM er hyggelige, både på lange og korte turer...

Tåpelig å lage frykt av "usikkerhet" med fly og slikt bare fordi man skal til Afrika.. Tro det eller ei, men det flyr faktisk fly dit hver eneste dag, hører du noe om at det er noe problem kanskje?

Jeg lurte på om dere hadde hørt om Kenya Airways, ikke KLM!! Det er sikkert dumt å være redd, men heller føre far enn naiv :)

Skrevet

har en kollega som er fra tanzania, hun er dritkul. meget morsom :)

Skrevet

Samme fly betyr ikke samme innredning og samme antall seter ;) Selv om skallet er det samme, er det opp til hvert enkelt flyselskap hvor mange seter de vil stappe inn en trang kabin. Og det igjen avhenger av hvor mye passasjerene gidder å betale.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurte på om dere hadde hørt om Kenya Airways, ikke KLM!! Det er sikkert dumt å være redd, men heller føre far enn naiv :)

Ja jeg har reist med Kenya Airways og det var veldig bra. Fint fly og super service ombord. Vi hadde en fin flytur til Nairobi.

Fatter ikke hvorfor du skal bli skeptisk med å fly til Afrika... da skjønner jeg ikke hva du har der å gjøre...Skal selv reise til Afrika for 4 gang i april og gleder meg sykt allerede. Kommer antakelig til å reise med enten KLM eller South African denne gangen.

Tanzania er forøvrig ett fantastisk flott land som jeg drømmer om å dra tilbake til, men jeg får nøye meg med Botswana denne gangen.

Skrevet

Hei!

Jeg skal til Tanzania i 4 uker, og lurer derfor på noen ting.

Jeg har flydd med begge deler uten noen problemer. Det jeg reagerte meste på er at det er vedig forskjell på sikkerhetskontrollene på de forskjellige stedene.

2. Skal kjøre et godt stykke fra flyplassen til dit jeg skal. Hørt at biltrafikken er helt grusom. Stemmer dette? Tror du jeg overlever den bilturen, haha? :P

Trafikken i Afrika er noe helt annet enn vi er vandt til, men syns Tanzania er av de bedre stedene jeg har vært i afrika med tanke på trafikken!!

3. Noen does and don'ts tips?

Følg vanlige tips da det gjelder spise/ikke spise.

Ikke veksle inn til lokal valuta, bruk Dollar. Det meste er billigere da og det er som regel det dem vil ha!

Hvis du oppholder deg i høyden, vær obs på at sola er sterkere enn det kjennes ut som!

Ha også med varme klær, er det dårlig vær, føles det veldig kaldt med en så brå overgang!

Hvor skal du? hva skal du gjøre så lenge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...