Gå til innhold

Er det en grafiker eller annen utdannet billedkunstner her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser noen hobbykunstnere maler aquareller, scanner de og printer de ut i 50 eksemplarer på fotoprinter hjemme. Og så selger de bildene og kaller det signert trykk..

Jeg blir litt forvirret...

Kalles ikke dét signert print?

Jeg trodde et trykk var en "original" produsert i en grafisk presse med sverte, hvor hvert enkelt bilde som kommer ut er en original, lik men ikke 100% fra gang til gang. Eller i det minste at det skjer via en grafisk presse.

Noen som vet med sikkerhet hva en kan kategorisere som et grafisk trykk?

Også det en printer hjemme?

Og signeres et trykk på originalen eller etter det er trykt?

Håper noen kan hjelpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe svar egentlig, for jeg vet ikke. Men jeg er av samme oppfatning som deg.

Og trykk skal signeres hver enkelt med nummer/antall i opplaget og tittel til venstre, og signatur til høyre, og det skal gjøres i blyant. Hvis jeg ikke husker feil...

Skrevet

Jeg har jobba i rammeverksted i mange år, der vi og solgte plakattrykk. En del av disse var i Limited Edition. Altså nummerert. Disse ble nok printa via en grafisk presse som du sier.

Men scanne og kopiere ut på vanlig skriver ville jeg neppe kaldt grafisk trykk.

Skrevet

Jeg er utdannet illustratør, og her er min mening.

Å kalle kopierte aquareller for trykk blir feil. Trykk dreier seg som regel om trykkemetoder som tresnitt, etsing, litografi, linotrykk osv. Det som gjør trykk så spesiellt er selve prosessen bak. Den er utrolig tidkrevende. Da jeg drev med trykk måtte jeg for hvert enkelt trykk rengjøre stensilplaten, påføre maling, pusse og dreie den gjennom pressen. Ut av 100 trykk ble kanskje bare 20 gode nok til å kunne selges.

Kunstkjennere vet å sette pris på prosessen bak og de unike ulikhetene man alltid får i hvert enkelt trykk. En profesjonell kunstner ville nok ikke bare laget ett eksemplar og så kjørt den gjennom kopimaskinen. Det blir for lett. Orginaliteten forsvinner og man ender opp med en kopi i stedet.

Allikevel, trykk kan også brukes om printing, eller utskrifter fra en printer. Dette kalles vel heller for datagrafikk, men da tror jeg at orginalbildet bør være laget på dataen opprinnelig, og ikke bare scannet inn og så kopiert. Jeg er litt usikker på hva den rette betegnelsen er, men jeg føler 'trykk' blir litt feil. Det føles litt "å, jeg bruker ordet trykk i stedet for kopi fordi det høres mer artsyfartsy ut", mens for meg høres 'kopi' eller 'utskrift' mer korrekt ut i denne sammenhengen.

Men som sagt, jeg er ingen kunstner, bare en illustratør. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...