Gå til innhold

Snike-ring på t-banen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit. Irriterende hvor mange som sniker og kommer seg unna med det. Mens vi andre, ærlige sjeler punger ut og punger ut i månedskort, halvårskort og andre dyre kort!

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg blir like irritert hver gang jeg ser noen gå på bussen uten å betale (jeg bor ikke i Oslo, men her lager busskortleseren "ok-lyd" eller "feil-lyd". Noen mennesker går på uten å bruke kort (inn bakdøra selvsagt) og det irriterer meg. Det er mye eldre mennesker, faktisk.

Så, den der "effekten av at folk må lage en lyd" funker ikke helt, og jeg får meg ikke til å "sladre" heller, bare irriterer meg :(

Men, ethvert tiltak mot sniking er velkomment, jeg må betale mer fordi andre sniker. Dårlig gjort!

Gjest GreenSky
Skrevet
Jeg blir like irritert hver gang jeg ser noen gå på bussen uten å betale

Hvorfor det?

Ikke alle, men på veldig mange av Oslo-bussene kan en gå på bak.

"Kun inngang ved gyldig kort/billett" står det. Og så lenge en faktisk HAR billett ser jeg ingen problemer med å gå på bak, det skaper jo også mindre KØ for de som må gå på forran for å kjøpe billett...

Jeg ser at du ikke bor i Oslo, men det er vel samme opplegg?

Skrevet
Ikke alle, men på veldig mange av Oslo-bussene kan en gå på bak.

"Kun inngang ved gyldig kort/billett" står det. Og så lenge en faktisk HAR billett ser jeg ingen problemer med å gå på bak, det skaper jo også mindre KØ for de som må gå på forran for å kjøpe billett...

Jeg ser at du ikke bor i Oslo, men det er vel samme opplegg?

Det er ikke samme opplegg i Bergen. Har du kort og går inn bak i bussen, så må en "stemple" kortet sånn at du får en "ok" lyd. Er ikke sånne "papir" lapper som det er i Oslo. Sånn var det når jeg bodde i Bergen...Men det KAN jo ha forandret seg da...

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men er DET noe å irritere seg over da?¨

Jeg sniker aldri av prinsipp, men hva andre gjør bryr meg da virkelig ikke. Det får de ta ansvaret for selv og betale bota for om de blir tatt.

Skjønner ikke helt hvorfor dere føler dere plaget av om andre på bussen har gyldig billett eller ikke.

Gjest gurimalla
Skrevet
Unnskyld at jeg sier det, men er DET noe å irritere seg over da?¨

Jeg sniker aldri av prinsipp, men hva andre gjør bryr meg da virkelig ikke. Det får de ta ansvaret for selv og betale bota for om de blir tatt.

Skjønner ikke helt hvorfor dere føler dere plaget av om andre på bussen har gyldig billett eller ikke.

Hvis alle betaler så får alle et bedre tilbud. Det er vel kanskje noe som bryr deg? Du bryr deg kanskje ikke om tyveri heller du?

Gjest Zalomine
Skrevet

Eneste tillate "å gå på bak på bussen" i Bergen, det er med kort. Klippekort eller månedskort, som uansett skal lage "ok-lyd". Når de går på uten kort, da sniker de. Om de går på med kort som lager "feil-lyd" og så setter seg, ja da sniker de da også.

Årsaken til at dette irriterer meg er at jeg får et dårligere tilbud, som jeg må betale dyrere for, fordi andre ikke gidder betale for seg!

De som sniker reiser på MIN REGNING. Og den som ikke skjønner hvorofr dette kan irritere.... ja, irriterer dere dere ikke over dem som snyter på skatten? Mottar urettmessig trygd? Stjeler i butikker? Det går på det samme. De tar, vi betaler.

Skrevet

Hva er vitsen med å irritere seg over det? Det er jo nettopp den andre parten som vil svi for det, ingen andre. Er det kontroll - så ja, stakkars de menneskene.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jo, ALLE VI SOM BETALER svir også for de som sniker. I form av at vi må betale mer/får et dårligere tilbud, fordi transportselskapet får inn mindre penger fordi noen sniker.

Hvor mange ganger må jeg gjenta dette? JEG betaler for at DE sniker, og DET irriterer meg.

Skrevet

Ikke et øyeblikk for tidlig at det kommer fysiske sperrer. Veldig greit spør du meg - inntektene går opp, og forhåpentligvis fører det til et bedre tilbud. Slik er det jo i alle andre storbyer, så det er på tide at det blir slik i Oslo også.

Gjest GreenSky
Skrevet

Det er en ond sirkel. Jeg skjønner snikerene veldig godt. Ingen synes det er noe kult at t-banen/trikken og ofte bussen er forsinka om morgenenen. Som regel må en beregne at det blir forsinkelser for å komme tidsnok på jobben. Og om bord på t-banen/trikken/bussen er det selvfølgelig stappfullt, og en føler seg som sild i tønne. I tillegg til dette er det svindyrt med billett. Månedskort koster vel ca. 700 i mndn? Og kjøper en billett på bussen koster det 30 kr.

Så ja, at folk sniker, kan jeg faktisk forstå.

Jeg skjenner folk som ikke gidder å betale billett på en overfull, forsinka buss. Er bussen derimot i tide, og de får sitteplass, betaler de...

Men, det blir som sagt en ond sirkel. Hadde alle betalt, kunne kanskje Oslo sporveier satt opp flere ruter.

Men i og med at prisene blir satt opp omtrent hvert år... Hvor dyrt skal det egentlig bli?

Hvorfor kan ikke myndighetene sørge for gratis kollektiv-transport da? Tenk for en miljømessig/vennlig gevinst det hadde blitt! Men det er en annen diskusjon...

Skrevet

Klipper dette direkte fra reportasjen det henvises til i første innlegg:

"- Et tap som nærmer seg 100 millioner årlig, er enormt. Og bortfallet av inntekter har hittil gått utover alle de betalende. Både i form av høyere pris og redusert tilbud. "

Skal vi fremdeles diskutere hvem som får svi når noen sniker?

Jeg kjenner selv flere som nekter å betale for ett tilbud som bare blir dårligere og dårligere, men synes dere (snikerne) skal fundere på en ting:

HVORFOR TROR DERE TILBUDET BLIR DÅRLIGERE OG DÅRLIGERE DA?

En av årsakene at ruter blir kuttet og dyre billetter er jo nettopp at det blir sneket for nesten 100 mill hvert år!!!

Det systemet som planlegges brukt i Oslo er vel det samme som Fredagsbarnet omtaler som det de bruker i Bergen, og det er også ett slikt system som brukes i storbyer ellers i europa, og som har funket bra andre steder.

At vi skal få gratis kollektivtrafikk... klart det er lov å drømme, det burde vært gratis med tannleger og leger og prevansjon også, og det hadde sikkert kommet masse bra ut av det også, men vi må jo være litt realistiske her da?

Ved å kjøpe mndkort, reise kollektivt til og fra jobb hver dag + til og fra trening og evt bybesøk i helgene, så betaler jeg kanskje 10,- pr tur.

Alternativet er for mange å ta bil, koster det 10,- å kjøre til jobb? eller er det billigere? Jeg vet ikke, for jeg har ikke verken lappen eller bil.

Jeg er som dere kanskje skjønner en av dem som betaler og som ikke engang gidder å syte over det! Jeg godtar fullt ut at jeg må betale en liten sum for å bli kjørt til og fra jobb hver dag.

Irriterer meg ikke direkte over de som sniker, men synes det er unødvendig av dem å fortelle meg om det, da det faktisk er jeg som betaler mer en nødvendig for at DE skal få kjøre gratis.

Men jeg må innrømme at jeg smiler litt for meg selv når jeg hører alle de dårlige unnskyldningene og ser det litt flaue utrykket mange snikere får når de blir tatt og gjerne må gå av bussen sammen med kontrollørene!!

synes den nye ordningen høres bra ut, siden det visstnok er banen det snikes mest på, og der blir det flere steder fysiske sperrer, på lik linje med det du har på metroen i f.eks london.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg synes "snikeringen" er et bra tiltak. (men at det vil stoppe snikingen fullstendig tror jeg ikke) Jeg har full forståelse for begge parter; De som er dritt-lei av snikere og snikere selv. Vet ikke helt hvor jeg står selv her. Holder meg nøytral, jeg. Forøvrig "protesterer" jeg ved å gå eller sykle, velger å ikke bruke pengene på sporvegene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...