AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Hei da jag var 16 år søkte jeg som alle andre om stipend. Jeg fikk ikke stipend. Jeg sendte etter dette flere klager. Etter og ha sendt mange klager fikk jeg til slutt svar på hvorfor jeg ikke fikk stipend. Jeg fikk ikke stipend fordi min lillesøster var med i en trafikkulykke. Etter denne trafikkulykken med påfølgende hodeskader ble hun multihandikappet og fikk erstatning fra vår ulykkesforsikring. Pengene hun fikk i erstatning ble satt på en konto hos overformynderiet i hennes navn. Men pga at hun var for ung til å ha disposisjonsrett over pengene ble pengene satt hos overformynderiet i hennes navn men med min far som hadde disposisjonsrett over pengene. Derfor fikk jeg ikke stipend fordi lillesøsteren min var med i en trafikkulykke. Jeg klaget flere ganger men fikk til svar at i henhold til vårt regelverk får du ikke stipend. For et par år siden ble reglene forandret og jeg klaget da på nytt. (Reglene ble forandret på det punkt at de både så vekk i fra søskens formue og de så vekk ifra erstatning) Jeg fikk til svar at de ikke kunne gjøre om på dette for regelverket den gangen var slik at en ikke fikk stipend om en hadde formue og etter reglene den gangen skulle de ikke behandle erstatning og søskens formue annerledes en om det var foreldrenes oppsparte midler. Jeg kunne virkelig ønske at jeg kunne få stipend for den gangen det føles bare så urettferdig at det virkelig skal være slik. Jeg husker trafikkulykken godt både min mor og flere av mine andre søsken døde momentant. Bortsett fra lillesøster døde alle i ulykken. Jeg skulle plutselig bo med pappa og en multihandikappet søster. Det var direkte grusomt og sitte på skolen og folk spurte ”hvor mye får du i stipend” ”Hvorfor får ikke du stipend” de spurte hele tiden men klumpen i halsen var altfor stor til at jeg noen gang klarte og svare de. For jeg fikk ikke stipend for min lillesøster ble multihandikappet. Er det noe vits i å klage på nytt? Jeg vet en del flere detaljer om søknaden min nå en jeg gjorde den gangen fordi jeg har fått mye mer innsyn i min søster og min fars økonomi noe jeg ikke hadde den gangen. Ville dere klaget på nytt? Setter pris på alle kommentarer
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Jeg tror ikke det vil hjelpe å klage på nytt, du har jo allerede klaget og fått til svar at de fulgte reglene som gjaldt da - altså at de ikke gjorde noe feil når din sak ble behandlet. Likevel ble reglene endret, muligens fordi de så at det var urettferdig slik det var, og det er jo bra for dem som kommer etter deg. Kan forstå at det føles urettferdig, men saken din ble behandlet i henhold til de reglene som gjaldt da, dermed gjorde de ikke noen feil egentlig. Dessuten må det vel være mange år siden nå, og sikkert foreldet uansett?!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Nå skriver du ikke hvor lenge det er siden du var 16 og søkte stipend? Sånn helt grunnleggende vil jeg ikke tro at det hjelper å klage, da nye regler ytterst sjeldent har tilbakevirkende kraft. Jeg ville nok heller søkt om stipend på nytt, for så å evt. klaget på dette hvis du fortsatt får avslag på grunn av din søsters forsikringsutbetaling. Det er vanskelig å kunne gi noen svar når vi ikke engang vet om du fortsatt er under utdanning. Men en klem til deg uansett
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Det var samme problem når jeg var 17 og 18 også. Når jeg var 18 sluttet jeg skolen og begynte og jobbe det ble vanskelig med enda et år uten støtte. Jeg er nå 21 år. Den er nok foreldet i utgangskpunktet, men så er det også slik at det var mye jeg ikke viste om min far og min søsters økonomi i forhold til erstatningen da jeg sist klaget. Forsto det slik at om en ble kjent med noe nytt i saken kan en klage på nytt. Jeg er blitt kjent med en del nye detaljer blant annet hvordan søknaden ble behandlet i utgangspunktet. Når jeg sendte inn søknad til lånekassen fra skolen hadde de en egen person som jobbet med å kaste papirer og skjema for at det ikke skulle komme inn for mange papirer til lånekassen. Jeg ga beskjed flere ganger til skolen at mine papirer skulle sendes i lag. Hun sure damen som jobbet der sa til slutt at det var greit at hun skulle sende mine papirer i lag. Mange av papirene jeg sendte inn ble kastet det har jeg fått vite i ettertid samt at det var normal prosedyre. Jeg synes særlig dette er hårreisende da vi brukte mye tid på fylle ut skjema og skrive et vedlegg som skulle sendes ved. Det var noe galt med skjemaene den gangen som gjorde at vi falt mellom to stoler når vi skulle fylle dem ut og det var svært viktig for lånekassen at alle papirer skulle bli fylt ut og sendt i lag. Jeg synes faktisk jeg burde fått noe i erstatning pga måten vi og søknaden vår ble behandlet i søkeperioden. Går det an og kalge andre steder en til lånekassen? Snakket med lånekassen på telefon noen ganger og de sier bare at de ikke vet hvordan utslaget vil bli men at jeg selvsagt kan klage så mange ganger jeg vil…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Det var samme problem når jeg var 17 og 18 også. Når jeg var 18 sluttet jeg skolen og begynte og jobbe det ble vanskelig med enda et år uten støtte. Jeg er nå 21 år. Den er nok foreldet i utgangskpunktet, men så er det også slik at det var mye jeg ikke viste om min far og min søsters økonomi i forhold til erstatningen da jeg sist klaget. Forsto det slik at om en ble kjent med noe nytt i saken kan en klage på nytt. Jeg er blitt kjent med en del nye detaljer blant annet hvordan søknaden ble behandlet i utgangspunktet. Når jeg sendte inn søknad til lånekassen fra skolen hadde de en egen person som jobbet med å kaste papirer og skjema for at det ikke skulle komme inn for mange papirer til lånekassen. Jeg ga beskjed flere ganger til skolen at mine papirer skulle sendes i lag. Hun sure damen som jobbet der sa til slutt at det var greit at hun skulle sende mine papirer i lag. Mange av papirene jeg sendte inn ble kastet det har jeg fått vite i ettertid samt at det var normal prosedyre. Jeg synes særlig dette er hårreisende da vi brukte mye tid på fylle ut skjema og skrive et vedlegg som skulle sendes ved. Det var noe galt med skjemaene den gangen som gjorde at vi falt mellom to stoler når vi skulle fylle dem ut og det var svært viktig for lånekassen at alle papirer skulle bli fylt ut og sendt i lag. Jeg synes faktisk jeg burde fått noe i erstatning pga måten vi og søknaden vår ble behandlet i søkeperioden. Går det an og kalge andre steder en til lånekassen? Snakket med lånekassen på telefon noen ganger og de sier bare at de ikke vet hvordan utslaget vil bli men at jeg selvsagt kan klage så mange ganger jeg vil… Poenget er vel at det ikke ble gjort noen feil den gang din søknad ble behandlet, fordi lånekassen fulgte de reglene som gjaldt da. Om det var nå du skulle søke stipend, ville de bli nødt til å følge de reglene som gjelder i dag, og disse e jo endret i følge deg. Det er neppe mulig å klage på vedtak som ble gjort for lenge siden og som ble fattet ut fra de regler som gjaldt, altså behandlet etter reglene = ingen feil i behandlingen.
Kamikatze Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Går det an og kalge andre steder en til lånekassen? Jeg kjenner ikke til lånekassens regler, men du kan kanskje prøve å skrive til sivilombudsmannen?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2010 #7 Skrevet 17. november 2010 huff, føler med deg i din situasjon, synes det er synd at de overhodet ikke kan ta menneskelige hensyn i slike saker, de burde helt klart skille på type formuer, det gjør de vel nå og såvidt jeg vet( leit at du ikke kommer med under denne) en ting er hvis foreldrene dine er rike på aksjehandel bare rike, noe helt annet er hvis de har formue pga ulykkeserstatning. Reglene er fryktelig rigide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå