Gå til innhold

Datatrafikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fikk akkurat sjokk da jeg så jeg hadde brukt datatrafikk for 500 kroner. Og lurer på hva jeg kan gjøre for å få ned dette?

Jeg har satt slike innstillinger:

- Jeg er koblet til trådløst nett (Wi-FI) som jeg trodde var gratis

- Bruker bare mobilt nettverk når jeg trenger det (sjelden)

- Har skrudd av "Altid aktive mobil data"

- Har skrudd av dataroaming

- Oppdaterer e-post, vær, o.l. manuelt

- Har ikke SMS leveringsrapporter

Hva er det jeg overser?

Hvordan avslutter jeg programmer/apps?

- har egentlig bare lastet ned 4 apps

Noen tips til å få denne datatrafikken ned??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du har slått av dataroaming, skal du ikke kunne bruke datatrafikk. Jeg slår alltid av dataroaming når jeg er utenlands, og blir da heller ikke belastet for datatrafikk. Ellers er det normalt gratis å koble seg på trådløst nett.

Skrevet

Å skru av dataroaming betyr at datatrafikk ikke benyttes når man er på andre nett enn det man tilhører. Ikke at datatrafikk skrus av helt.

Hvilken HTC er det? Kjører den på Android eller Windows?

Skrevet

Det er Desire - så det er android.

Er det noen programmer som kjører uten at jeg vet det eller? Vet ikke helt hvordan jeg avslutter et ptogram.

Har brukt roaming når jeg er utenlands, men da er jeg klar over det.

Skjønner ikke hva som koster så mye penger altså :)

Skrevet (endret)

Skal vi se... Du kan få lagt en widget på skjermen som skrur av og på datatrafikk helt. Det gjør du ved å holde fingeren på ledig sted på skjermen, velg widgets, deretter settings og så Mobile Network. Jeg har ikke norsk språk på min, men det burde gå greit å finne tilsvarende på norsk. Da dukker det opp en widget der du kan skru av og på mobilt nettverk. Hvis den er av så går det ingen mobil datatrafikk i det hele tatt, men du kan bruke vanlige trådløse nettverk likevel.

Hvis du vil ha enda mer kontroll, så kan du gjøre det samme, velge widgets og videre power control. Da får du opp en bar der du kan skru av og på vanlig trådløst, bluetooth, gps og synkronisering. Synkroniseringen kan godt skrus av til vanlig, for om datatrafikk står på så vil denne hele tiden sjekke mot gmail eller andre programmer som har satt opp synkronisering.

Til sist så kan du laste ned et program fra market, det heter netmeter. Det legger seg oppe i statuslinja og overvåker nettrafikken. Så kan du ha en viss oversikt over hvor mye datatrafikk som går over mobilnettet.

Forresten: ett av de programmene som bruker mye datatrafikk er friendstream, så den har jeg fjernet fullstendig.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Skal vi se... Du kan få lagt en widget på skjermen som skrur av og på datatrafikk helt. Det gjør du ved å holde fingeren på ledig sted på skjermen, velg widgets, deretter settings og så Mobile Network. Jeg har ikke norsk språk på min, men det burde gå greit å finne tilsvarende på norsk. Da dukker det opp en widget der du kan skru av og på mobilt nettverk. Hvis den er av så går det ingen mobil datatrafikk i det hele tatt, men du kan bruke vanlige trådløse nettverk likevel.

Jeg har gjort dette (tror jeg). På den første skjermen min har jeg en greie som heter "Mobilt" og den har en blå logo. Nå rjeg trykker på den lyser den grøn og da burde mobilt nettverk være på. Denne har jeg alltid av bortsett fra når jeg absolutt trenger det.

Hvis du vil ha enda mer kontroll, så kan du gjøre det samme, velge widgets og videre power control. Da får du opp en bar der du kan skru av og på vanlig trådløst, bluetooth, gps og synkronisering. Synkroniseringen kan godt skrus av til vanlig, for om datatrafikk står på så vil denne hele tiden sjekke mot gmail eller andre programmer som har satt opp synkronisering.

Automatisk synkronisering tror jeg at jeg har skrudd av.

FAnt ingen som het power control. Men la til Wi-FI på første siden også så jeg kan skru av og på for å spare strøm. Tidligere har jeg hatt den på hele tiden.

Til sist så kan du laste ned et program fra market, det heter netmeter. Det legger seg oppe i statuslinja og overvåker nettrafikken. Så kan du ha en viss oversikt over hvor mye datatrafikk som går over mobilnettet.

Er det det samme som Watchtower? for vurderte å laste ned det.

Forresten: ett av de programmene som bruker mye datatrafikk er friendstream, så den har jeg fjernet fullstendig.

Ja hvordan sletter jeg det programmet? Ønsker også å slette Aksjer, twitter o.l. Hvordan gjør jeg det?

Skrevet

Ja hvordan sletter jeg det programmet? Ønsker også å slette Aksjer, twitter o.l. Hvordan gjør jeg det?

Setting->Applications->Manage Applications -> All -> Finn app eller widget og velg Uninstall. Dog, det ligger mange programer som du ikke bør avinstallere der. Det er bedre å bare fjerne snarveiene til programmene.

Skrevet

Er det det samme som Watchtower? for vurderte å laste ned det.

Netmeter er netmeter og ikke watchtower. Kjenner ikke til watchtower.

Du trenger ikke avinstallere programmet (friendstream), det bruker ikke noe datatrafikk med mindre det ligger på en av skjermene og oppdaterer seg. Så det holder å fjerne det derfra.

Hvis du har skrudd av datatrafikk via den widgeten og det fremdeles går atrafikk, så er det noe annet som er galt. For da skal ikke telefonen bruke datatrafikk via mobilnettet i det hele tatt. Bruk netmeter eller tilsvarende for å se hvor mye du faktisk bruker.

Jeg har Desire, har kontinuerlig på synkronisering og alltid på datatrafikk når jeg ikke er hjemme, bruker facebook innimellom, en del apper som krever nett, etc og jeg kommer ikke over 50 MB i måneden.

Skrevet

Hvis du har skrudd av datatrafikk via den widgeten og det fremdeles går atrafikk, så er det noe annet som er galt. For da skal ikke telefonen bruke datatrafikk via mobilnettet i det hele tatt. Bruk netmeter eller tilsvarende for å se hvor mye du faktisk bruker.

måneden.

Data trafikk har et eget ikon på oppgavelinjen. To piler, en i hver retting, under en H. Jeg tror OP bør sjekke hvilket abonnement hun har.

Skrevet

H eller E eller 3G eller noe annet, etter hvilken type nett det er. :)

Skrevet

Tusen takk for hjelpen :)

Skal laste den netmeter for å få en oversikt. Så får jeg se på neste regning om det er noen forandring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...