Gjest Sil3nt Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 (endret) Jeg har kommet over flere blogger\butikker hvor folk lager egne skilt. Altså velkommenskilt, skilt med forskjellig tekst osv. Man kan velge selv hva som skal stå på skiltet, og hvordan skrifttype man vil ha. Dette kunne jeg tenkt meg å prøve selv. Har ME - kronisk utmattelse, og i blant er det greit å ha noe å dille med, siden jeg ikke kan jobbe. Så nå håper jeg at noen kanskje kan tipse meg om hvordan disse skiltene blir laget! Legger ved et eksempel her og her. Endret 15. november 2010 av Sil3nt
Vrimle Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 (endret) Det er en feil i den ene linken din, mangler : etter http på den første :-) Skiltene lages (for eksempel - er mange måter å gjøre dette på) ved å male en plate/fjøl/plankebit med farge, eventuellt i to lag slik at du kan pusse ned det øverste laget og få "slitt" stil Sjablonger til teksten lager du enkelt selv ved å printe ut på litt stivt papir og klippe ut(husk bare at du må ha "mellomledd" til sirkelen i o'er og innsiden av e'er og slikt) Svamp, spray eller mal over. (lurt å prøve seg litt frem med ulike typer papir og hvordan du kan få det til å "låses" mot undersiden slik at du ikke trekker inn maling under. Klistrefolie kan bli bra dersom underlaget slipper lett nok :-) Eventuelt kan du bruke stempel, skrapemerker, wallstickers eller klistremerker. Flikk over med maling der du eventuelt har bomma. Du kan også lage dem som collager med tynne papirer, postkort, glansbilder etc. Endret 15. november 2010 av Vrimle
Gjest Sil3nt Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Det er en feil i den ene linken din, mangler : etter http på den første :-) Skiltene lages (for eksempel - er mange måter å gjøre dette på) ved å male en plate/fjøl/plankebit med farge, eventuellt i to lag slik at du kan pusse ned det øverste laget og få "slitt" stil Sjablonger til teksten lager du enkelt selv ved å printe ut på litt stivt papir og klippe ut(husk bare at du må ha "mellomledd" til sirkelen i o'er og innsiden av e'er og slikt) Svamp, spray eller mal over. (lurt å prøve seg litt frem med ulike typer papir og hvordan du kan få det til å "låses" mot undersiden slik at du ikke trekker inn maling under. Klistrefolie kan bli bra dersom underlaget slipper lett nok :-) Eventuelt kan du bruke stempel, skrapemerker, wallstickers eller klistremerker. Flikk over med maling der du eventuelt har bomma. Du kan også lage dem som collager med tynne papirer, postkort, glansbilder etc. Takk for tips om feil i link! Det må da være en svær jobb for de som velger lange tekster, slik som på første linken? Jeg har tenkt tanken på sjablonger, men det er jo altfor mye dill med så mye tekst og bokstaver. Det må finnes en annen måte de gjør det på. Lurer litt på om de printer ut teksten speilvendt, legger teksten oppå en nymalt planke og lar det tørke, for så å fjerne arket etterpå? Vil ikke teksten bli hengende igjen da?
Kamikatze Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Selv om det står håndlaget, så er det nok enten laserplottet eller maskingravert (fresplotter). Det er sikkert bare selve skiltet som er håndlagd. Ellers er det ikke noe problem å kalligrafere små eller større mengder tekst, med litt trening. Av "juksemetoder" finns det sikkert ulike overføringsark som du kan skrive til med blekkskriver, og overføre til et medium. Ellers kan det alltids "males" med et fotosensitivt materiale, for så belyses med en projektor eller gammeldags fotofremkallerapparat, og siden fremkalles og fikseres. Du kan jo selv prøve å lage skilter med større skrift, enten ved å overføre via karbonpapir og male etter risset; eller projisere og tegne av omriss, for deretter å male eller skjære ut med tresnittjern. Mulighetene er endeløse, hvis du vil lage dine egne. Ja, hvis jeg misforsto deg rett?
Vrimle Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Nei, ikke med mindre du skriver ut med en veldig gammeldags blekkprinter, på et veldig blankt papir. Det vil sansynligvis også bli fryktelig ujevnt. Eller så er det også mulig å skrive ut og lime på, skrive ut på klistremerke-ark eller på transparente klistremerker.
Gjest Sil3nt Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Selv om det står håndlaget, så er det nok enten laserplottet eller maskingravert (fresplotter). Det er sikkert bare selve skiltet som er håndlagd. Ellers er det ikke noe problem å kalligrafere små eller større mengder tekst, med litt trening. Av "juksemetoder" finns det sikkert ulike overføringsark som du kan skrive til med blekkskriver, og overføre til et medium. Ellers kan det alltids "males" med et fotosensitivt materiale, for så belyses med en projektor eller gammeldags fotofremkallerapparat, og siden fremkalles og fikseres. Du kan jo selv prøve å lage skilter med større skrift, enten ved å overføre via karbonpapir og male etter risset; eller projisere og tegne av omriss, for deretter å male eller skjære ut med tresnittjern. Mulighetene er endeløse, hvis du vil lage dine egne. Ja, hvis jeg misforsto deg rett? Du misforsto meg rett, ja. Må ha noe å dille med om dagene, iallefall når jeg har energi til det Takker for tips! Kanskje noen andre har enda flere "juksemetoder"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå