AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #1 Skrevet 15. november 2010 Rart spørsmål kansje, men kan et firma velge å ikke selge varer/tjenester til en gitt kunde?
kaprifolen Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Spørs vel selvsagt i hvilken kontekst dette gjelder. Men vil tro at en privat næringsdrivende innen f.eks konsulenttjenester e.l kan velge dette, om man har råd. I det større næringslivet vil jeg tro at man kun kan gjøre dette når det er snakk om dårlig kreditt e.l. Ellers så står jo diskrimineringsloven sterkt, selv om slike saker ofte er vanskelige å bevise. Hvis et firma sier "nei, vi vil ikke bygge huset ditt", så skal det godt gjøres å bevise hvorvidt dette er basert på at kunden er svart, eller om det går på at det rett og slett er et uinteressant oppdrag for bedriften. Men har ingen lover på dette, kun basert på erfaringer fra egen og andres drift av forretninger...
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 hva med feks noen som leverer en abonnemntstjeneste? slik som feks aviser, mobiltjenester, kabeltv ol? Når kunden klager på alt og ingenting, setter frem muntlige trusler mot ansatte i firmaet, og skriftlige krav som er "hinsides"???
kaprifolen Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 (endret) Ta mine uttalelser for god fisk, da jeg ikke har satt meg inn i det juridiske rundt dette. Men jeg vil tro at leverandører da har en mulighet til å si at "beklager at vi ikke klarer å fylle dine ønsker til våre tjenester. Våre tjenester er som følger (blablabla), om ikke dette er akseptabelt for deg som kunde, må vi dessverre komme med en anbefaling om å avslutte kundeforholdet." Eller noe i den duren... Er det snakk om trusler, blir jo dette en sak for politiet. Å klage eller sette frem krav er ikke ulovlig, men at disse kravene skal etterfølges er jo absolutt ikke selvsagt. Tillegg: De fleste slike selskaper har, så vidt jeg forstår, ganske utfyllende klausuler om villkår. Og de fleste har i denne lagt inn noe om at de kan avslutte kundeforholdet av "diverse" årsaker. Så lenge kunden har akseptert en slik klausul, så burde man jo kunne avslutte forholdet. Men les og se hva kunden har akseptert, du.. Endret 15. november 2010 av kaprifolen
Illuminati Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Avtaleloven kommer til anvendelse. Dvs har du annonsert et produkt til en gitt pris har mottaker av tilbudet rett til å kjøpe. Selvfølgelig etter avtalen som ligger til grunn, men et tilbud er bindende for selger og kan ikke da "velge" kunder. Men er prisen "fra xx kr" er det bare å prise seg ut!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 Ta mine uttalelser for god fisk, da jeg ikke har satt meg inn i det juridiske rundt dette. [...] Hmm, er ikke så lett med ord og uttrykk, eller?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #7 Skrevet 15. november 2010 Ja, det kan de hvis man ikke er kreditverdig.
feuerstein Skrevet 15. november 2010 #8 Skrevet 15. november 2010 Usikker på det formelle grunnlaget, men jeg har opplevd at kunder har blitt sagt opp/ikke fått handlet hos oss igjen. Jeg tror ikke vi har nektet noen i første omgang, det er mer "repeat customers" som blir avvist pga historikk hos oss. Det åpenbare er jo manglende betaling, men har også opplevd noen som tror de kan verbalt mishandle kundebehandleren uten konsekvenser, eller oppfører seg på en måte som utsetter andre for fare.
kaprifolen Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Hmm, er ikke så lett med ord og uttrykk, eller? Litt stressa der, ja! Iiiinskiiiiiild......
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2010 #10 Skrevet 15. november 2010 Det står enhver som driver næring i et fritt marked å velge de kunder en selv vil ha eller ikke ha. De eneste som ikke kan velge kundene sine er de som driver offentlige tjenester. Selvsagt kan en ikke velge bort kunder pga kjønn, legning, hudfarge, religion eller lignende. Men det er faktisk ikke så uvanlig å si opp eller utestenge en kunde en har dårlig erfaring med - enten det gjelder manglende kredittverdighet, egen betalingserfaring med kunden eller kundens dårlige oppførsel. Slik utestengelse kan også komme til å gjelde andre firma med samme eier. En kan også la være å sende tilbud til kunder en ikke ønsker. Og en kan sette kriterier - f.eks. at ved inngåelse av kontrakt forutsettes det at opplysninger oppgitt og kredittverdighet stemmer. Dette gjør faktisk banker hele tiden. Ingen gidder ha en kunde som gjentatte ganger krangler på hver eneste regning uten grunn. Ergo persona non grata hos det firmaet for fremtidig handel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå