Gå til innhold

Forskudd på arv / gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

I to av familiene er det i tillegg til barnebarn også stebarnebarn. Bør disse også få 100 000,-?

Nei, stebarna skal om noe ha mer! minst 150,000 hver, så får en fordele tapet på de andre barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke stebarna egne besteforeldre de kan arve?

Jeg synes faktisk at det må være lov å bare prioritere biologiske barn(ebarn) når det skal deles ut (forskudd på) arv.

Skrevet

Har ikke stebarna egne besteforeldre de kan arve?

Jeg synes faktisk at det må være lov å bare prioritere biologiske barn(ebarn) når det skal deles ut (forskudd på) arv.

Skaper ikke slikt bare dårlig stemning om noen får og ikke de andre? Hva med jul? Skal en legge bare en oppmerksomhet i gaven til noen av barna og gi de andre store gaver?

Hva om stebarna ikke arver fordi de kommer fra en familie med dårlig råd?

I dagens samfunn har biologiske bånd for mange lite å si pga mine,dine, hans, hennes, naboens, fadder- og brevvennbarnet. Blir jo da litt merkelig at ens siste handling på denne jord er å ikke tilsidesette også alle de andre som er del av den utvidede store og flotte familie?

Skrevet

Det er en av grunnene til jeg har fortalt foreldrene mine at de værsågod får bruke pengene sine på seg selv mens de lever :)

Skrevet

Hvis besteforeldrene ønsker å gi penger til barnebarna, så må de gi likt til hver.

Ellers så må de gi til egne barn, og så må disse igjen få disponere pengene fritt (om de vil dele dem på barna (barnebarna) eller om bruke dem selv). Jeg synes det er urimelig å gi penger til egne barn, for å kreve at pengene igjen blir fordelt på barnebarna.

Skrevet

Jeg er vant til at besteforeldrene mine ga like store gaver til barnebarna (opp til relativt høye beløp, de hadde god råd), men når det var snakk om forskudd på arv/arv, gikk det via barna deres. Så det vi barnebarna har fått som arv er fordelt etter hvor mange søsken vi er. På den annen side har barna også arvet mer enn det som er gitt videre til barnebarna, og har hatt anledning til å gi mer eller mindre av det også videre til oss barnebarn.

Husker det var noe diskusjon om det i min familie da det var bestemt at en viss prosent av noe i boet skulle fordeles på barnebarna, og de barnløse tantene/onklene også ville ha sin andel av den prosenten. Det er jo egentlig det som blir riktig, og det ble også fordelt slik, selv om de som har barn ville fordele beløpet likt på hvert av barnebarna.

Gjest arv og gavetull
Skrevet

Takk for svarene. Flere meninger?

Om besteforeldrene gir hvert av barnebarna 100 000,-, hva syns dere om at "Barn 1" mener familien til "Barn 3" fikk mye mer enn hennes familie?

Er "Barn 1" da grådig?

Da bør vel kanskje besteforeldrene spesifisere at dette er til barnebarnet og ikke til familien, at de gir like mye til hvert barnebarn. Jeg skjønner ikke problemet men vet jo at det dessverre finnes de som ville ha tenkt på den måten du beskriver.

Her gjelder det nok at besteforeldrene er klare og tydelige.

Skrevet

Nei, stebarna skal om noe ha mer! minst 150,000 hver, så får en fordele tapet på de andre barna.

Skaper ikke slikt bare dårlig stemning om noen får og ikke de andre? Hva med jul? Skal en legge bare en oppmerksomhet i gaven til noen av barna og gi de andre store gaver?

I dagens samfunn har biologiske bånd for mange lite å si pga mine,dine, hans, hennes, naboens, fadder- og brevvennbarnet. Blir jo da litt merkelig at ens siste handling på denne jord er å ikke tilsidesette også alle de andre som er del av den utvidede store og flotte familie?

Kan du ikke svare på skikkelig vis? Ts tar opp en seriøs problemstilling og må vel kunne forvente å få seriøse svar?

Skrevet

Uansett hva man velger å gjøre vil noen altids føle at man er forskjellsbehandlet. Hvis særkullsbarn har en stor arv som tilfaller dem på den andre siden så vil jo de får dobbelt opp. En ting å gi gave til dem også til jul og bursdag, men arv blir noe litt annet synes jeg.

I forhold til et tema som dette priser jeg meg lykkelig over at det ikke finnes særkullsbarn hverken i min familie eller i svigerfamilien. Det gjør verden så mye enklere.

Skrevet

Kan du ikke svare på skikkelig vis? Ts tar opp en seriøs problemstilling og må vel kunne forvente å få seriøse svar?

Beklager at jeg ikke brukte gjest eller AB-funksjonen når jeg la ut et ironisk innlegg... Jeez!

Skrevet

Uansett hva man velger å gjøre vil noen altids føle at man er forskjellsbehandlet. Hvis særkullsbarn har en stor arv som tilfaller dem på den andre siden så vil jo de får dobbelt opp. En ting å gi gave til dem også til jul og bursdag, men arv blir noe litt annet synes jeg.

I forhold til et tema som dette priser jeg meg lykkelig over at det ikke finnes særkullsbarn hverken i min familie eller i svigerfamilien. Det gjør verden så mye enklere.

Ja, jeg er i prinsippet enig. Men jeg mener at om en skal ta det enkelte mener på alvor om at alle gaver er like over hele fjøla så må en vel også ta dette med i betraktning i en slik sak?

Selv ville jeg hverken drevet og delt ut gaver, utenom det absolutte minimum om jeg selv feiret med stebarnebarn, eller gitt dem noe arv.

I mange familier med ørten avgreininger utover det biologiske feirer jo ikke besteforeldre med noen av barna pga alle er nygifte med nye halv, ste hel barnebarn osv, og selv besteforeldrene har delt ut en halvonkel eller steonkel som gjerne selv er et barn.

Var en luring i et foredrag hos RSA som sa hvordan kan man snakke om delte familieverdier og familien når ikke engang feirer høytider eller gjør så enkle ting som å spise et måltid sammen lenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...