Gå til innhold

Forskudd på arv / gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemor og bestefar er kommet godt opp i årene og har lyst til å begynne å dele ut gaver/forskudd på arv til barn og barnebarn.

De har 3 barn og 6 barnebarn, fordelt slik:

Barn 1 har 1 barn

barn 2 har 2 barn

barn 3 har 3 barn

Er det greit at besteforeldrene deler ut samme beløp til hvert av barnebarna (feks 100 000,-), eller bør barn 1, 2 og 3 få samme beløp (feks 300 000) som de hver fordeler på sine egne barn. Barnet til barn 1 vil da få 300 000,- mens barna til barn 3 vil da få 100 000,- hver.

Hva blir mest rett? Noen synspunkt?

Skrevet

Bestemor og bestefar er kommet godt opp i årene og har lyst til å begynne å dele ut gaver/forskudd på arv til barn og barnebarn.

De har 3 barn og 6 barnebarn, fordelt slik:

Barn 1 har 1 barn

barn 2 har 2 barn

barn 3 har 3 barn

Er det greit at besteforeldrene deler ut samme beløp til hvert av barnebarna (feks 100 000,-), eller bør barn 1, 2 og 3 få samme beløp (feks 300 000) som de hver fordeler på sine egne barn. Barnet til barn 1 vil da få 300 000,- mens barna til barn 3 vil da få 100 000,- hver.

Hva blir mest rett? Noen synspunkt?

Det er ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet. Så lenge besteforeldrene er i live har de lov til å gi akkurat så mye de ønsker til hvem de vil. Selv synes jeg det blir mest moralsk riktig å gi like mye til hvert av barnebarna. Synes det blir forskjellsbehandling som kan føre til misunnelse dersom de deler ut forskjellig. Da får de heller gi til sine barn som igjen kan dele til sine barn. Men å direkte dele ut skjevt til barnebarna synes jeg ikke noe om. Synes det er fryktelig urettferdig om de gjør det.

Dersom besteforeldrene dør og foreldrene fraskriver seg arv så blir saken annerledes. Da kommer arveloven inn i bildet og da skal strengt tatt hver av barna til besteforeldrene arve 1/3 hver som deretter deles på barna til foreldrene hvilket vil si at 1 barnebarn får 300 000, 2 av dem får 150 000 og den søskenflokken som er 3 får 100 000 hver.

Skrevet

Med tanke på hva som er rett juridisk sett, så kan besteforeldre gjøre akkurat hva rakkern de vil...

Hvis bestemor og bestefar vil gi alle like mye, så er det i sin fulle rett til det.. :)

Den dagen de evt dør, så skal vel barna arve like mye hver, og fordele dette på sine barn etter eget forgodtbefinnende.

Skrevet

Barnabarna får jo strengt tatt ikke forskudd på arv da. Ettersom det er barna som arver. (hvis barnebarna får arv etter besteforeldre så er det jo fordi foreldrene er døde, eller fordi det er testamentert)

Besteforeldrene kan gi akkurat hva de vil til barnebarna.

Det styres ikke av arveloven.

Arveloven styrer det slik ts sier. Dvs. at der hvor det er 3 barnebarn så får de tre barna sin foreldres del delt på 3 og der hvor det er 1 barnebarn så får det barnet sin foreldres hele del. Men det gjelder jo først om barnebarnet/barna arver direkte fra besteforeldrene fordi foreldrene til barnebarna deres er døde. Altså at man hopper over et arveledd.

Men altså. 2/3 av arven går uansett til de som er barn av avdøde. 1/3 kan de testamentere som de vil til f.eks barnebarn.

Men før de dør så er det ingenting de MÅ gjøre.

Skrevet

Besteforeldrene er mest av alt redde for at det skal bli krangel i familien. For mest mulig å unngå arveavgift på barna/barnebarna ønsker de å begynne å dele ut mens de enda er i live.

Skrevet

Vi barnebarna har fått gave fra besteforeldrene mine. Den samme summen til alle barnebarna uavhengig om det er enebarn som hos et av søskenbarna mine, eller 4 barn som i min søskenflokk.

Hadde besteforeldrene mine gitt mer til den som var enebarn enn oss som er mange, hadde jeg blitt rasende. Men det hadde heldigvis aldri mine besteforeldre vurdert engang.

Så hvis disse besteforeldrene ønsker et godt forhold til alle sine barnebarn, gir de samme summen til alle.

Skrevet

Takk for svarene. Flere meninger?

Om besteforeldrene gir hvert av barnebarna 100 000,-, hva syns dere om at "Barn 1" mener familien til "Barn 3" fikk mye mer enn hennes familie?

Er "Barn 1" da grådig?

Skrevet

Om besteforeldrene gir hvert av barnebarna 100 000,-, hva syns dere om at "Barn 1" mener familien til "Barn 3" fikk mye mer enn hennes familie?

Er "Barn 1" da grådig?

Ja barn 1 er etter min mening svært grådig.

Skrevet

I vår familie har det vært praktisert slik at besteforeldrene gir skjevt til oss barnebarna (slik at en like stor sum tilfaller hver av familiene til deres barn, og deles innad i dem uavhengig av antall personer).

Jeg og mine søsken arver på denne måten mindre enn mine søskenbarn. Jeg skal innrømme at det er litt rart, selve beløpet gjør meg ikke så mye, men det at vi på en måte ikke blir behandlet som likeverdige og selvstendige i forhold til våre søskenbarn.

Jeg vet at mine besteforeldre har tenkt nøye igjennom dette, og vært opptatt av å gjøre det som er mest "korrekt". Vi har et godt forhold innad i familien, så jeg tenker ikke mye på dette, men tror nok at jeg vil handle anderledes hvis jeg kommer i en slik situasjon i fremtiden.

Skrevet

Tja, så mangt kan være korrekt her. Dersom man ønsker å ligge tettest mulig opptil det arveloven hadde bestemt dersom ingenting hadde vært gjort før besteforeldrenes død, hadde jo dette blitt delt på hvert av besteforeldrenes egne barn, slik at enebarnet hadde fått tre ganger så mye som de som er tre søsken. Jeg tenker imidlertid at så lenge de nå velger å dele ut til barnebarna direkte, så bør hvert av barnebarna få like mye. De har selv valgt å hoppe over mellomleddet (sine egne barn), og bør da forholde seg til barnebarna som selvstendige, ikke avhengig av sine søsken. Barnebarna har jo (eller vil få) hver sine husholdninger, og trenger pengene like mye uavhengig av om de har søsken eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Rent umiddelbart synes jeg det er to alternativer:

1) Hvert barn får like stor sum. Hvor mye de så velger å gi videre er opp til dem.

2) Hvert barnebarn får like stor sum. Da vil fårsåvidt den familien med 3 barn få mest, men sum pr barnebarn blir lik.

På en måte blir det dumt å gi bort så store summer som det er snakk om her til barnebarn før man er sikker på at "alle barnebarn er født." Litt kjipt om det eldste søskenet får 300 000 og attpåklatten får ingenting fordi han ikke rakk å bli født mens besteforeldrene levde.

Det er jo også en økonomisk fordel å gå arv til barnebarn framfor til barn. Andre kan flere detaljer om dette enn meg.

Skrevet

Takk for synspunkter. Kjekt å høre hva andre mener uten at jeg trenger å fortelle hvor jeg står i saken.

Skrevet

En burde her gi alle likt så lenge besteforeldrene er i live.

Jeg kunne ikke tenkt meg at mine siste år skulle gå bort i konflikt og spørsmål om hvorfor Anita fikk 300 000 og Per, Ola og Signe 100 000 hver.

Dog om barnebarna alle var godt voksne og jeg hadde et nært forhold til noen av dem, men andre av dem så jeg aldri og var ikke det minste interessert i meg ved å ikke svare på kontakt eller ta kontakt da hadde jeg kanskje vurdert å skjevdele.

Skrevet

På en måte blir det dumt å gi bort så store summer som det er snakk om her til barnebarn før man er sikker på at "alle barnebarn er født." Litt kjipt om det eldste søskenet får 300 000 og attpåklatten får ingenting fordi han ikke rakk å bli født mens besteforeldrene levde.

Godt poeng. Det samme hvis besteforeldrene fremdeles lever, men ikke har nok til attpåklattene når de kommer.

Skrevet

Godt poeng. Det samme hvis besteforeldrene fremdeles lever, men ikke har nok til attpåklattene når de kommer.

Kan jo være det blir skillsmisse også så besteforeldrene burde lage en ordning for særkullsbarn og stebarn også. Et sett med regler burde nøye nedtegnes og midler legges til side hos en forvalter (jurist som kan sette opp fordelingsbrøk og regler for fordeling).

Ingen burde få utbetalt noe før også foreldrene dermed er døde og en kan være sikker på at de ikke har plumpet ut eller giftet seg til enda en unge.

Forøvrig bør det også være et eget fond øremerket for barn som kan dukke opp i voksen alder om en av fedrene har vært utro og fått seg et avkom fra utroskapen som dukker opp senere i livet.

Skrevet (endret)

Dersom besteforeldrene dør og foreldrene fraskriver seg arv så blir saken annerledes. Da kommer arveloven inn i bildet og da skal strengt tatt hver av barna til besteforeldrene arve 1/3 hver som deretter deles på barna til foreldrene hvilket vil si at 1 barnebarn får 300 000, 2 av dem får 150 000 og den søskenflokken som er 3 får 100 000 hver.

Dette stemmer ikke helt. Livsarvingene, altså barna, har krav på 2/3 av arven, men dette begrenser seg opp til 1 mill for hvert barn. Se arvelovens § 29. Dersom besteforeldrenes formue feks er på 2 mill, har deres barn krav på 2/3 av 2 mill, som forøvrig skal deles likt dersom ikke annet fremgår av arveloven, jfr § 1 annet ledd (se feks arvelovens kapittel 5 og 6; et eksempel på at arven ikke skal deles likt er hvor det ene barnet har fått ei "monaleg gåve" uten at de andre barna har fått tilsvarnde); de øvrige 1/3 kan altså besteforeldrene gjøre som de vil med, de kan testamentere det bort til barn, barnebarn, veldedige organisasjoner eller andre slektninger.

Dersom besteforeldrene har en formue på feks 10 mill, skal barna deres hver ha 1 mill kroner. De øvrige 7 mill kan besteforeldrene gjøre som de vil med. Her kan de altså forfordele sine barn, slik at det barnet de "liker best" får mer i arv enn hva de andre får. Eksempelvis kan foreldrene gi 8 mill til det ene barnet, hvorav 1 mill er pliktdelsarven og de øvrige 7 mill har blitt testamentert bort til barnet, mens de to andre bare sitter igjen med pliktdelsarven, alså 1 mill hver.

Men dersom ene barnet frasier seg sin arv, skal hans/hennes barn dele hans/hennes del av arven; dersom barn 3, som selv har 3 barn, frasier seg sin del av arven som er på 1 mill kroner får hver av hans/hennes barn 1/3 av 1 mill. Dersom barn 1, som selv har 1 barn, frasier seg sin del av arven som er på 1 mill kroner får hans/hennes barn 1 mill kroner. Barnebarna skal altså da dele mors/fars del av arven, se arvelovens § 74.

Endret av TheaH
Skrevet

Er "Barn 1" da grådig?

Ja!

Det er jo ikke familien som får penger, men barnebarna. Regner med pengene ikke er ment å være disponible for hele familien, men at barnebarna kan bruke det til noe de trenger (EK til bolig, lappen eller lignende)

Skrevet

I to av familiene er det i tillegg til barnebarn også stebarnebarn. Bør disse også få 100 000,-?

Skrevet

I to av familiene er det i tillegg til barnebarn også stebarnebarn. Bør disse også få 100 000,-?

Nei, det synes jeg ikke. Disse har jo fullt sett med besteforeldre andre steder, og trenger ikke få dobbelt opp.

Skrevet

Ja, akkurat som de skal ha gaver på juleaften og bursdag skal de ikke tilsidesettes når andre gaver deles ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...