Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med koffein?

Andre ting?

Noe annet enn folat som er bra å ta? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, eg smakar ikkje ein dråpe alkohol! Har prøvd å bli gravid i snart 1 1/2 år, uten resultat. :sukk:

Eg var veldig nøye med å ta folat kvar dag, i lang tid. Men etter så lang prøvetid, skal eg innrømma at eg har begynt å bli litt sløv med folaten. :sjenert: Det følest så meiningslaust å eta på folat daglig over så lang tid. Eg pleier å prøva å hugsa på å ta folat kvar dag, frå mensen og fram til ei vekes tid etter EL. Mne når eg då kjenner at eg har null symptom, og veit nesten 100% sikkert at eg ikkje kan vera gravid - så pleier eg å droppa folaten. Eg giddar heller ikkje å ta folat dei syklusane mannen min er på jobb i Nordsjøen når eg har eggløysing.

Ellers tenker eg lite over kva eg et, og tar ingen vitaminar eller slikt. Veit eg burde ha begynt å trena, men eg kjem liksom aldri i gang...

Endret av Mirabella76
Skrevet

Jeg drikker som jeg vanligvis gjør, dvs ikke flatfyll men et glass vin på fredagskvelden. Folat tar jeg, og spiser sunt og trener, så jeg føler at jeg gjør en ganske god jobb med å legge forholdene til rette :)

• Liker 2
Skrevet

Hei,

Takk for svar.

Jeg har tenkt at det var greit å ta en kopp kaffe om dagen og 1 glass vin i helgen...men er usikker på om jeg bør droppe dette og heller kose meg hvis TR likevel dukker opp. Noen meninger?

Tar folat og jern utenom + prøver å være aktiv og spise sunt.

Jeg synes det er viktig å ikke gi opp. Holde koken og ha tro på at det ordner seg en gang.

jeg vet at det er tungt. Synes selv det er en vanskelig tid. Har hatt lyst på barn så utrolig lenge nå og kollegaer og venninner dukker opp med gravide mager og småbarn. Det er slitsomt å få være en del av dette...enda...men håper det blir min tur en dag også:)

Lykke til - det kommer til å ordne seg.

Skrevet

Tror ikke det skader med 1 glass vin på fredagskvelden:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever omtrent som normalt. Dvs, jeg går ikke på fylla, men koser meg med vin til maten eller en øl på fredagskvelden. Man vet jo ikke hvor lang tid det tar før det klaffer, og jeg ville blitt mer stresset av å skulle leve som om jeg var gravid i lang tid før jeg faktisk blir det.

Men har kuttet ned på kaffe (jeg drakk MYE kaffe før da). Nøyer meg med 1-2 kopper om dagen nå.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg går aldri på fylla, men er glad i vin. Jeg drikker som normalt for meg mellom mens og eggløsning, det vil si maks en halv flaske vin med mann/venner 1-4 ganger i uka. Etter eggløsning har jeg valgt å være totalavholdende, det er ikke noe problem for meg da jeg ofte velger å ta bilen uansett, så folk er vant med at jeg takker nei takk.

I følge gynekologen min skal man bare slappe av og drikke som normalt til man får positiv test, men selvfølgelig begrense volumet. Men jeg vet selv at jeg ikke vil sitte med noen god følelse den dagen jeg sitter med en positiv test og vet at det lille embryoet har fått i seg alkohol.

Kaffedrikkingen begrenser jeg i og med at enkelte studier har vist sammenheng mellom koffein og vanskeligheter med å unnfange. (vi er "slitere") En kopp om dagen, samt en-to kopper grønn te. Brus drikker jeg aldri så slipper å ta hensyn til dette.

Endret av Atheene
  • Liker 1
Skrevet

Har prøvd i tre år og lever som normalt. :)

Er dog ikke rusmisbruker og spiser sunt til vanlig også.

Skrevet

Jeg drekker som jeg pleier hele tida, men nå har vel ikke vi akkurat vært direkte prøverær, heller litt uheldige om jeg kan si det sånn. Døm fem gangane jeg har svært på smellen har det jo tatt ei god stønn før jeg har skjønt at det har vært noe på gang også. Jeg kan vel like gjerne innrømme at jeg har drøya litt ekstra før jeg har testa også, liksom for å hale ut tida og feste mens jeg ennå har lov! :fnise:

Men etter det har jeg tatt det rolig, altså, bare en øl eller to til pizzaen på lørdagskvelden! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er totalavholdende med alkohol mellom EL og menstruasjon, men drikker som normalt etter menstruasjon og fram til EL. Hadde vi vært langtidsprøvere over år, er det mulig jeg hadde tatt meg et glass vin en sjelden gang mellom EL og menstruasjon, men vi har ikke prøvd lenge nok til at jeg tenker sånn ennå. Og da jeg endelig ble gravid, var det en veldig god følelse å ikke ha utsatt fosteret for alkohol. Nå endte den graviditeten i en spontanabort, men nå som jeg prøver igjen, fortsetter jeg som før med delvis alkoholavhold.

Skrevet

på de 14 mnd det tok føre jeg blei gravid tok jeg en cider ute(da visste jeg at jeg ikke var gravid)og et glass øl.ellers rørte jeg ingen ting.

Skrevet

Jeg drekker som jeg pleier hele tida, men nå har vel ikke vi akkurat vært direkte prøverær, heller litt uheldige om jeg kan si det sånn. Døm fem gangane jeg har svært på smellen har det jo tatt ei god stønn før jeg har skjønt at det har vært noe på gang også. Jeg kan vel like gjerne innrømme at jeg har drøya litt ekstra før jeg har testa også, liksom for å hale ut tida og feste mens jeg ennå har lov! :fnise:

Men etter det har jeg tatt det rolig, altså, bare en øl eller to til pizzaen på lørdagskvelden! :)

Eg håpar og trur at dette er eit tulleinnlegg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker som vanlig i ukene jeg har mensen + uka før eggløsning (ikke at jeg drikker noe særlig i det hele tatt). Uka etter evt befruktning har jeg ikke drukket noe, men hadde nok ikke hatt dårlig samvittighet for å ta et par glass vin heller, det har bare aldri blitt sånn.

Skrevet

Jeg lever helt som normalt, jeg.

Med andre ord: Jeg koser meg med blåmuggost, drikker kaffe, nyter et par vinglass om jeg vil ha dèt.

Har vært prøver temmelig lenge nå, og uten å legge meg opp i hva andre gjør så vil iallefall jeg leve som jeg vanligvis gjør.

Men i uken før TR liker jeg ikke å drikke noe særlig. Eller jo- jeg drikker jo endel Munkholm da...! :)

• Liker 3
Skrevet

Kanskje ikke drikke meg veldig full, men noen glass i helga eller julebord har jeg tenkt til.

Skrevet

min venninde drikker hverken te, alkohol eller kaffe.

Skrevet

Hvorfor ikke te og kaffe?

Skrevet

man bør avstå fra alkohol etter eggløsning. Fra da av kan du vere gravid.

Skrevet

jeg pleier ikke å drikke te, men under prøvingen kuttet jeg både alkohol og kaffe+ andre ting, men det var fordi homeopaten anbefalte det

Skrevet

Hvorfor ikke te og kaffe?

På grunn av koffein. Studier rundt dette har vist at koffein i større mengder kan påvirke befruktningsevnen. I tillegg er koffein abortfremkallende middel, derfor er anbefalingen maks 1-2 kopper kaffe dagen (evt 2-4 kopper te) for gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...