Gå til innhold

Slanke 15-16 åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Hønepøne
Skrevet

Et av mine barn er høy, grovbygd og ganske overvektig. Usunn kost serveres ikke i mitt hjem, men det siste året har kiloene sneket seg på likevel. Har mistanke om kantine på skole og mat utenfor hjemmet har mesteparten av skylden (ønsker ikke å gå mer inn på dette)

Er det da ille å spørre tenåringen om Grete Roedekurs er noe? Trening generelt er ikke noe problem, det er dette med å skjønne hva man putter i munnen, mengde osv...

Videoannonse
Annonse
Gjest youlookslashy
Skrevet

JEG hadde blitt glad i alle fall :) tror det hadde vært greit for henne å få den dytten som trengs :)

Skrevet

INGEN bør slanke seg, og da spesielt ikke barn og ungdom i vekst.

Å endre livsstil derimot er noe annet, og kan funke.

Men du sier at ungdommen selv ønsker å gå ned i vekt, hvorfor skal du da sende han/henne på slankekurs? Hvorfor ikke bare snakke åpent om hva han/hun spiser utenfor hjemmet?

For min del har mye hvitt mel (brød, pasta osv) vært mitt store problem i mange år uten at jeg skjønte det selv. Problemet er ikke at jeg legger på meg av dette, men at slikt gjør meg så innmari sulten. Når jeg spiser mye hvitt mel (sukker for den del også), så er jeg konstant sulten, og da er det fort gjort å kjøpe seg ei pølse eller ei bolle fordi man føler seg grinete av sult. Når jeg kuttet ut disse raske karbohydratene har jeg fått sultfølelsen under kontroll. Jeg er mett lenge og slipper den desperate sultfølelsen som tidligere fikk meg til å velge rask og usunn mat ute.

Jeg tror man skal være ytterst forsiktig med å lære ungdom å være overkontrollerende i forhold til mat, det kan fort gå den gale veien. Jeg har ei venninne som begynte å veie mat og telle kalorier da hun var tenåring, det endte med et enormt kontrollbehov og spiseforstyrrelser. Jeg har mye større tro på naturlige samtaler om forskjell på sunt og usunt, UTEN fokus på vekt i det hele tatt. Vekta vil komme av seg selv som en bonus hvis man passer på å leve sunt.

Skrevet

Jeg var en slik 15 åring. Viktigst er det at du får fram at h*n må kutte ut godteri i hverdagene, og kan da velge en dag i uka hvor h*n får spise godteri sånn at h*n hele tiden er passe mett over ett tidsrom på 3 timer. Med andre ord er det ikke en fråtsedag. Grete Roede føler jeg blir litt ille med tanke på at det er vanskelig å fortsette i ettertid, men noen trenger den type dytt. Usunn mat typ pizza, hamburgere ol. skal også kuttes ut og kun spises ved hyggelige anledninger eller den "spisedagen". Det er så lett, men man MÅ være motivert for det. Jeg begynte uten mammas hjelp og det kunne gått galt om det ikke var for at jeg leste meg opp og nå kan mer enn over gjennomsnittet når det gjelder å gå ned i vekt på en sunn måte. Trening er veldig viktig. Start med to dager i uka og begynn sakte med å øke til 4-5 ganger i uka. Ta kontakt med en veileder på treningssenteret som vil kunne gi ett eget styrke og kondisjonsprogram tilpasset tenåringen. Grete Roede fokuserer kun på å gå ned i vekt med mat, derfor er det viktig å trene i styrke og kondisjon i TILLEGG til Grete Roedes program. Dette ble kanskje litt rotete, men jeg har dårlig tid :) Ps. Ikke begynn med noe alá lavkarbo og slik da det faktsisk er svært viktig for kroppen med karbohydrater, sunt fett og proteiner. Det er KUN mengden kalorier som gjelder!!

Skrevet

Jeg var en slik 15 åring. Viktigst er det at du får fram at h*n må kutte ut godteri i hverdagene, og kan da velge en dag i uka hvor h*n får spise godteri sånn at h*n hele tiden er passe mett over ett tidsrom på 3 timer. Med andre ord er det ikke en fråtsedag. Grete Roede føler jeg blir litt ille med tanke på at det er vanskelig å fortsette i ettertid, men noen trenger den type dytt. Usunn mat typ pizza, hamburgere ol. skal også kuttes ut og kun spises ved hyggelige anledninger eller den "spisedagen". Det er så lett, men man MÅ være motivert for det. Jeg begynte uten mammas hjelp og det kunne gått galt om det ikke var for at jeg leste meg opp og nå kan mer enn over gjennomsnittet når det gjelder å gå ned i vekt på en sunn måte. Trening er veldig viktig. Start med to dager i uka og begynn sakte med å øke til 4-5 ganger i uka. Ta kontakt med en veileder på treningssenteret som vil kunne gi ett eget styrke og kondisjonsprogram tilpasset tenåringen. Grete Roede fokuserer kun på å gå ned i vekt med mat, derfor er det viktig å trene i styrke og kondisjon i TILLEGG til Grete Roedes program. Dette ble kanskje litt rotete, men jeg har dårlig tid :) Ps. Ikke begynn med noe alá lavkarbo og slik da det faktsisk er svært viktig for kroppen med karbohydrater, sunt fett og proteiner. Det er KUN mengden kalorier som gjelder!!

Resten av innlegget ditt var bra, men dette jeg har uthevet er tull. På lavkarbo får man i seg nok karbohydrater, men da TREGE karbohydrater. Man kutter i hovedsak ut de usunne raske karbohydratene. Det finnes mange leger og forskere som anbefaler lavkarbo, så ikke kom med sånne råd er du snill. Det må være opp til den enkelte å velge den veien som passer for dem.

Hilsen ei som har blitt både friskere og slankere av lavkarbo

Skrevet

Ps. Ikke begynn med noe alá lavkarbo og slik da det faktsisk er svært viktig for kroppen med karbohydrater, sunt fett og proteiner. Det er KUN mengden kalorier som gjelder!!

Lavkarbo betyr ikke at man ikke skal spise karbohydrater, bare at man skal se på hva slags karbohydrater man putter i seg.

Til TS: Jeg utviklet noe jeg vil definere som spiseforstyrrelse i den alderen fordi jeg fikk kommentarer om mat. Jeg ville være veldig forsiktig med å sette en tenåring på slankekur, og iallfall ikke hvis de ikke spør om det selv. Jeg tror jeg ville fokusere på sunt kosthold som du gjør og gjerne mase litt om matpakke og slikt også, men ikke slankekurs.

Skrevet

Dersom det er det hun får i seg andre steder enn hjemme som er problemet, så tviler jeg på at et grete roede-kurs kan hjelpe. Det tviler jeg i det hele tatt på, faktisk, for grete roede handler om å telle kalorier. Hvem som helst kan bli surrete av det, og hva skjer hvis tenåringen veies inn hver uke og står stille på vekta? Eller til og med går opp? Det er et unødvendig press å ha så tidlig i livet, og jeg tror at det kanskje kan ha negative effekter på sikt. Jeg ble jo helt rar av å telle kalorier som 28-åring, så det der skal jeg aldri gjøre igjen.

Skrevet

Et Grete Roedekurs er en veldig god idè! De har i tillegg egne ungdomskurs så man kan gå sammen med andre på sin egen alder. Jeg har følt meg veldig godt ivaretatt hos Grete Roede, og jeg har tatt av 10 kilo på to kurs. Det aller viktigste man lærer er faktisk kaloriinnholdet i matvarer, og dette kom faktisk som et sjokk for meg. Og når man vet hvor mange kcal som finnes i en sjokolade eller en pølse, og hvor lenge man må trene for å ta dette av igjen er det lettere å la være å spise det. Jeg har endret fulstendig livsstil etter at jeg sluttet på kurs for to år siden. Jeg spiser mye sunnere og trener mer. Grete Roede anbefales sterkt!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Ikke fokuser så mye på at "du er feit, du må gå ned i vekt." Hadde moren min fortalt meg at jeg behøvde å slanke meg, feit eller ikke, hadde selvtilliten min fått et realt spark.

Prøv heller å skap en bedre livsstil : ) Kjøp sunnere produkter, lag ungen en god, men sunn matpakke. For noen er brødskive med brunost kjedelig, så hjelp ungen å variere litt. Nå har du ikke nevnt om det er gutt eller jente, men det å inndra noen av kantinepengene kan kanskje være en idé? Med mindre han/hun tjener pengene sine selv, da...

Skrevet

Dersom moren min hadde foreslått et Grete Roede kurs for meg da jeg var 15 vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Du bør i hvert fall være sikker på at tenåringen din selv har et ønske om å gå ned i vekt før du i det hele tatt nevner vektnedgang. Hvis dere driver og hinter til 15-åringen om at hun/han er for tjukk så skal du ikke se bort i fra at det foregår trøstespising som fører til vektøkningen. Som du nevner så serverer du sunn kost i hjemmet og barnet trener til og med, dersom det ikke er snakk om sykelig overvekt men kun noen ekstra kilo så bør du være veldig forsiktig med hva du sier. Dersom barnet ditt er sykelig overvektig så bør dette overlates til legen, ikke til Grete Roede.

• Liker 3
Skrevet

Snakk med henne. Alle ønsker vel å være sunn og slank. Kanskje det å begynne på Grete Roede vil motivere henne. Legger hun på seg enda mer blir det bare værre å få det av senere.

Skrevet

Vil bare råde deg til å trå veldig varsomt :) 15-16 årsalderen er ganske følsom, og om ting legges frem på feil måte så kan du få uventede resultater. Jeg hadde selv spiseforstyrrelser fra 15 til 20. Jeg var nok som din datter, en aktiv jente, men var på den kraftige siden - aldri feit eller overvektig, men høy og bred i kroppen. Jeg ble servert vanlig, god mat hjemme, og var sjelden opptatt av sukker og søte saker. Jeg var aldri plaget av min "størrelse" og var fornøyd med å kunne trene og være aktiv. Likefullt var 14-15 årene tøffe, fordi det var de søte, nette jentene som var populære. Et par skjeve, men velmenende ord fra venninner og familie ( aldri mor og far dog ) var vel det som gjorde at jeg satte i gang med å slanke meg da jeg bodde en periode på kostskole hvor alle måltider var fastsatt. Da ble det veldig lett å slanke seg, siden jeg ikke hadde fri tilgang på mat. Jeg ble fort besatt av å gå ned i vekt, og gikk fra noen av 70 kilo til rett under 50 - og med min beinbygning var det ikke pent! Sånn holdt jeg på åresvis. Ikke meningen å spy ut livshistorien her, men sier bare at trø varsomt. Om hun er på vei tilå utvikle farlig fedme er det annen sak enn om hun har noen kilo for mye. De aller fleste vokser av seg "valpefettet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...