Gå til innhold

Plantene dør i Eva Solo Urtepotter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi liker å bruke ferske krydder og kjøper disse plantene. Nå har vi skaffa oss Eva Solo Urtepotter, fordi vi trodde at vi da slapp å kjøpe nye planter hele tia, men neida....plantene bare dør. Vi har prøvd basilikum, persille, koriander m.m., men ingenting holder særlig lenge. Jeg har til og med dratt ut flere tråder enn det står på bruksanvisningen.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme problem hos meg. Og plantene står i vinduskarmen.

Skrevet

Uffda! Jeg har fått 2 potter i gave som jeg ønsket meg så veldig. Har ikke fått tatt dem i bruk enda, men hadde jo tatt det for gitt at de fungerte. Kan du ikke ta de med i butikken for å høre om du har kjøpt katta i sekken eller de har noen råd? Blir veldig glad om du forteller om du finner en løsning.

Skrevet

Jeg har hørt at de urteplantene vi kjøper på vanlig dagligvarebutikk ikke er ment å vare så veldig lenge, uansett hvor mye vi vanner dem og steller dem. Kvaliteten er visst for dårlig...

Skrevet

Urteplanter kjøpt i butikk er ofte ikke veldig bestandige planter, men jeg har aldri hatt problemer med disse, de vokser og står på i mine slike potter.

Skrevet

Opplever samme problem, og jeg har prøvd urteplanter kjøpt hos plantasjen i tillegg til de man får kjøpt i vanlig butikk. Håper noen har en løsning.

Skrevet

Mine dør òg, men det er jo fordi jeg ikke orker å ta de ut fra potter og plante på nytt. Det står jo på disse urtepottene, at man må plante urter ordentlig, ikke nok å bare sette potte i.

Skrevet

Kjøp urteplanter på plantasjen eller et annet gartneri :-)

Urteplantene du får på butikken er drevet frem veldig hurtig, og er rett og slett ikke laget for å overleve så lenge om gangen.

Det fortalte i alle fall damen på gartneriet her, og jeg har ikke hatt problemer med urtene jeg kjøpte der :-)

Skrevet

Mine dør òg, men det er jo fordi jeg ikke orker å ta de ut fra potter og plante på nytt. Det står jo på disse urtepottene, at man må plante urter ordentlig, ikke nok å bare sette potte i.

Ja, det kan jo hende at noen ikke er klar over det, men de må altså ut fra den plastpotta de kommer i fra butikken. Jeg pleier bare å vente til jorda er akkurat passe tørr, så drar jeg hele greia ut og setter den i eva solo-potta. Bruker ikke noe mer eller mindre jord da, den passer perfekt oppi slik den er.

Skrevet

Jeg har tatt plantene ut av plastpottene altså, men det hjelper ikke

Skrevet

Jeg har tatt plantene ut av plastpottene altså, men det hjelper ikke

Samme her.

Skrevet

Prøv å dypp basilikummen-potta i vann først, slik at den er god og blaut - de er ofte tørre og da tar det tid før røttene klarer å suge opp vann fra hyssingen. Mine varer ca 1 mnd tid.

Jeg har også prøvd å plante frø selv, jeg strødde på litt frø sånn annen/hver tredje uke etter at det spirte så hadde jeg frisk basilikum i flere måneder.

Selvplantede frø er mye mer holdbare enn plantene i butikken og jeg har vært kjempefornøyd med pottene.

Skrevet

Husk at plantene skal vannes den første uken eller noe sånt, fordi det tar litt tid før røttene når fram til disse trådene :) Min far som aldri har klart å la en plante leve mer enn noen få dager, får det til helt supert med disse pottene, men han vanner dem den første uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...