Stankelbenet Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Jeg er en syltynn jente på 16 år. Jeg veier 43,5 kg og er 174 cm høy. Jeg har lenge vært plaget av vekten min, og ønsker å lage en egen kostholdsplan for ukedagene. Problemet er at jeg ikke vet hvilke matvarer som er sunne, men som samtidig øker vekten min. Dessuten er jeg ganske kresen, og liker verken bønner, linser, eller grov pasta. Mange missforstår meg, og tror jeg vil legge på meg muskler. Det vil jeg IKKE, jeg vil bare bli litt rundere og økte vekta mi. Har forresten også fått beskjed fra legen om at hvis jeg trener nå, vil vekta mi bare synke. Jeg har prøvd to forskjellige energidrikker/shakes, men det gir meg ikke annet enn brekkninger. Blir glad for alle forslag! P.S Avokado spiser jeg allerede.
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #2 Skrevet 15. november 2010 Jeg er en syltynn jente på 16 år. Jeg veier 43,5 kg og er 174 cm høy. Jeg har lenge vært plaget av vekten min, og ønsker å lage en egen kostholdsplan for ukedagene. Problemet er at jeg ikke vet hvilke matvarer som er sunne, men som samtidig øker vekten min. Dessuten er jeg ganske kresen, og liker verken bønner, linser, eller grov pasta. Mange missforstår meg, og tror jeg vil legge på meg muskler. Det vil jeg IKKE, jeg vil bare bli litt rundere og økte vekta mi. Har forresten også fått beskjed fra legen om at hvis jeg trener nå, vil vekta mi bare synke. Jeg har prøvd to forskjellige energidrikker/shakes, men det gir meg ikke annet enn brekkninger. Blir glad for alle forslag! P.S Avokado spiser jeg allerede. - Spis nøtter. - Drikk 2l H-melk hver dag. Om du ikke liker melk rent, drikk med oboy. (Den absolutt største kcalbomben i kosthold er drikke med mye næring, som melk, da spesielt h-melk.) -Spis også mye proteinrik mat. I stedet for 1 bit skinke på skiven tar du to. -Velg lyse brødtyper som gjør deg fort sulten igjen. -Bruk ekte majones. -Ta tran Du kan også drikke brus, men jeg ville unngått å drikke for mye syrlig sukkerholdig væske fordi det ikke er bra for tennene.
Tabris Skrevet 15. november 2010 #3 Skrevet 15. november 2010 Jeg vil også tipse om nøtter og turblanding (mix av nøtter og tørked frukt). Det er sunt, men inneholder samtidig store mengder kalorier.
Frk. Belle Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 Hvis du spiser matpakke kan du prøve å ha på peanøttsmør eller makrell i tomat på skivene? Hvis du pleier å spise en skive kanskje du kan prøve med to? Ang peanøttsmør så kjøp det helst på helsekost for det inneholder kun peanøtter og litt salt, ikke herdet fett og sukker som ikke er så bra. Tenk også om det er ting som kan øke apetitten din? Spise ofter event spis skjeldnere..? Litt fysisk aktivet kan også være bra:) Vi er jo alle forskjellige i hva vi liker og hvordan vi reagere på matvarer. Så tenk litt på hva du synes er skikkelig godt og som du kunne tenke deg å spise mer av? (så får du heller spørre noe (f.eks her på Forumet) om det er "sundt" ). Ellers så synes jeg tipset om nøtter var bra Kanskje til og med nøtter og mørk sjokolade er det som skal til får at du skal få i deg flere kalorier?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2010 #5 Skrevet 16. november 2010 Hihi. Tror du virkelig at du får muskler rett som det er? 1
bergans Skrevet 16. november 2010 #6 Skrevet 16. november 2010 Du har fått mange gode tips her, og ja, det er viktig for deg å komme opp i en sunn og normal KMI. En så lav kroppsvekt kan føre til at du mister menstruasjonen, noe som er alvorlig for en så ung jente. Det er derfor ekstra viktig for deg at du får i deg matvarer som har høy energitetthet, dvs som gir deg mye energi per gram vare. I slike tilfeller, så blir det alltid et kompromiss mellom å få i seg nok mat kontra å bevare et sunt kosthold. Men, det hjelper ingenting om kostholdet er kjempesunt når du ikke spiser det. et er heller ikke uvanlig at tenåringer er kresne på mat, men det kommer seg med alder, og du får etterhvert mer lyst til å smake på nye ting. Det viktige er å prøve ny mat før du bestemmer deg om du liker det eller ikke Nå vet ikke jeg hvor ivrig du er på kjøkkkenet, men benytt sjansen til å lære deg å lage mat som DU liker, og som du kan lage selv. Gjerne start med å lage kaker og kjeks, for det er vi jenter stort sett veldig glade i, og jeg er f.eks mer ivrig på bakebøker enn kokebøker. Flapjacks av havre og nøtter er helt suverene (og relativt sunne) energibomber, det samme gjelder gulrotkake (olje og gulrøtter) og brownies laget av mørk sjokolade og nøtter. Middag er det kanskje opphavet ditt som for det meste lager, men der kan du selv ta litt kontroll og lage en siderett (f.eks fløtegratinerte poteter, salat med pinjekjerner og avokado) som du liker ekstra godt, og sørge for at du forsyner deg godt under hvert måltid. Det letteste tiltaket er å øke porsjonsstørrelsen på alt du spiser. Ta tre istedenfor to knekkebrød, ta mer pålegg på kvar enkelt brødskive, mer pasta til middag og en ekstra stor skål med dessert. Det har lite for seg å bestemme at fra neste mandag av så skal du doble energiinntaket, det kommer du bare til å bli dårlig av. Øk heller gradvis, og vær litt rausere i alt du eter. Men nyt det, og ikke stress for mye med at nå MÅ du spise masse. Lag god mat, spis godt med frukt, grønt og bær, og gjerne avslutt kvelden med en stor bolel med varme bær og is, eller eplekake med vaniljesaus. Smudie laget av bær/frukt og is er supert (og steike godt!). Det er et par ting du bør være obs på ernæringsmessig, og det er vit D, kalsium, jern, vit C og essensielle fettsyrer (umettet fett som omega 3). Det siste trenger du ikke å ta tilskudd for hvis du allerede spiser godt med avokado, nøtter og innimellom fisk. Du bør ta en multivitamintablett med mineraler kvar dag, slik at du får i deg et minstemål av vitaminer og sporstoffer. Spesielt inntak av vit D og kalsium er et problem hos unge jenter, så sørg for å få i deg nok av disse to. Du ligger antageligvis allerede under i vit D og kalsium, så gjerne vær obs på å få i deg mer enn den anbefalte daglige dosen der. Hvis du ikke er glad i fet fisk, så er tran med vit D helt suverent. Et par glass melk om dagen på toppen, og du er sikra. Spiser du rødt kjøtt, så drikk alltid en fruktjuice ved siden av (eple/appelsin/grapefrukt), slik at det treverdige jernet blir nyttiggjort mer effektivt i kroppen. Pjuh, ble litt langt dette, men håper det ordner seg. Skynd deg langsomt og nyt mat Trening kan du ta litt etterhvert, og heller øke på med aktivitet etterhvert som du får mer overskudd og mer energi å gå på.
Spøkelse Skrevet 19. november 2010 #7 Skrevet 19. november 2010 Hvorfor ønsker du å legge på deg kun fett? Hva er ikke ønskelig med en kombinasjon av muskler og fett?
miss_mille Skrevet 20. november 2010 #8 Skrevet 20. november 2010 Jeg er en syltynn jente på 16 år. Jeg veier 43,5 kg og er 174 cm høy. Jeg har lenge vært plaget av vekten min, og ønsker å lage en egen kostholdsplan for ukedagene. Problemet er at jeg ikke vet hvilke matvarer som er sunne, men som samtidig øker vekten min. Dessuten er jeg ganske kresen, og liker verken bønner, linser, eller grov pasta. Mange missforstår meg, og tror jeg vil legge på meg muskler. Det vil jeg IKKE, jeg vil bare bli litt rundere og økte vekta mi. Har forresten også fått beskjed fra legen om at hvis jeg trener nå, vil vekta mi bare synke. Jeg har prøvd to forskjellige energidrikker/shakes, men det gir meg ikke annet enn brekkninger. Blir glad for alle forslag! P.S Avokado spiser jeg allerede. Hei! For to år siden var jeg i samme sko som deg; Jeg veide 40 kg og var 160 høy. Jeg hadde alltid slitt med vekta, og til tross for hjelp fra ernæringsfysiolog hadde jeg ikke gått opp i vekt. Jeg forstår veldig godt den frustrasjonen du føler ved å ikke veie nok og mangle former. Heldigvis klarte jeg å finne en "metode" for å gå opp i vekt! For å gå opp i vekt måtte jeg innføre noen daglige rutiner som jeg fulgte. Den ene var å prøve å holde en viss oversikt over ca hvor mange kalorier jeg hadde fått i meg så langt i løpet av dagen. Dette hjalp meg til å pushe meg over det inntaket jeg måtte ha for å kunne gå opp i vekt, og var også litt til hjelp de dagene jeg ikke fikk spist nok til å vite at dagen etter hadde jeg utlignet tapet fordi jeg hadde spist mer enn jeg egentlig behøvde for å holde vekten (dette spesielt dager da man er ute på byen med venner, på kino el.lign.) Mitt andre tiltak var brødskiver. Ikke spis loff, det gir deg 0 næring, jeg pleier å spise mellomgrovt. Hver dag begynner jeg med to skiver, og i blant lager jeg meg ostesmørbrød på kveldstid hvis jeg føler for noe salt. Du kan selvfølgelig spise mer! (husk at jeg er lavere enn deg og trenger mine kalorier dagen) Mitt tredje tiltak var smoothie. Du nevner at du ikke liker energidrikker pga dårlig smak. Det gjør ikke jeg heller! Den gangen jeg gikk til ernæringsfysiolog fikk jeg noen, men de funket dårlig for meg. Gleden var dermed stor den dagen jeg oppdaget på apoteket (apotek1) at det finnes ernæringspulver uten smak! Merket kalles Nestle resource, og finnes både i ernæringspulver, proteinpulver osv. Selv pleier jeg hver kveld å lage meg en smoothie med en dl frosne blåbær, en frossen jordbær, 6 ss ernæringspulver, 2 ss proteinpulver og ca 2 dl vaniljeyoghurt. Dette til sammen blir ca 600 kalorier (1/3 av dagsbehovet ditt)! Blir du lei av den samme smaken hele tiden kan du variere hvilke frukter du putter oppi! Mitt fjerde tiltak var å begynne å trene. Jeg begynte å trene mye styrke, og kjente at dette gav meg selvtillit samtidig som jeg fikk en veldig fin kroppsfasong etter hvert som jeg la på meg. Hver treningsøkt avslutter jeg med å kjapt få i meg en banan, 2 dl sjokolademelk og litt sjokolade selvfølgelig hehe.. Du trenger ikke noen direkte restirksjoner på det! Mitt femte tiltak var selvfølgelig å spise mye nøtter. Dette er noe man kan ha lett tilgjengelig og sitte å småspise på. Litt som noen småspiser sjokolade, småspiser jeg nøtter! Jeg er ekstrem fan av pistasjnøtter, men der står du fritt til å velge smak selv Det var det jeg hadde å komme med her og nå, som jeg kommer på. Ser at noen her har skrevet at du kan drikke brus for å gå opp i vekt, det skal du ikke! Brus inneholder 0 næring, masse tilsetningsstoffer og eier ikke vekt. Jeg har merket at de periodene der jeg har skulket med brødskivene har jeg ikke gått opp i vekt, så de er tydelig viktig. Og hvis du lurer på om jeg lyktes: Pga operasjoner har jeg gått mye opp og ned det siste året, men totalt har jeg gått opp 15 kg, og i de periodene jeg har stått på som mest har jeg gått opp ett kg i uken! Lykke til!
Supraspinatus Skrevet 21. november 2010 #9 Skrevet 21. november 2010 Hei! For to år siden var jeg i samme sko som deg; Jeg veide 40 kg og var 160 høy. Jeg hadde alltid slitt med vekta, og til tross for hjelp fra ernæringsfysiolog hadde jeg ikke gått opp i vekt. Jeg forstår veldig godt den frustrasjonen du føler ved å ikke veie nok og mangle former. Heldigvis klarte jeg å finne en "metode" for å gå opp i vekt! For å gå opp i vekt måtte jeg innføre noen daglige rutiner som jeg fulgte. Den ene var å prøve å holde en viss oversikt over ca hvor mange kalorier jeg hadde fått i meg så langt i løpet av dagen. Dette hjalp meg til å pushe meg over det inntaket jeg måtte ha for å kunne gå opp i vekt, og var også litt til hjelp de dagene jeg ikke fikk spist nok til å vite at dagen etter hadde jeg utlignet tapet fordi jeg hadde spist mer enn jeg egentlig behøvde for å holde vekten (dette spesielt dager da man er ute på byen med venner, på kino el.lign.) Mitt andre tiltak var brødskiver. Ikke spis loff, det gir deg 0 næring, jeg pleier å spise mellomgrovt. Hver dag begynner jeg med to skiver, og i blant lager jeg meg ostesmørbrød på kveldstid hvis jeg føler for noe salt. Du kan selvfølgelig spise mer! (husk at jeg er lavere enn deg og trenger mine kalorier dagen) Mitt tredje tiltak var smoothie. Du nevner at du ikke liker energidrikker pga dårlig smak. Det gjør ikke jeg heller! Den gangen jeg gikk til ernæringsfysiolog fikk jeg noen, men de funket dårlig for meg. Gleden var dermed stor den dagen jeg oppdaget på apoteket (apotek1) at det finnes ernæringspulver uten smak! Merket kalles Nestle resource, og finnes både i ernæringspulver, proteinpulver osv. Selv pleier jeg hver kveld å lage meg en smoothie med en dl frosne blåbær, en frossen jordbær, 6 ss ernæringspulver, 2 ss proteinpulver og ca 2 dl vaniljeyoghurt. Dette til sammen blir ca 600 kalorier (1/3 av dagsbehovet ditt)! Blir du lei av den samme smaken hele tiden kan du variere hvilke frukter du putter oppi! Mitt fjerde tiltak var å begynne å trene. Jeg begynte å trene mye styrke, og kjente at dette gav meg selvtillit samtidig som jeg fikk en veldig fin kroppsfasong etter hvert som jeg la på meg. Hver treningsøkt avslutter jeg med å kjapt få i meg en banan, 2 dl sjokolademelk og litt sjokolade selvfølgelig hehe.. Du trenger ikke noen direkte restirksjoner på det! Mitt femte tiltak var selvfølgelig å spise mye nøtter. Dette er noe man kan ha lett tilgjengelig og sitte å småspise på. Litt som noen småspiser sjokolade, småspiser jeg nøtter! Jeg er ekstrem fan av pistasjnøtter, men der står du fritt til å velge smak selv Det var det jeg hadde å komme med her og nå, som jeg kommer på. Ser at noen her har skrevet at du kan drikke brus for å gå opp i vekt, det skal du ikke! Brus inneholder 0 næring, masse tilsetningsstoffer og eier ikke vekt. Jeg har merket at de periodene der jeg har skulket med brødskivene har jeg ikke gått opp i vekt, så de er tydelig viktig. Og hvis du lurer på om jeg lyktes: Pga operasjoner har jeg gått mye opp og ned det siste året, men totalt har jeg gått opp 15 kg, og i de periodene jeg har stått på som mest har jeg gått opp ett kg i uken! Lykke til! Mange gode triks. Trening bør TS være forsiktig med før hun har måltidene og rutinene på spising i orden. Grunnen er at trening øker behovet for energi, og dersom man ikke spiser nok blir det vanskeligere å legge på seg siden man må spise enda mer enn det man trenger uten å trene. Du kan begynne å trene med en gang, men da må du være oppmerksom på at du må spise enda mer.
miss_mille Skrevet 21. november 2010 #10 Skrevet 21. november 2010 Mange gode triks. Trening bør TS være forsiktig med før hun har måltidene og rutinene på spising i orden. Grunnen er at trening øker behovet for energi, og dersom man ikke spiser nok blir det vanskeligere å legge på seg siden man må spise enda mer enn det man trenger uten å trene. Du kan begynne å trene med en gang, men da må du være oppmerksom på at du må spise enda mer. Så klart. De dagene jeg trener passer jeg alltid på å få i meg et par hundre kalorier ekstra enn de dagene jeg ikke trener, men det betyr ikke at hun ikke kan begynne å trene nå. Trening gjør at du føler deg gladere, får mer energi og det øker også matlysten! Det er ingen ganger jeg føler så mye for mat som på kveldstid etter jeg har trent. Er du inaktiv trenger kroppen mindre, men da sender også kroppen færre signaler om at "nå må du spise litt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå