AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Jeg bor ikke lenger i Norge, og savner veldig det norske melutvalget der alt er kjent og tittlene sier seg selv Jeg savner spesielt sammalt fin hvete, som jeg bruker i brødbakst, og lurer på om grahamsmel kan erstatte dette? For dette er en av melsortene jeg blir henvist til når jeg har prøvder å forklare "melet mitt", og kanskje det jeg syntes passer best i beskrivelsen.. Men så står det også noen av nettsidene jeg søker på at det ikke er fullkornsmel.. så er egentlig bare litt forvirret.. Men blir overlykkelig om noen kan svare på om det kan være noe av det samme, for er så kjedelig å bruke bagasjeplass (og vekt!) på mel, og nå skal jeg ikke hjem før midten av desember og er helt tomt for sammalt fin hvete Bor i DK, om det har noe å si for dere melkjennere
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Jeg tror du fint kan bruke det, uten at jeg kjenner til det danske. Det ligner i alle fall veldig. Og hva har du å tape på å kjøpe en pakke og prøve?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Jeg tror du fint kan bruke det, uten at jeg kjenner til det danske. Det ligner i alle fall veldig. Og hva har du å tape på å kjøpe en pakke og prøve? Nei, du sier noe der.. Er bare det at jeg allerede har kjøpt noen andre meltyper i jakten som bare blir stående, siden jeg baker mest etter en spesifik oppskrift
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Jeg bodde også i utlandet før, og endte også opp med å teste diverse. Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å bake, men det høres i alle fall ut som om det må gå. Hvilke typer har du kjøpt som du ikke kan bruke, da?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #5 Skrevet 14. november 2010 Jeg har prøvd litt diverse, og bare bakt på måfå, noe som i og for seg fungerer, men baker nå rugbrød, noe jeg ikke tar på feelingen ennå.. Og i den "måfå-mel-kominasjontidene" har jeg jobbet meg gjennom noen melposer, og det var alltid like spennende å se hva jeg hadde kjøpt når jeg kom hjem.. Har vært gjennom noen forskjellige pakker med rugmel, finmalt, grovmalt, veldig grovt , sigtemel (en kombinasjon av hvete og rug) og litt annet.. Uten å bli noe klokere på hva som lå i posen når jeg kjøpte det.. Hehe.. I Norge hjelper det også at det er vel ca to produsenter, så man blir litt mer kjent, men her er det mye forskjelligt
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #6 Skrevet 14. november 2010 Ikke så lett å orientere seg. Og om du noen gang flytter til Norge igjen, kommer du sikert til å savne mange ting som du ikke får tak i her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå