AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 hva skjer med kroppen når man spiser 10 000 kalorier på en dag? hvordan reagerer kroppen?
Lady Stardust Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Om det skjer èn dag skjer det vel ikke annet enn at du blir utrolig kvalm/dårlig/etc, og føler deg veldig slapp dagen etter. Kanskje du legger på deg en kilo, som lett forsvinner. Om du gjør det regelmessig blir du vel overvektig relativt fort. Nå er jeg ingen ekspert, men bruker det jeg har av logisk tankegang.
hjema Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Du blir veldig slapp, vondt i magen/treg mage, varm, mye vann i kroppen... Men tvilsomt om du vil legge på deg om det er bare en dag ja,...
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #4 Skrevet 15. november 2010 hva skjer med kroppen når man spiser 10 000 kalorier på en dag? hvordan reagerer kroppen? Dersom du ikke kaster opp, så vil du ihvertfall gå på do å bæsje mer enn normalt. Dersom du ikke drikker nok væske vil du antageligvis bli litt forstoppet og uvel.
Tabris Skrevet 15. november 2010 #5 Skrevet 15. november 2010 Men tvilsomt om du vil legge på deg om det er bare en dag ja,... Blir det ikke slik at kroppen vil omgjøre de overskytende kaloriene til fett? Så forsvinner de evt. igjen hvis man senere spiser mindre enn hva kroppen trenger pr. dag, eventuelt trener?
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #6 Skrevet 15. november 2010 (endret) Blir det ikke slik at kroppen vil omgjøre de overskytende kaloriene til fett? Så forsvinner de evt. igjen hvis man senere spiser mindre enn hva kroppen trenger pr. dag, eventuelt trener? Det er ikke helt slik. I prinsipp stemmer det du sier, men kroppen klarer ikke lagre mer enn en viss mengde per tid. Jeg har ikke tall på det her og nå, men hvis vi regner oss til et overslag: Forbruket er 2500kcal. Dvs 7500kcal er til overs. per gram fett er det ca 9kcal. Det utgjør ca 834gram fett. Det er ganske mye fett å legge på seg på en dag. Hvis du ser saken fra en annen vinkel: Dagsforbruket er fortsatt 2500kcal. Hvis du spiser 10000kcal. Kan du da la være å spise de neste 3 dagene uten å bli sulten? edit:mattefeil Endret 15. november 2010 av Supraspinatus
Tabris Skrevet 15. november 2010 #7 Skrevet 15. november 2010 Hvis du ser saken fra en annen vinkel: Dagsforbruket er fortsatt 2500kcal. Hvis du spiser 10000kcal. Kan du da la være å spise de neste 3 dagene uten å bli sulten? Det tviler jeg på. Julaften er vel et godt eksempel, hvor man spiser ribbe med masse tilbehør, riskrem, kaloririk drikke (brus eller øl, f.eks) og kanskje småkaker og snop om kvelden. På julaften ser jeg ikke bort fra at man kan få i seg 4-5000 kalorier. Det eneste som skjer er vel at man kanskje ikke er skrubbsulten når man våkner dagen etter, men det går som regel ikke mange timene før man er sulten igjen.
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #8 Skrevet 15. november 2010 Det tviler jeg på. Julaften er vel et godt eksempel, hvor man spiser ribbe med masse tilbehør, riskrem, kaloririk drikke (brus eller øl, f.eks) og kanskje småkaker og snop om kvelden. På julaften ser jeg ikke bort fra at man kan få i seg 4-5000 kalorier. Det eneste som skjer er vel at man kanskje ikke er skrubbsulten når man våkner dagen etter, men det går som regel ikke mange timene før man er sulten igjen. Nettopp. Derfor vil du ikke lagre denne energien til bruk senere.
Tabris Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Nettopp. Derfor vil du ikke lagre denne energien til bruk senere. Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener her. Man får jo sultfølelse selv om man har fettlagre.
Frk. Belle Skrevet 15. november 2010 #10 Skrevet 15. november 2010 10 0000 kalorier er jo faktisk VELDIG mye.. hvordan skulle man fått i seg alt? Satt seg ned med smørpakka og gumla i vei? Tror ikke det er så veldig realistisk at noen får i seg denne mengden mat.. men det finnes sikkert unntak. Men spørs om tarmen faktisk klarer å bryte ned og ta opp alt? Men dette er jo som sagt et veldig ekstrem tilfelle... Julemiddagen er mye, men jeg tror nok stort sett at tarmen trekker til seg det meste av godsakene.. (og jada det meste blir vel da lagret som fett, men men litt mindre mat og mosjon etc. så forsvinner det kjapt).
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #11 Skrevet 15. november 2010 Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener her. Man får jo sultfølelse selv om man har fettlagre. Det var et dårlig eksempel. Jeg ville bare illustrere at det ikke går an å plutselig spise mye mer enn normalt uten at kroppen reagerer. Man kan ikke hamstre på kort tid, med mindre man er vant til det. Det er rett og slett ikke plass. De fleste normalvektige ville kastet opp eller fått dårlig mage.
Supraspinatus Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Ja, ok, da er jeg med. Var vel mer en "Skriv, trykk, tenk" situasjon jeg havnet i oppi der.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 16. november 2010 #14 Skrevet 16. november 2010 (endret) 10 0000 kalorier er jo faktisk VELDIG mye.. hvordan skulle man fått i seg alt? Satt seg ned med smørpakka og gumla i vei? Tror ikke det er så veldig realistisk at noen får i seg denne mengden mat.. men det finnes sikkert unntak. Men spørs om tarmen faktisk klarer å bryte ned og ta opp alt? Men dette er jo som sagt et veldig ekstrem tilfelle... Julemiddagen er mye, men jeg tror nok stort sett at tarmen trekker til seg det meste av godsakene.. (og jada det meste blir vel da lagret som fett, men men litt mindre mat og mosjon etc. så forsvinner det kjapt). Vet du hva ? skal ikke se bort i fra at jeg hadde klart det Pga i en stor melkesjokolade, er det ca 1100 kcal. En stor sjokolade klarer jeg LETT å spise på 1 time uten å bli det minste kvalm. Har til og med lyst på MER Så la oss si at jeg kl 08.00 spiser frokost, 3 feite brødskiver med et tykt lag peanøttsmør. Jeg regner med at dette fort kan komme opp i 700 kcal. Om jeg ikke drikker pepsi max, men heller 2 glass cola, er vi oppe i nesten 900 kcal, å det kun for frokosten. Desserten etter frokosten, ble 500 kcal Om jeg til mellom måltid ( kl 12?) spiser en "liten" sjokolade, ca 500 kalorier, skyller den ned med et pr glass cola= 700 Kl 15.00 tar jeg meg noe mer mat, denne gangen en banan og noen nøtter = 300 kcal. Et pr timer senere er det tid for middag, som skulle blitt peppes. Så vidt jeg har hørt, er det så mye som 400 kcal pr stykke( men kan det stemme ? sykt masse i såfall) jeg spiser 3 stykker, å drikker en del cola, altså er vi oppe i 1400 kcal. Vi må ikke glemme desserten, det er en posjon med is & kake, 400 kcal sier vi. Senere på kvelden, er det tid for besøk hos bestemor. Får servert kaker, brus og konfekt. I løpet av det besøket, fikk jeg i meg , ja la oss si 500 kcal? hmm..haha merker at det skal litt til nå ja..hmm..DA var det på tide med en 200 grams sjokolade, 1100 kalorier, jeg sluker samtidig en del smågodt, 500 kcal. Blir veldig tørst, å sluker en hel 0,1 liter cola 3-400 kcal? Så var det kveldsmat...pannekaker! spiser 3 feite pannekaker med masse syltetøy og sukker, 700 kcal. Skyller det ned med to glass cola : 200 kcal. Så var det dessert...drar ut å kjøper en milkshake, 400 kcal. Nå nærmer det seg natten, å søtsuget begynner å komme fram igjen...hiver innpå en pose med "eventyr sjokolader" i fra freia ( 300 gram) 16500 kcal. Drikker et pr glass til med cola, 200 kcal. Okei..dette begynner å bli litt..drøyt. Selv JEG skulle slitt med å fått i meg 10 000 kcal på EN dag. Men jeg skulle klart det :D Nå fant jeg ut at det jeg har spist i dag, ikke er så ille som det kunne hvert:P Endret 16. november 2010 av Lebewesen93
Gjest Villrips Skrevet 16. november 2010 #15 Skrevet 16. november 2010 Herregud. Jeg har lest i tråden og tenkt at "10 000 kcal, det skulle jeg LETT fått til", men etter å ha lest innlegget ditt, Lebewesen, så ser jeg at det nok ikke er så lett likevel. Selv ikke for en sjokoladeelsker som meg. Merker jeg blir kvalm bare av å lese om alt jeg måtte ha trykket i meg
tineline Skrevet 16. november 2010 #16 Skrevet 16. november 2010 Herregud. Jeg har lest i tråden og tenkt at "10 000 kcal, det skulle jeg LETT fått til", men etter å ha lest innlegget ditt, Lebewesen, så ser jeg at det nok ikke er så lett likevel. Selv ikke for en sjokoladeelsker som meg. Merker jeg blir kvalm bare av å lese om alt jeg måtte ha trykket i meg Jeg ble mett av å lese, faktisk! De eneste jeg har hørt om av normalvektige, som spiser 10 000 om dagen, er polfarere. De har strategier for å få i seg nok, av typen "smør i kaffen" etc. Er nok ikke for alle å trykke i seg så mye mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå