Gå til innhold

Skatteklasse 1 eller 2??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er forholdsvis nygift, og lurer på litt om de økonomiske konsekvenser. Er det fremdeles riktig at jeg hører til skatteklasse 1?

Han er student og mottar støtte fra Lånekassen, jeg er i full jobb. Han jobber litt ved siden av.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En av dere skal i skattekl. 2. Dere avgjør selv hvem, men det er et regnestykke om hvem som sparer mest på å være i kl.2. Antakelig du, hvis det er du som tjener mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er hovedforsørger skal være skatteklasse 2 - det virker som det er deg i dette tilfellet... Du bør spørre deg for på ditt lokale ligningskontor, det kan nemlig bety ganske mye økonomisk.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på skatteklasse 1 og 2, og hvor mye kan dette slå ut økonomisk?

Hilsen (nygift) Pusekatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Dere bør nok lignes sammen, og vil da være i skatteklasse 2. Det er ikke slik at en vil være i klasse 1 og den andre i klasse 2...

Man blir automatisk satt i den skatteklassen som er best for dere.

MEN; siden dere er nygifte er det veldig sannsynlig at ligningskontoret ikke "vet" det.

Ble dere gift i år har jo ikke det noe å si for fjorårets skatteberegning, men pass på når ligningen for 2003 kommer på nyåret, om det er registrert at dere er gift.

Husker ikke helt hva satsene er nå, men man vil kunne få 8000-9000 mindre i skatt ved å lignes i klasse 2.

Som sagt så er ikke dette noe man vanligvis må gå å tenke på, men gifter man seg (og en av dere har lav inntekt) eller man bli alenemor/ -far, må man passe på dette.

Vet ikke om jeg klarte å forklare dette på noen god måte...

Bare spør hvis noe var veldig uklart :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...