AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Hvis jeg blir syk på eksamensdagen, skal jeg levere sykemelding til skolen. Men bør jeg levere det til Lånekassen også?
Rosalynn Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Hvis jeg blir syk på eksamensdagen, skal jeg levere sykemelding til skolen. Men bør jeg levere det til Lånekassen også? Jeg vil anta at studiestedet rapporterer til Lånekassen at du har vært syk. Men jeg kjenner ikke til de nøyaktige reglene her. Kan sikkert være greit å sende dem et brev også, der du legger ved legeerklæring, samt dokumentasjon på når første konteeksamen blir avholdt. Men som sagt - dette er mine antakelser. Prøvde å google litt, men fant bare informasjon om sykemelding, og det er jo ikke aktuelt for deg, ettersom du var syk på selve eksamen (og sykemelding kun gjelder om man har vært syk i MER enn 14 dager). Håper du får svar fra noen som vet mer. Min erfaring med Lånekassen er imidlertid; send all dokumentasjon du har. Så slipper du foreldelsesfrister etc... Har alltid gjort det, og inntil jeg ble deltidsstudent, har jeg hatt et ganske greit forhold til dem hele veien.
Rosalie Skrevet 14. november 2010 #3 Skrevet 14. november 2010 Nei, studiested melder ikke slikt til Lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Jeg vil anta at studiestedet rapporterer til Lånekassen at du har vært syk. Men jeg kjenner ikke til de nøyaktige reglene her. Kan sikkert være greit å sende dem et brev også, der du legger ved legeerklæring, samt dokumentasjon på når første konteeksamen blir avholdt. Men som sagt - dette er mine antakelser. Prøvde å google litt, men fant bare informasjon om sykemelding, og det er jo ikke aktuelt for deg, ettersom du var syk på selve eksamen (og sykemelding kun gjelder om man har vært syk i MER enn 14 dager). Håper du får svar fra noen som vet mer. Min erfaring med Lånekassen er imidlertid; send all dokumentasjon du har. Så slipper du foreldelsesfrister etc... Har alltid gjort det, og inntil jeg ble deltidsstudent, har jeg hatt et ganske greit forhold til dem hele veien. Dette stemmer da vel kun om det er snakk om å få lån omgjort til stipend fordi man var sykemeldt? Man kan da bli sykemeldt i mindre enn 14 dager?
Porcelain Skrevet 14. november 2010 #5 Skrevet 14. november 2010 Dersom du leverer sykmelding til studiested får du tilbud om konteeksamen, vanligvis i neste semester. Dette har ingenting å si for lånekassen, iom at du der kan ligge 60sp bak før det blir trøbbel. Dersom du allerede har klart å rote deg 60sp bak derimot (dvs at du studerte i et helt år uten å fullføre eksamener) så bør du sikkert ringe de.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #6 Skrevet 14. november 2010 Dersom du leverer sykmelding til studiested får du tilbud om konteeksamen, vanligvis i neste semester. Dette har ingenting å si for lånekassen, iom at du der kan ligge 60sp bak før det blir trøbbel. Dersom du allerede har klart å rote deg 60sp bak derimot (dvs at du studerte i et helt år uten å fullføre eksamener) så bør du sikkert ringe de. Jeg ligger ikke 60 stp bak, men jeg tar kun noen fag. Skal melde meg opp til flere over jul. Har det noe å si?
Rosalynn Skrevet 14. november 2010 #7 Skrevet 14. november 2010 Dette stemmer da vel kun om det er snakk om å få lån omgjort til stipend fordi man var sykemeldt? Man kan da bli sykemeldt i mindre enn 14 dager? Ja - det har du rett i. Ser at jeg uttrykte meg uklart her, jeg oppfatter det som at TS lurer på om h*n får problemer med Lånekassen om h*n ikke melder fra til dem. Og den eneste informasjonen jeg finner - er hvordan man får omgjort stipend ved sykemelding. Men man kan selvfølgelig, som du sier, være sykemeldt i mindre enn 14 dager. Og det ville være utrolig rart om ikke TS får stipend dersom h*n består eksamen ved neste forsøk.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Jeg vil anta at studiestedet rapporterer til Lånekassen at du har vært syk. Men jeg kjenner ikke til de nøyaktige reglene her. Ikke ment for å være negativ, men hvis du ikke vet, hvorfor gi råd basert på noe du antar? Er lei av at folk antar ting uten å vite. "Jeg vil tro at.. " "jeg vil anta..." Hvorfor hvis man ikke veit for sikkert?
Rosalynn Skrevet 15. november 2010 #9 Skrevet 15. november 2010 Ikke ment for å være negativ, men hvis du ikke vet, hvorfor gi råd basert på noe du antar? Er lei av at folk antar ting uten å vite. "Jeg vil tro at.. " "jeg vil anta..." Hvorfor hvis man ikke veit for sikkert? Fordi TS ikke hadde fått noen svar - og det er det jeg har hørt. Jeg prøvde å google det, men fant ingen link som kunne underbygge det jeg sa. Derav "jeg antar."
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #10 Skrevet 15. november 2010 Så da er det bedre å kanskje gi et feil svar da...
Rosalynn Skrevet 15. november 2010 #11 Skrevet 15. november 2010 Så da er det bedre å kanskje gi et feil svar da... Hvis du ser på svaret mitt, står det "men jeg ville sendt inn informasjon til Lånekassen for sikkerhetsskyld." Jeg mener man uansett bør dobbeltsjekke ting, ettersom svar man får her kan være gitt på misforstått informasjon, de kan være foreldet etc... Så lenge man presiserer at man ikke vet - synes jeg ikke man feilinformerer.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #12 Skrevet 15. november 2010 Lånekassen bryr seg ikke om grunnen til at du ikke tok eksamen/bestod. Sykemelding kan leveres til studiestedet, slik at du får ta konteeksamen (samme hvis du leverer blankt). Hvis ikke, så får du 'ikke møtt', og du må vente til neste ordinære eksamen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #13 Skrevet 15. november 2010 Lånekassen bryr seg ikke om grunnen til at du ikke tok eksamen/bestod. Sykemelding kan leveres til studiestedet, slik at du får ta konteeksamen (samme hvis du leverer blankt). Hvis ikke, så får du 'ikke møtt', og du må vente til neste ordinære eksamen. Men som deltidsstudent mister jeg da stipend? Det kan vel ikke være sånn at en gjør det hvis en er syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå