Gå til innhold

Hva er vitsen med widescreen tv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trodd det ble laget widescreen tv så man slapp de svarte stripene nede og oppe på skjermen når man så film. Nå har jeg kjøpt meg en widescreen tv for første gang og jeg ser at på noen filmer så er det ikke lenger en svart stripe der, men på andre filmer så er det to svarte striper der, akkurat som det var på vanlige tv-er.

Noen som vet hvorfor det er slik og hva som da er vitsen med widescreen tv?

Eneste jeg kan se er at det ser penere ut. Er virkelig blitt glad i min nye tv.

Videoannonse
Annonse
Gjest A. Caron
Skrevet

Jeg har alltid trodd det ble laget widescreen tv så man slapp de svarte stripene nede og oppe på skjermen når man så film. Nå har jeg kjøpt meg en widescreen tv for første gang og jeg ser at på noen filmer så er det ikke lenger en svart stripe der, men på andre filmer så er det to svarte striper der, akkurat som det var på vanlige tv-er.

Noen som vet hvorfor det er slik og hva som da er vitsen med widescreen tv?

Eneste jeg kan se er at det ser penere ut. Er virkelig blitt glad i min nye tv.

Grunnen til at det fremdeles oppstår svarte felter under/over bildet på enkelte filmer er at disse er innspilt i såkalt "anamorphic format". Dette er formatet for kinofilm, som i praksis fremtrer som enda bredere enn 16/9-formatet (som dagens widescreen-TV`er er tilpasset). Alt av TV-film er imidlertid innspilt i 16/9 og fyller en widescreen-TV, på samme måte som de fleste øvrige TV-programmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...