Lyra Skrevet 14. november 2010 #1 Skrevet 14. november 2010 Vi leier leilighet av et firma, og må si jeg er skuffet over standarden på utleieboligene deres. Er det virkelig for mye å forlange at leiligheten er ren og pen når en flytter inn, og at tapeten er hel og uten skrift? Leiligheten vi leier nå var helt innrøykt når vi flyttet inn, men siden vi fikk gratis husleie i en måned for å male når vi flyttet inn så gjorde vi ikke noe mer enn å bare gjøre huseier oppmerksom på dette. I tillegg var det tydelig at det ikke var vasket noen andre steder, noe utleier bare trakk på skuldrene av... Nå skal vi leie en annen bolig av samme firma av diverse grunner, og igjen ser jeg de samme standardproblemene. På den ene siden har de fikset en stor lekkasje som berørte bad og kjøkken, så det er jo positivt. De har også sagt seg villig til å male stua, som var mildt sagt stygg, mot et øke i husleien. Malingen var det vi som pushet på, siden vi hadde gjort jobben selv der vi bor nå... Men så er det resten av huset da. Det er vegg-til-vegg-teppe i gangen i 2. etasje og et par av soverommene, og disse er rett og slett møkkete. Samme med tapeten: slitt og ikke hel mange plasser. Vi kommer fortsatt til å leie boligen siden den ligger akkurat der vi vil bo og husleien er bra, men er det virkelig for mye å be om en viss standard på utleieboliger? I det minste rengjøre boligen skikkelig før noen flytter inn... Er fast bestemt på å gjøre det beste ut av huset, men kjenner jeg er litt oppgitt... Orker ikke mase mer på dem heller, for det virker som om holdningen deres er "dere har valgt å leie hos oss, så godta det". Uff, ble langt dette her, og jeg vil vel egentlig ikke så mye med innlegget, men gravidehormonene mine krevde å få litt utløp for frustrasjonen :gjeiper:
Christiane_W Skrevet 14. november 2010 #2 Skrevet 14. november 2010 Jeg skjønner frustrasjonen din og er helt enig i at man kan forlange at det er rent i boligen ved overtagelse - det ser jeg på som like selvfølgelig som ved overtagelse ved boligkjøp. Alt teknisk (tett tak, elektrisk anlegg, rør etc.) må man jo også kunne forlange at skal være i orden. Når det gjelder standarden forøvrig har dere vel vært på visning og sett på leiligheten/huset før dere takket ja og sånn sett skjønner jeg "der har valgt å leie hos oss, så godta det" holdningen til utleier. Dersom dere synes huset har for lav standard er det jo ingen som tvinger dere til å leie det, det er sikkert noen andre som vil det.
Lyra Skrevet 14. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2010 Skal nok klare å få skikk på huset, men at et hvitt teppe er så og si svart syns jeg er litt drøyt... Og så mange småting vi har måttet "plukke på": mangel på brannvarslere, ødelagte lamper, mangel på taklamper og ødelagte varmekabler... Syns bare det er dårlig når det er et stort firma som leier ut...
Rosalynn Skrevet 14. november 2010 #4 Skrevet 14. november 2010 Hvilket firma er det snakk om? Da venninnen min skulle leie ut leiligheten sin, gikk de gjennom hele boligen sammen med henne. De spurte om brannvarsler, og når hun sa hun ikke hadde det, ble det notert. Hun fikk også beskjed om at hun måtte installere det, ellers kunne ikke de leie ut for henne. Når det gjelder utvask tror jeg nok de er litt slepphendte, ja.Venninna mi hadde vasket sånn nogenlunde da utleiemegleren var der, og han sa at dersom leiligheten var i samme stand, så ville det være bra nok...
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2010 #5 Skrevet 14. november 2010 Er dette et meglerfirma som leier ut for private huseiere så er nok ikke standarden bedre enn den kunden til meglerfirma setter. Vanligvis reflekterer jo husleien standarden på objektet. Men det er et krav at det skal være rent og hvis tepper faktisk krever rensing ville jeg forlangt at dette ble gjort på regning for husvert før jeg flyttet inn. Jeg ville jo aldri flyttet i en leilighet med tepper da - men det er egentlig en helt annen historie. Når det gjelder det som kalles bruksslitasje - som f.eks. at det trenges et strøk maling etter noen års bruk så er det noe man avtaler i hvert enkelt tilfelle ved overtakelsen.
Lyra Skrevet 14. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2010 Det er ikke et meglerfirma, det er et firma som i utgangspunktet driver med utbygging og salg. Når det gjelder bruksslitasje... egentlig kunne hele boligen hatt behov for oppussing, men det er nettopp derfor vi har råd til å bo der, fordi leien er lav nettopp på grunn av dette. Dessuten kan vi oppgradere selv etter hvert om vi ønsker det mot at de betaler materialene...
Gjest Blondie65 Skrevet 14. november 2010 #7 Skrevet 14. november 2010 Det er ikke et meglerfirma, det er et firma som i utgangspunktet driver med utbygging og salg. Når det gjelder bruksslitasje... egentlig kunne hele boligen hatt behov for oppussing, men det er nettopp derfor vi har råd til å bo der, fordi leien er lav nettopp på grunn av dette. Dessuten kan vi oppgradere selv etter hvert om vi ønsker det mot at de betaler materialene... Med andre ord er grunnlaget for å klage på alt annet enn unormalt skitne tepper / manglende renhold ikke tilstede. For dere har fått rabattert husleie ut fra standarden på boligen (inkl. tapet med rift). Men RENGJORT skal det være.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #8 Skrevet 14. november 2010 Med andre ord er grunnlaget for å klage på alt annet enn unormalt skitne tepper / manglende renhold ikke tilstede. For dere har fått rabattert husleie ut fra standarden på boligen (inkl. tapet med rift). Men RENGJORT skal det være. Enig med Blondie65 - husleia er jo lav på grunn av lav standard på boligen. At de fikser ting som manglede røykvarsler og brannslukkingsapparat, og at boligen er skikkelig rengjort ved innflytting er en selvfølge.
Lyra Skrevet 15. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2010 Vi blir nok nødt til å leve med det skitne teppet eller prøve å vaske det selv på en eller annen måte, huseier vil ikke gjøre meg i boligen... Noen tips om hvordan man renser tepper?
Lyra Skrevet 15. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. november 2010 Har ikke lyst å bruke noe særlig med penger på det. Har tilgang på en sånn dampmaskin, kan det funke? Hva med teppeshampo?
bttb Skrevet 15. november 2010 #12 Skrevet 15. november 2010 Har ikke lyst å bruke noe særlig med penger på det. Har tilgang på en sånn dampmaskin, kan det funke? Hva med teppeshampo? Det høres jo ut som ting man vanligvis bruker på tepperens, så da er det vel bare å kjøre på, prøve og se om det fungerer på akkurat ditt teppe.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #14 Skrevet 15. november 2010 Å leie tepperenser er ikke spesielt dyrt, det koster stort sett ca. 250 kr/døgn og 350 kr/helg + teppesjampo. Det gir stort sett gode resultater, men et hvitt teppe som er veldig møkkete er det vel lite sannsynlig at blir helt rent.
Lyra Skrevet 26. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2010 Drar litt opp igjen den gamle tråden min. Vi har fått nøkler til huset i dag og begynt å flytte inn. Det har ikke vært vasket der på leeenge vertfall, ikke vasket etter arbeiderene som har vært der, og det er ikke vasket i skuffer og skap (fant saker og ting innerst i skapene også). Dette er jo ting som ikke var synlig på visning, så da er det vel ikke noe vi må godta? Litt skuffende at det er andre boligen vi leier av samme firma som ikke var vasket skikkelig, selv om vi klaget på vaskingen i den første også... Jeg har kikket litt på husleieloven, men klarer ikke helt å finne det jeg lurer på der: er det et krav om at det skal være taklamper i utleieboliger? Tenker da på sånne som ikke kobles til stikkontakt, men uttak i taket. Uff, føler meg som DEN masekoppen når det gjelder denne leieavtalen, men de er så utrolig sløve... Avtalen var at vi skulle få begynne å flytte inn med en gang arbeiderene var ferdige, i dag fikk vi vite at de var ferdige for en uke siden, allikevel hadde de ikke tatt kontakt...
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #16 Skrevet 26. november 2010 Ikke rydd i skapene. Ta bilder og be de komme promte og vaske ordentlig. Lamper i tak skal det være dersom det bare er ledninger der som henger ut.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 Du får innkalle utleiemegleren til å se på og bevitne dårlig utvasking og enten be dem gjøre det skikkelig eller få penger for å gjøre det selv. Og så får du lære til neste gang at 1. gang er et uhell, 2. gang er i ferd med bekrefte en regel. 3. gang blir det ikke - håper jeg du har lært.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2010 #18 Skrevet 26. november 2010 Jeg fikk bare litt lyst til å dele min historie her. Jeg leier privat. Leiligheta ser ikke ut. Fargevalget er en historie for seg selv, men man kan vel ikke klage på dårlig smak? Det blåser omtrent rett gjennom vinduene, det er håpløst å holde det varmt, ledninger henger rett ut i taket der det engang var ei lampe, sikringa ryker hele tida hvis jeg finner på å bruke f.eks. oppvaskmaskin og mikroen samtidig osv. Lista er lang. I tillegg var det dårlig vasket etter de forrige leieboerne. Men her bor jeg da. Jeg gjorde huseier oppmerksom på de verste manglene da jeg flyttet inn. Hun lovte at hun skulle fikse det, men ingenting har skjedd på masse måneder og jeg tviler på at noe kommer til å bli fikset. Årsaken til at jeg i det hele tatt bor på et sånt sted er at husleia er lav og jeg var desperat og måtte ha et sted å bo veldig raskt. Ulempen for huseier er jo stor utskiftning blant leietakerne. De forrige bodde ikke her lenge, og jeg flytter også straks jeg har funnet et bedre sted å bo til en pris jeg kan leve med. Det jeg vil fram til er vel egentlig at jeg forstår deg ts. Iblant gjør man desperate valg, selv om man ser at leiligheta er full av mangler. Og siden det oftest er stor kamp om den enkelte leilighet så har man ofte ikke råd til å være kresen heller. Stiller man masse krav til utleier i forkant risikerer man at man ikke får et sted å bo i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. november 2010 #19 Skrevet 27. november 2010 Jeg fikk bare litt lyst til å dele min historie her. Jeg leier privat. Leiligheta ser ikke ut. Fargevalget er en historie for seg selv, men man kan vel ikke klage på dårlig smak? Det blåser omtrent rett gjennom vinduene, det er håpløst å holde det varmt, ledninger henger rett ut i taket der det engang var ei lampe, sikringa ryker hele tida hvis jeg finner på å bruke f.eks. oppvaskmaskin og mikroen samtidig osv. Lista er lang. I tillegg var det dårlig vasket etter de forrige leieboerne. Utvasking: Dette tar du med huseier etter at kontrakt er skrevet men før du flytter inn. Kom og se, hvordan løser vi dette? Hvis husvert ikke er interessert/har tid tar du bilder og spør hvor mye av husleien du kan trekke. Dårlig smak angående fargevalg: dette er helt usaklig - det var vel sånn på visning også? Men man kan jo spørre om det er ok at man maler for huseiers regning? Ledninger henger rett ut: Var det slik på visning? Hvis ikke er dette en mangel og da burde du tatt den runden ved nøkkeloverlevering og foreslått at du anskaffer lampe (200 kr på Ikea og du har til og med et rikelig utvalg) for huseiers regning. Strømkurser / sikringer: Dette var grunnen til at jeg flyttet fra min forrige leilighet. Og jeg har lært at dette er såpass viktig at jeg både teller kurser og spør om dette på visning. Lite å gjøre med i ettertid. Det er imidlertid brannfarlig fordi ledningene - selv om sikringen ryker - ligger med konstant overbelastning. Men her bor jeg da. Jeg gjorde huseier oppmerksom på de verste manglene da jeg flyttet inn. Hun lovte at hun skulle fikse det, men ingenting har skjedd på masse måneder og jeg tviler på at noe kommer til å bli fikset. Send skriftlig klage med et forslag til utbedringfrist og varsle at utbedringene blir gjort for huseiers regning dersom fristen ikke overholdes. Årsaken til at jeg i det hele tatt bor på et sånt sted er at husleia er lav og jeg var desperat og måtte ha et sted å bo veldig raskt. Ulempen for huseier er jo stor utskiftning blant leietakerne. De forrige bodde ikke her lenge, og jeg flytter også straks jeg har funnet et bedre sted å bo til en pris jeg kan leve med. Dette er dessverre et sørgelig faktum anno 2010. Det er utleiers marked og til enhver visning er det kø langt ut på gaten. Det jeg vil fram til er vel egentlig at jeg forstår deg ts. Iblant gjør man desperate valg, selv om man ser at leiligheta er full av mangler. Og siden det oftest er stor kamp om den enkelte leilighet så har man ofte ikke råd til å være kresen heller. Stiller man masse krav til utleier i forkant risikerer man at man ikke får et sted å bo i det hele tatt. Kravene om at husrommet skal være beboelig, rent, helt og utvasket er noe man tar ved nøkkeloverlevering. Da er kontrakt signert og man har noe større makt.
Lyra Skrevet 27. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 27. november 2010 Takk for svar dere. SKulle gjerne ha vist utleierne hvordan det ser ut ang. utvasking, men det lar seg ikke gjøre siden vi kun har flyttehjelp denne helgen (jeg kan ikke hjelpe til selv pga bekkenløsning) så jeg har bare vært nødt til å vaske for å få ting inn i skapene. Det koster meg egentlig ikke mange kaloriene å vaske over tomme skap og karmer, og gulvene måtte jeg jo ha vasket uansett etter at folk har gått inn og ut med sko på mens vi flytter. Dette har blitt mer en prinsippsak og et irritasjonsmoment at et firma har så dårlig praksis med kontroll av utvask i boligene sine. Har opplevd veninner som har vasket tak, vegger, bak dusjen, bak komfyren... allikevel har utleier ikke vært fornøyd og tilbakeholdt en del av depositumet til profesjonell utvask... Men skal nå nevne det til dem, må ta kontakt uansett siden kjøkkenvasken er lekk. De sponset lampene som manglet i taket i leiligheten, så får håpe de har lyst å gjøre det i huset også, det er hvertfall 3 som mangler, av typen ledninger som henger ut at taket. Det var jo slik på visning også, men dette var før de pusset opp, så jeg kom rett og slett ikke på å spørre om de skulle henge opp lamper. Fant forresten ut i går at de ikke eier huset, bare leier det ut for eieren, så det gikk et lite lys opp for meg hvorfor de kan så lite om boligen: hvirker som om de ikke kan mer enn oss, når vi stiller spørmål om boligen (byggeår, isolasjon osv) får vi bare til svar "vet ikke", men ingen tilbud om å finne ut av det... Så jeg er bare litt oppgitt og må få litt utløp altså, tror vi skal få det fint i huset uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå