Gå til innhold

ukristelig å skåle på utsiden av kirka?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Et lite spørsmål... vi skal ha et alkoholfritt bryllup, og ønsker å skåle med alkoholfri champagne på utsiden av kirken, og vi har ikke sett noe problem med det inntil i dag, når min mor, kommer og reagerer på dette og mener at dette er ukristelig. Hun mener at dette ikke tar seg ut, og at vi skal droppe dette.. noen vi ikke har så veldig lyst til.. Vi ønsker dette fordi vi synes det er en koselig ting å ha med. Noen som har noen kommentar til dette og som synes vi burde droppe det eller hva vi kan gjøre for å få "gamlingene" med på denne ideen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det hørtes helt greit ut jeg. Hva er så farlig med å skåle utenfor kirken med alkoholfri champagne?

Gjør som dere føler for. Det er deres bryllup og da også dere som bestemmer.

Er dere begge for det, så gjør dere det.

Lykke til på den store dagen!12

Skrevet

Det er jo en fest da! Så en skål hører med.Det å ha det utfor kirka er en fin markering på dagen syntest jeg. Om ikke presten reagerer sterkt da!

Syntest ikke dette er ukristelig, fordi man gifter seg for gledens skyld. Ikke sånn som man gjorde for 500 år siden. Da det var et must å bli gift pent for å klare seg!

Man bruker jo vin inne i kirka. Det er jo set samme , bare man skåler...(?)

12

Skrevet

Jeg ville spurt kirkekontoret om de har regler på sånt, jeg.

Og dersom de synes det er greit, har du jo en knakende godt argument FOR icon_smile.gif

(Men, dersom det er en kirkegård i tilknytning til kirka, kan det kanskje være regler mot slikt?)

Skrevet

HAR VÆRT I BRYLLUP DER DET BLE SKÅLET UTENFOR KIRKEPORTEN, OG DET VAR INGEN SOM REAGERTE PÅ DET... DET VAR IKKE ENGANG ALKOHOLFRITT!!! SELV KOMMER VI TIL Å SPRETTE CHAMPISEN NÅR VI KOMMER UT, OG DET TVILER JEG PÅ AT NOEN REAGERER PÅ.

DESSUTEN ER DET BARE DE VELDIG PIETISTISKE KRISTNE SOM ER I MOT SKÅLING. I BIBELEN SKÅLTE DE JO OGSÅ. SÅ UKRISTELIG, NEI DET VIL JEG IKKE SI AT DET ER.

LYKKE TIL!!!

Skrevet

Med fare for å høres ut som en skikkelig bitch:

Det er vel nettopp denne type "problemstillinger" som gjør at jeg ønsker å melde meg ut av statskirken.

Det betyr IKKE at jeg ikke tror på Gud, for det gjør jeg, men "min" Gud ønsker at vi mennesker skal være glade og ha det fint. Og har ikke Gud annet å drive med enn å bry seg om vi skåler utenfor kirka eller ikke!!?? Hvorfor er dette med alkohol slikt et stort problem for mange krikegjengere?? Jeg klarer bare ikke å forstå det!

For all del: SKÅL så mye dere vil, og DRIT i hva prest og kirkeråd og bestemødre og andre måtte si om den saken. Det er da vel ingenting DE har noe med!!??

Nelle

Skrevet

Løfter glasset mitt i beundring. Og nikker! Nikke.gif

helt enig.. *skål* kniis12

Skrevet

Er selv kristen jeg,men kan ikke se at det er noe galt i å skåle utenfor kirka,alkoholfritt eller ei.Og her som jeg bor så vet jeg at presten ikke hadde reagert på det han heller.

Ikke presten i hjembyen min heller.Synes faktisk det er koselig jeg,med en liten sjampis på kirketrappa.

Det er sikkert en del kirkegjengere som er imot det,men det er jo noen som er imot ALT som er festlig.Og som nevnt over her,så skålte de faktisk på Jesu tid også.Det er en del av det å dele gleden,så nyt sjampis på kirketrappa du - med god samvittighet!

Skrevet

Noen jeg kjenner gjorde dette og det var kun den "eldre garde" som reagerte negativt på dette. Synes dere skal gjøre som dere føler for.

Skrevet

Jeg ser ikke på dette som ukristelig, og jeg vet en ting veldig sikkert: VI SKAL SKÅLE12

Skrevet

Jeg synes det er greit, men det er jo ikke det som er poenget. Dere må høre med kirkekontoret og/eller presten om det er greit. Det varierer litt fra sted til sted hva de synes om skåling på kirketrappen. Hadde kirken jeg skal gifte meg i ikke ville godtatt det, måtte jeg ha respekert det for vi skal tross alt bare "låne" kirken den dagen. Men vil kirken det, så bør det jo være et godt argument ovenfor moren din.12

Skrevet

Nå er det tross alt ULOVLIG å drikke alkohol på offentlige steder da - jeg regner med at kirketrappa regnes som et offentlig sted?

Alkoholfritt derimot... Kan jo hende de reagerer litt på det, fordi det ligner på alkohol?

Skrevet

Dette synes jeg er en tåpelig tradisjon som vi har fått fra USA, (der jo mere overdådighet jo bedre) og det skaper helt sikkert kaos. Jeg tror nok de fleste prester er imot dette, ihvertfall vår. Og jeg er helt enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, DRIT i presten og hva han skulle mene om å skåle på kirketrappen, ingen bryr seg vel om hva han mener og føler... Stå på ! Hallo...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom dere driter i Presten kan dere bare la være å gifte dere i Kirken!!!!! Makan til oppførsel - skjerp dere. Man skal ha respekt for at dersom Kirken skulle si nei til dette så har såpass med respekt da. Ærlig talt.

Jeg hadde ikke personlig hatt noe imot at folk skålte på Kirketrappen - men er det regler og skikk som sier at man ikke skal gjøre det så skal man følge dem. 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...