Gå til innhold

Katt med hjerneblødning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært hos dyrlegen med min 4 år gammel hunnkatt. Dyrlegen mener hun har hatt en hjerneblødning, og ga henne en injeksjon med kortison som visstnok ikke garantert hjelper men som hvertfall ikke skader. Og så har jeg fått beskjed om å følge med henne de neste par dagene i tilfelle det forverrer seg. Men at det også kunne være ferdig nå, sånn at hun kan bli bedre og bedre, og ikke vil få varige mén.

Det begynte i dag tidlig, da hun plutselig snublet i matskåla, og det så ut som om hun ikke hadde kontroll på bena på høyresiden. De sklidde liksom unna henne uten at hun merket det, og begge bena virket stive da jeg prøvde å bøye dem. Hun virker desorientert og sjangler, og snur seg kun til venstre. Så hvis jeg snakker til henne fra høyre så snur hun seg mot venstre og virker til å ha problemer med å lokalisere lyden. Den høyre pupillen er større enn den andre, og hun er slapp har problemer med å hoppe opp og ned fra f.eks. sofaen.

Men hun spiser, vasker seg, maler når hun ligger på fanget og jeg har kontakt med henne. Hun hører meg og ser på meg, men har som sagt problemer med å "finne" meg innimellom, snur seg feil vei osv.

Har noen erfaringer med lignende? Jeg finner ingenting på google av interesse, ser ut til at det generelt står veldig lite om hjerneblødning hos katt rundt omkring. Tar i mot informasjon med stor takk!

Gjest Applestore
Skrevet

Vi hadde en kattunge som datt ned trappen vår, og den fikk hjernblødning. Den var det ikke noe håp om å redde, da den bare lå på gulvet og spant rundt. Den ble tatt.

Det er dessverre min erfaring med det, men deres katt er jo faktisk oppe og går da, så jeg aner ikke.

Skrevet

Vi hadde en kattunge som datt ned trappen vår, og den fikk hjernblødning. Den var det ikke noe håp om å redde, da den bare lå på gulvet og spant rundt. Den ble tatt.

Det er dessverre min erfaring med det, men deres katt er jo faktisk oppe og går da, så jeg aner ikke.

Huff det var trist :(

Nei det er det som er så rart, hun er oppe og går, hun spiser og er våken og man har kontakt med henne. Fikk ikke så mye info hos dyrlegen heller, de hadde det travelt. Får snakke mer med dem etterhvert...

Takk for svar, uansett.

Skrevet

Huff det var trist :(

Nei det er det som er så rart, hun er oppe og går, hun spiser og er våken og man har kontakt med henne. Fikk ikke så mye info hos dyrlegen heller, de hadde det travelt. Får snakke mer med dem etterhvert...

Takk for svar, uansett.

Ufattelig dårlig av veterinæren din, kjenner jeg blir provosert! Hadde jeg aldri funnet meg i! (Men nå har jeg inngående medisinsk kunnskap om dyr, da) Kun gi en kortisonsprøyte ved mistenkt hjerneblødning?!! Har han blodtrykket hennes under kontroll? Blodtrykksproblemer er den vanligste årsaken ved hjerneblødning. Katten burde blitt lagt inn til blodtrykksobservasjon umiddelbart og blitt lagt på drypp med kortison, i tillegg til hjerteutredning. Det burde blitt tatt blodprøver og tester for å utrede blodets koagulasjonsevne. Dersom du har forsikring (som du kanskje ikke har?) ville jeg også bedt om å få CT på vet.høgskolen. Jeg ville dratt til en anerkjent dyreklinikk umiddelbart.

Over til det praktiske. Det er dessverre lite håp for en katt med hjerneblødning i lengden. Spesielt når hun er så ung, da det må være kraftige underliggende årsaker (som sannsynligvis kan behandles, men det virket ikke din veterinær så interessert i). De vil bli lett forvirra, og flertallet slutter å være reinslige.. Noen blir også aggressive, slik som katter med demens. Men det er håp. Det beste du kan gjøre er å passe på at hun ikke har det vondt; et slag følges ofte av et nytt uten adekvat behandling. Husk at svelgrefleksen til katten kan være svekket, så følg med når hun spiser.

• 8 år senere...
Skrevet

Det kan høres ut som vestibulært syndrom. Min katt har det med ukjent årsak (idiopatisk). Det kan komme av ørebetennelse (påvirker balanse nerven) eller noe mer konkret rettet mot hjernen. I mange tilfeller om det ikke er snakk om noe mer alvorlig med hjernen, vil det gå over av seg selv innen 2 uker. 

https://nosorno.ru/katter/13899-vestibul%C3%A6rt-syndrom-hos-katter.html

Skrevet
4 minutter siden, Chmi84 skrev:

Det kan høres ut som vestibulært syndrom. Min katt har det med ukjent årsak (idiopatisk). Det kan komme av ørebetennelse (påvirker balanse nerven) eller noe mer konkret rettet mot hjernen. I mange tilfeller om det ikke er snakk om noe mer alvorlig med hjernen, vil det gå over av seg selv innen 2 uker. 

https://nosorno.ru/katter/13899-vestibulært-syndrom-hos-katter.html

En tråd fra 2010......

Anonymkode: c8d06...fb9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tråd fra 2010......

Anonymkode: c8d06...fb9

Sikkert ikke alltid like lett å få med seg det i farten. :)

og allikvel kan svaret @Chmi84 komme til nytte for andre lesere, eller andre som kanskje søker opp råd på Google, å får opp denne tråden. :)

Anonymkode: 5c77d...840

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...