Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke problemer kan oppstå hvis man melder seg ut av statskirken?

Hvilke fordeler og ulemper er det med å være medlem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg kan se er at man ikke kan døpe sine barn og gifte seg i kirken hvis ingen av partene er medlemmer. Men det er vel heller ikke et alternativ for de sm melder seg ut.

Skrevet

Er det ikke sånn at om man gifter seg med en muslim bør man stå i statskirka?

Fordi Islam synes det er bedre med en annen tro enn ingen tro?

Skrevet

Gifter du deg med en muslim blir du automatisk ansett for å være muslim, så i forhold til det er det poengløst å være innmeldt i statskirken.

Skrevet

Er det ikke sånn at om man gifter seg med en muslim bør man stå i statskirka?

Fordi Islam synes det er bedre med en annen tro enn ingen tro?

Jeg synes det høres ganske døvt ut å gifte seg med noen som ikke respekterer troen ens, eller mangelen på en.

Det er også forskjell på muslimer, ikke alle muslimer er misjonerende fundmentalister, og jeg kjenner flere som synes det er helt ok at partneren har en annen tro, inkludert ateisme.

Skrevet

Jeg synes det høres ganske døvt ut å gifte seg med noen som ikke respekterer troen ens, eller mangelen på en.

Det har ikke så mye med enkeltpersoners mening å gjøre tror jeg. Men om læren i religionen generelt.

En kristen homofil ønsker kanskje å gifte seg med ateisten sin i kirken, ateisten har ingen problemer med det, men det har Kirken pga. legningen deres. Litt samme sak...

Skrevet

Det har ikke så mye med enkeltpersoners mening å gjøre tror jeg. Men om læren i religionen generelt.

En kristen homofil ønsker kanskje å gifte seg med ateisten sin i kirken, ateisten har ingen problemer med det, men det har Kirken pga. legningen deres. Litt samme sak...

I så fall er vel det vanligste å løse dette med å gifte seg religionsnøytralt, dvs på tinghuset. Og det kan både kriste homser og muslimer gjøre.

De fleste tolkninger av islam tillater vel ekteskap med andre troende monotoister, men jeg tror det er mindre viktig om man står i statskirka eller ikke, siden de fleste muslimer i Norge anser nordmenn generelt som veldig sekulære, og er klar over at det å stå i statskirka ikke betyr at man er religiøs av seg.

De gangene jeg har diskutert dette med norske muslimer har de faktisk gitt uttrykk for at de i større grad respekterer meg som troende hedning, enn det gjennomsnittlige statskirkemedlemmet som bare bruker kirka til dåp og begravelser, fordi de anser dem som overfladiske hyklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...