Gå til innhold

Frustrasjon over bokbransjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Påstand: Bokbransjen i Norge er på veil til å spille seg selv ut over sidelinja, og ta de norske forfatterne med seg i dragsuget.

Saken er den at det ikke er mulig å få kjøpt norsk på norsk elektronisk. Resultat er at en norsk bok koster 5-10 ganger så mye som f.eks en engelsk.

Engelske bøker får man kjøpt superenkelt f.eks fra Amazon på Kindle (bra elektronisk lesebrett) og alt blir levert trådløst via mobilnettet i løpet av et minutt. Eller, man kan kjøpe fra play.com og få bøker til femtilappen med fri frakt rett i postkassa.

Norske bøker får man via bokklubben, eller ved å gå i butikken og kjøpe dem. Så skal de stå å samle støv i hylla. For ikke å snakke om miljø... er da 100 ganger bedre å få en bok levert elektronisk enn å måtte kutte trær for å få dem?

Bokbransjen burde levere bøker elektronisk, selvsagt rimeligere enn papirbok, og samtidig få ut helt andre marginer som kunne kommet forfattere til gode! I stedet for kjøper fler og fler i landet Kindle, og norske forfattere blir glemt. JA, det er helt riktig at en del bokhandlere må legge ned, men det er ikke annet enn en naturlig utvikling ettersom alle typer media beveger seg mot det elektroniske. Det samme har allerede skjedd for musikkforretninger og videoutleie.

SKJØNN DET DEN SOM KAN! Ahhhh godt å få det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i det meste, men jeg trodde da at norsk bokbransje har tatt dette til seg og at de jobber mot elektroniske løsninger her også? Eller holder de tilbake?

Jeg tror ikke nødvendigvis så mange bokbutikker blir nedlagt selv om flere norske bøker blir tilgjengelig elektronisk. Papirbøker er i dag mye større butikk enn feks CDer er/har vært; man har gavebøker, praktbøker, billedbøker - og mange vil nok fremdeles like å ha innbundne bøker i hylla. Men de billige pocketbøkene som man helst bare vil kvitte seg med etter å ha lest dem hadde vært supert (og mye mer miljøvennlig) å ha elektronisk. Norske forfattere får uansett veldig lite for hver bok som selges, og nesten ingenting fra pocket. Så det som gjøres tilgjengelig i pocket burde også kunne gjøres tilgjengelig elektronisk, uten at det hadde gått utover forfatterene. Tror jeg, uten å ha tenkt veldig mye over det. Men interessant påstand du kom med :)

Skrevet

Eg heng kanskje litt etter, men kva er eigentleg elektroniske bøkar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...