Gå til innhold

Stefamilien og samværsavtaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest i flere fora og hørt skilte foreldre si at samværsavtalene om barna blir mellom dem.

Men er dette tilfellet også når foreldrene stifter nye hjem med nye partnere?

Har ikke disse noe å si, fks ved endring av samværsavtaler? Har dere steforeldre ingen rett til innvirkning på det som skjer i eget hjem?

Det hadde vært interessant å høre deres erfaringer om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest i flere fora og hørt skilte foreldre si at samværsavtalene om barna blir mellom dem.

Har ikke disse noe å si, fks ved endring av samværsavtaler? Har dere steforeldre ingen rett til innvirkning på det som skjer i eget hjem?

I hovedsak er det mellom mor og far, men jeg har mitt jeg skal ha sagt jeg også.

Min mann hører alltid med meg hvis moren spør om vi kan ha barna ekstra. Moren har også spurt meg hvis hun ikke får tak i mannen min. Jeg kan ha planer den helgen som gjør det vanskelig å ha barn, men det er svært sjeldent og vi prøver alltid å få det til.

I andre sammenhenger må jeg ha noe å si fordi jeg kanskje skal ha dem alene (mannen bortreist) eller at jeg må kjøre til skole osv.

Feriene må jeg også ha et ord med. Ting skal også passe inn i mine planer, jobb osv.

Vi har har også byttet om på helger og da snakket vi om det sammen.

Alt dette har gått helt greit fordi det aldri har vært noe problem å bli enige. Saken blir nok helt annerledes hvis man ikke blir det. I et sånt forhold er det viktig at alle samarbeider. Til syvende og sist er det best for både barn og voksne.

Skrevet

Her prøver far så godt han kan å gjøre begge parter til lags, men med en eks som er så fleksibel som betong, er det ikke lett. Vanlig samvær er stort sett spikret, men i tilfeller hvor vi skulle ønske å gjøre endringer, kan hun aldri gi en millimeter.

Det gjør jo at vi får problemer med å få reist på ferie, f.eks. Og at det sjelden er rom for at mine barn kan være her i skoleferier. Vi har ikke plass til å ha alle barna her samtidig.

Jeg gidder ikke lage bråk, så jeg bare ligger lavt i terrenget og har mine barn her når mannen er borte på jobb, og ingen av barna hans er her.

Skrevet

Jeg forholder meg kun til min xmann når det gjelder samvær og her kan jeg godt være fleksibel. Hva det mennesket han bor sammen med måtte mene er meg fullstendig likegyldig.

Skrevet

Jeg forholder meg kun til min xmann når det gjelder samvær og her kan jeg godt være fleksibel. Hva det mennesket han bor sammen med måtte mene er meg fullstendig likegyldig.

Hvorfor er det deg likegyldig? Om jeg sender mine barn til noen for å bo og bli "oppdratt" vil jeg da gjerne vite at det fungerer godt for alle parter.

Mange menn overlater det jo til stemor like mye som de overlot det til biomor før når barna er på besøk.

Skrevet

Hvorfor er det deg likegyldig? Om jeg sender mine barn til noen for å bo og bli "oppdratt" vil jeg da gjerne vite at det fungerer godt for alle parter.

Mange menn overlater det jo til stemor like mye som de overlot det til biomor før når barna er på besøk.

F

Fordi dem ugla raserte mitt og ungenes liv. Sørget for at jeg mistet min mann, ungene daglig samvær med sin far. At de måtte flytte ut at barndomshjemmet sitt, må flytte mellom to hjem osv.

Så lenge min x og jeg er enige tar jeg det faktisk som en bonus dersom noen av våre avtaler lager krøll for hennes planer.

Som man reder så ligger man,

Skrevet

F

Fordi dem ugla raserte mitt og ungenes liv. Sørget for at jeg mistet min mann, ungene daglig samvær med sin far. At de måtte flytte ut at barndomshjemmet sitt, må flytte mellom to hjem osv.

Så lenge min x og jeg er enige tar jeg det faktisk som en bonus dersom noen av våre avtaler lager krøll for hennes planer.

Har det ikke slått deg at dårlig stemning og dårlige samarbeidsklima også skader dine egne barn?

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

F

Glem det...

Endret av Purple Haze
Skrevet

Har det ikke slått deg at dårlig stemning og dårlige samarbeidsklima også skader dine egne barn?

Nei. Hvordan kan det faktum at samarbeidet mellom meg og min xmann fungerer fint være en kilde til dårlig stemning og dårlig samarbeidsklima? Da vil jeg heller vinkle det til at min xmann og det mennesket han bor samme med har en utfordring på stemning og samarbeidsklima?

Skrevet

Glem det...

Glem hva?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Glem hva?

Hadde skrevet et langt svar, men slettet det. Ser at det hadde neppe gått inn uansett.

Skrevet

Nei. Hvordan kan det faktum at samarbeidet mellom meg og min xmann fungerer fint være en kilde til dårlig stemning og dårlig samarbeidsklima? Da vil jeg heller vinkle det til at min xmann og det mennesket han bor samme med har en utfordring på stemning og samarbeidsklima?

Om du ikke tar hensyn til den andre parten og retter negativiteten din inn mot henne så vil jo barna og ho plukke opp på dette og kanskje oppføre seg deretter.

Skrevet

Om du ikke tar hensyn til den andre parten og retter negativiteten din inn mot henne så vil jo barna og ho plukke opp på dette og kanskje oppføre seg deretter.

Jeg retter ingen negativitet mot henne. I min verden eksisterer hun ikke, så hvordan noen plukke opp noe negativitet? Jeg forholder meg til min xmann når det gjelder samvær og bruker all min velvilje og høflighet på det. Så lenge jeg og han er overens ser jeg ikke noe behov for å komplisere det ytterligere med å involvere andre.

Skrevet

Nei, det er svært lite. Men her praktiserer vi at ungene alltid skal kunne komme. Vi har jo barn som er her fast også, så to fra eller til spiller liten rolle. (Skjønt; det er litt irriterende at vi plutselig kan bli seks i stedet for fire til middag o.l., men jeg har lært meg å bli fleksibel. Og å ha pølser i fryseren ;) )

Skrevet

Jeg forholder meg egentlig kun til hva ungene mener om samvær, dem er såpass gamle!

Men, skulle jeg diskutert noe slikt, hadde det kun vært aktuelt å snakke med barnefar, hva hans nye samboer mener, er meg revnende likegyldig.

Dette pga at hun ikke ønsker noe samarbeid med meg. Hadde han funnet seg en voksen dame, så hadde det for meg vært naturlig at vi alle , både biologisk og ste-foreldre, og barn, diskuterte en slik sak sammen.

Skrevet

Jeg ser det er flere ekser her som bare forholder seg til barnefar, og ikke ny kjæresten hans. Men det er ikke akkurat det som er spørsmålet her...eksens kjæreste kan jo godt ha en del å si om deres barns samvær, uten at dere vet det?

Jeg tenker mer på dere steforeldre;har dere noen medbestemmelserett mht samværsendringer, eller godtar dere det meste? Hva med dere med småbarn og som er i jobb fks?

Skrevet

Jeg tenker mer på dere steforeldre;har dere noen medbestemmelserett mht samværsendringer, eller godtar dere det meste? Hva med dere med småbarn og som er i jobb fks?

Jeg føler ikke at jeg har medbestemmelsesrett. Men da er det jo også slik at han må løse det praktiske (Eks; jeg skal arbeide på kveldene e.l.) selv, dersom han ikke drøfter det med meg først.

Skrevet

Hadde skrevet et langt svar, men slettet det. Ser at det hadde neppe gått inn uansett.

Seriøst? Du mener jeg ikke er mottakelig for fornuft?

Så hvis jeg ønsker å endre noe på planlagt samvær (som har skjedd 2 ganger siste halvår fra min side, 7-8 ganger fra fars side) så holder det ikke om jeg spør han om det er ok? Skal jeg i tillegg kontakte henne og høre om det er greit for henne? Er ikke det hans jobb å sjekke opp i før han svarer meg?

Skrevet

Seriøst? Du mener jeg ikke er mottakelig for fornuft?

Så hvis jeg ønsker å endre noe på planlagt samvær (som har skjedd 2 ganger siste halvår fra min side, 7-8 ganger fra fars side) så holder det ikke om jeg spør han om det er ok? Skal jeg i tillegg kontakte henne og høre om det er greit for henne? Er ikke det hans jobb å sjekke opp i før han svarer meg?

Du kverulerer. Håper du kommer over denne bitterheten og finner noe å glede deg over i livet.

• Liker 3
Skrevet

Du kverulerer. Håper du kommer over denne bitterheten og finner noe å glede deg over i livet.

Lett å si, vanskeliger å gjøre det :-(

Hater det mennesket så indelig at bare tanken på at mine barn har en relasjon til henne gir meg åndenød. Bruker all min fornuft og gode intensjoner med å klare å forholde meg sivilisert ift min eks. Så lenge han og jeg klarer å samarbeide når det gjelder samvær for barna ser jeg overhode ingen hensikt med å involvere henne.

Mange synes sikkert det er helt på trynet, men sånn er det for meg akkurat nu og i bearbeidelsen av det jeg har opplevd som er rent helvete og det største sviket jeg noensinne har opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...