Gå til innhold

Valpeutstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe valp (8 uker) hva trenger man?

Alt fra mat, leker og utstyr :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så gøy! :) Hvilken rase? Jeg får min 4 mnd gamle valp i morgen :D

Jeg har kjøpt inn:

- Seng

- To tepper

- Børste

- Klotang

- Barbermaskin

- Litt div. leker

- Tyggebein

- Halsbånd med navnet hennes på (fra Ebay)

- Bæsjeposer

- Sløyfe :sjenert:

- Uparfymert fuktighetskrem og dusjsåpe for babyer

- Reisebur

- Matskåler

Troor det var alt. Også får jeg med for, halsbånd, bånd, leker og teppe i "valpepakken" som følger med. Vinterjakke skal jeg kjøpe til henne neste uke, så jeg er sikker på at jeg kjøper rett størrelse (noe hun trenger nå på vinteren)

Jeg skal få en kinesisk nakenhund (chinese crested), som krever litt ekstra hud-og pelstell. Så tror ikke du trenger alt dette :) Hva du trenger varierer jo fra rase til rase.

Et tips er å bestille ting fra Ebay, det er myyye billigere!

Endret av paintarainb0w
Skrevet (endret)

Shampoo og balsam fra Ring 5 Tearless Puppy-serien anbefales på det varmeste.

Eller trenger du børste, klotang, sele og halsbånd.

Valpefor fra Hills eller Eukanuba er flott, unngå alt av billig-for.

Seng eller kurv med koseteppe og mykt saueskinn er fint, noen leker, reisebur.

Endret av Antoinette
Skrevet

Jeg ville kjøpt inn:

- seng/tepper

- reisebur

- halsbånd og leiebånd

- klotang

- børste

- tyggeleker og tyggebein

- bæsjeposer

- to skåler (en til mat og en til vann)

- godt valpefôr

Etterhvert også hundeshampoo samt ormekur. Lykke til med ny valp. :)

Skrevet

Jeg skal kjøpe valp (8 uker) hva trenger man?

Alt fra mat, leker og utstyr :)

Mat(Hvalpefor av kvalitet, de fleste oppdrettere har alt funnet et som er bra for hunden som en kan fortsette med)

Halsbånd

Bånd på over 6 meter.

Bæsjepose

Klotang

Børste

Alt annet kan en ordne av ting en alt har.

Hunden kan drikke av en plastbolle, og spise av en annen plastbolle om en har noen til overs.

En seng lager en like godt av et teppe og noen puter som det en får i butikken. Jeg har enda ikke sett en hundeseng i butikk som jeg kunne tenke meg, eller som er laget for livsvarig bruk.

Ellers kjøper en inn som behovet oppstår. Jeg unngår å bruke mye penger på ting som hunden vokser ut av og kjøper heller det når hunden er eldre og behovet blir større. Mange kjøper alt mulig av seler, bånd osv som ikke er nødvendig for en hvalp. De fleste hvalper skal ikke gå særlig langt og er for det meste i hagen og blir helt fra seg om de ikke kan se deg så bånd er det lite brukt for før hunden er nærmere 5-6 måneder.

I bilen bør ikke hunden være i bur da det er tryggere for hunden å ligge fremme der hvor beina til passasjeren sitter pga forsterkning i bilen akkurat der for å forhindre at menneskets ben skal bli knust. Da ligger den fast og trygt. Et bur bak i bilen er livsfarlig for både hund og mennesker.

Bur har en egentlig ikke noe som helst behov for om en har et skikkelig hundehold. Om en mener en må ha bur for å få til ha hund bør en revurdere hundekjøp i det hele tatt.

Skrevet

Jeg ville kjøpt inn:

- seng/tepper

- reisebur

- halsbånd og leiebånd

- klotang

- børste

- tyggeleker og tyggebein

- bæsjeposer

- to skåler (en til mat og en til vann)

- godt valpefôr

Etterhvert også hundeshampoo samt ormekur. Lykke til med ny valp. :)

Ormekur får du kun på resept og de fleste er mer forsiktige med dette nå enn de var før fordi for mye fører til at hunden blir immun mot behandlingen, selv på valp. Om den ikke har påvist orm og har fått ormekur ved 8 uker trenger en ikke å kjøre ny før det faktisk blir påvist orm (noe det likevel ofte blir i valper siden de har hodet nede i grøften hele tiden og putter alt de finner i munnen).

Skrevet

Hvilke leker passer for en liten hund? Syns mange av lekene er så store :fnise:

Og hvilken børste passer for langhåret hund?

Jeg spør så mye fordi jeg vil ha alt det beste til min hund :)

Har bestilt fra ebay bånd, halsbånd, seng, klotang, tannbørste, skåler,

Skrevet

Hvilke leker passer for en liten hund? Syns mange av lekene er så store :fnise:

Og hvilken børste passer for langhåret hund?

Jeg spør så mye fordi jeg vil ha alt det beste til min hund :)

Har bestilt fra ebay bånd, halsbånd, seng, klotang, tannbørste, skåler,

Spørs litt hvilken rase det med leker. Men noe å tygge på og noe ball/kaste greier? Forøvrig kommer du ganske langt med en pinne som oppfyller alle disse behovene. Som oftest er pinner de finner ut mye mer spennende enn alt slags innkjøpte greier :gjeiper:

Børste ville jeg bare sagt rasen og spurt i dyrebutikken.

Skrevet

Treng vel ikkje kjøpe så masse før du får kvalpen? Vår Border terrier er no to år, det vi hadde klart før henting var bur til bilen,bæsjeposar, soveplass ved senga mi og masse kjærlighet :) Viss dokke skal kjøre langt å hente..ta med vann og skål til å ha vatn og mat i, får vel med litt mat med oppdretter, viktig at dei får det foret dei er vand med. Ellers kjøp etter behov:) Mykje artig å bruke pengar på når en har hund:) Lykke til! det er sååå kjekt:) Lykkepille/m pels kallar eg mi :)

Skrevet

I bilen bør ikke hunden være i bur da det er tryggere for hunden å ligge fremme der hvor beina til passasjeren sitter pga forsterkning i bilen akkurat der for å forhindre at menneskets ben skal bli knust. Da ligger den fast og trygt. Et bur bak i bilen er livsfarlig for både hund og mennesker.

Bur har en egentlig ikke noe som helst behov for om en har et skikkelig hundehold. Om en mener en må ha bur for å få til ha hund bør en revurdere hundekjøp i det hele tatt.

Skrevet

Heøt fantastisk! Her er det jammen noen som har lurt deg trill rundt... :fnise:

La oss si at du har rett; vil det si at alle som vurderer vurderer noe annet enn en liten rase må revurdere, fordi den ikke vil få plass ved føttene til passasjeren?

Skrevet

Heøt fantastisk! Her er det jammen noen som har lurt deg trill rundt... :fnise:

La oss si at du har rett; vil det si at alle som vurderer vurderer noe annet enn en liten rase må revurdere, fordi den ikke vil få plass ved føttene til passasjeren?

De fleste hunderaser får plass der om det ikke er snakk om størrelsen ponni-rase.

At en klarer å lure seg selv til å tro at det å ha hunden i et boks bak i bilen er noe positivt er forøvrig for meg helt merkelig.

Jeg vet at jeg ikke ønsker for meg selv eller hunden at denne skal komme flyvende i et metallbur forover når bilen treffer noe. Mellom motor og beina til passasjer kan en få en hund til å ligge veldig stødig.

Skrevet

Når du kjøper leker så må du passe på at du ikke kjøper myke gummi leker med en sånn liten sak som piper inni. Hvis de skarpe små tennene til valpen river i stykker leken og han får den ut så kan de lett få den i halsen. Kan jo alltids ha en sånn lek eom du vil, men hadde gjort det til en "kun når vi leker med mamma" leke :P

Og pass på at du har rikelig med tepper til dyret, når de er små så skjer det uhell..

Skrevet

Jeg ser du har fått mange gode råd her, og jeg orker ikke lese gjennom dem alle.

Tenkte bare jeg skulle nevne at de første månedene gjelder det absolutt ikke å kjøpe den dyreste senga, de dyreste lekene osv, da valpen nesten garantert kommer til å tygge en del på dem. ;)

Skrevet

Når du kjøper leker så må du passe på at du ikke kjøper myke gummi leker med en sånn liten sak som piper inni. Hvis de skarpe små tennene til valpen river i stykker leken og han får den ut så kan de lett få den i halsen. Kan jo alltids ha en sånn lek eom du vil, men hadde gjort det til en "kun når vi leker med mamma" leke :P

Dessuten skal faktisk ikke valper ha slike pipeleker, da de kan begynne å assosiere pipelyden til leken med pipingen til en annen valp i smerte, og dermed ikke reagere på smertepip på korrekt måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...