pøbelsara Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 (endret) De siste dagene har jeg lest litt rundt på forumet, og det slår meg at folk har ganske radikalt ulikt syn på tilværelsen. For noen er glasset havfullt, for andre er det samme glasset halvtomt - og i noen, mer ekstreme tilfeller, er glassene nesten helt tomme så fort man har tatt en slurk av dem. Det er de som mener at det som kan gå galt, vil gå galt, mens andre mener at det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det. En annen ting som slår meg er at de som har et negativt grunnsyn på tilværelsen og sine medmennesker, hevder at det er de som er realistene - at de har oppdaget Sannheten om Livet, i motsetning til optimistene, som lever i en illusjon eller boble som de burde våkne opp fra så snart som mullig. Så det jeg lurer på, er: Er du en optimist eller pessimist? Endret 13. november 2010 av pøbelsara 4
pøbelsara Skrevet 13. november 2010 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2010 jeg er forresten optimist. Jeg tror at ting vil gå bra, selv når det ser trist og mørkt ut. Jeg klarer å glede meg over det jeg har, og å ikke ergre meg noe særlig over det jeg ikke har, eller ikke får til. Og, nei - jeg har ikke levd noe beskyttet, privilligert liv.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Jeg er realist! Optimister og pessimister er like lite realitetsorienterte, og en kilde til frustrasjon. 1
Gjest Ludovie Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Jeg er så definitivt optimist! Og jeg mener dessuten at pessimistene ikke har monopol på Sannheten, eller på det å være realister. For jeg er nemlig også realist. Fortenk. Nemlig. 3
Gjest Mahareth Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Jeg vil også kalle meg realist, men en optimistisk sådann. Liker å tro at alt går bra, men svever sjeldent på noen rosa sky 2
Cata Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 Jeg vil også kalle meg realist, men en pessimistisk en. Galt går temmelig ofte verre! 1
kontorstol Skrevet 13. november 2010 #7 Skrevet 13. november 2010 Jeg er for realistisk, om jeg kan kalle det det. Jeg sier jeg ser realistisk på ting men er redd for å bli veldig skuffet så forbereder meg på det verste. Litt dumt siden jeg ofte kan bruke mye tid på å grue meg til noe som ikke er reelt. 1
pøbelsara Skrevet 13. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2010 Jeg er for realistisk, om jeg kan kalle det det. Jeg sier jeg ser realistisk på ting men er redd for å bli veldig skuffet så forbereder meg på det verste. Litt dumt siden jeg ofte kan bruke mye tid på å grue meg til noe som ikke er reelt. Hvis du er redd for at ting skal gå galt og hele tiden forbereder deg på det verste, og gruer deg til noe som ikke er reelt vil jeg putte deg i kategorien pessimist.
LetThemEatCake Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Jag är absolut en optimist! Mycket mer i det verkliga livet än när jag är på internet tror jag, haha. På något sätt får jag utlopp för min pessimistiska sida ibland på nätet.. Men i verkliga livet är jag väldigt optimistisk! Jag bannar mig själv när jag tänker en negativ tanke och påminner mig ständigt när jag tänker dömande saker om folk jag inte känner. Mina vänner och min pojkvän tycker att jag är lite för godtrogen mot folk ibland.. Men jag ser det bara som en bra egenskap! Det absolut värsta jag vet är när folk börjar en konversation med "Fy, vilket äckligt väder vi har idag"! Jag skulle aldrig få för mig att börja en random konversation med något negativt. Varför inte dela på glädje istället? Det känns så onödigt att spendera en massa tid på att klaga på saker man inte kan förändra istället för att tänka på allt som är bra. Så när någon startar en konversation på det sättet säger jag alltid något i stil med "Men det är vackert i alla fall!" eller "vilken tur att du har privilegiet att vara inomhus idag då". 1
Christina_ Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Jeg vil kalle meg selv optimist. Har fått høre gang på gang at jeg er så fryktelig positiv. (Vel! Ting blir jo forbanna kjedelig hvis alt bare skal være dritt og ingenting går!)
Gjest brutal_mann Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Begge deler. Optimist for andre, pessimist for meg selv. 1
Gjest Harriet Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Jeg hadde en lei tendens til å være pessimist tidligere. Heldigvis så har jeg en mann som er Optimist med stor O og han, samt mange års livserfaring har lært meg at alt går bra til slutt så det er ikke nødvendig å ta sorgene på forskudd. Alle opplever vanskeligheter og sorger gjennom livet - hvis ikke så har man rett og slett ikke levd livet skikkelig. Men å ta sorgene på forskudd er ikke nødvendig - det har jeg heldigvis lært meg.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #14 Skrevet 13. november 2010 Hvorfor være pessimist når man kan være optimist? Etter å ha levd noen år på jorda, har jeg funnet ut at det meste ordner seg til slutt, på et eller annet vis. Ergo gidder jeg ikke la det negative overskygge det positive. Hvorfor folk blander realisme inn i dette, skjønner jeg ikke? Både optimister og pessimister kan være realister. Det ene utelukker ikke det andre. Og for de som nå tenker at jeg sikkert ikke har opplevd vanskelige ting, som kan tenke sånn, så kan jeg forsikre dem om at det har jeg. I fullt monn. Men jeg velger likevel optimismen
pøbelsara Skrevet 13. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. november 2010 (endret) Bestemoren til en god, amerikansk venninne pleide å si: It will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end. Optimisme på sitt aller beste. Endret 13. november 2010 av pøbelsara 4
Snop Skrevet 13. november 2010 #16 Skrevet 13. november 2010 Definitivt pessimist/realist. Til beinet. Noen ganger kan jeg bli skikkelig irritert på vennene mine som er altfor optimistiske, spesielt når det gjelder helsa mi. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg blir syk gjennomsnittlig 1-2 ganger i måneden i luftveiene og antibiotika fungerer ikke på meg lenger så jeg må være mer forsiktig enn alle andre. Det er bare hard fakta. Jeg er klar over hvilken effekt optimisme/lavt stressnivå har på immunforsvaret og gjør det jeg kan i hverdagen for å ikke tenke på det, jeg går ikke og tenker "Nå blir jeg syk, nå blir jeg syk." Likevel, når jeg kjenner at jeg holder på å bli syk, så blir jeg syk. Alltid. Jeg vet også hvilke situasjoner jeg bør unngå (alkohol, spesielt fuktig bytur i fem minusgrader, henge med syke venner som er smittsomme, etc) og selv da får jeg pes fra vennene mine om at jeg LAR sykdommen komme i veien for meg så jeg ikke får vært med å kjekke ting, og at kuren for det hele er så enkel at jeg må bare TENKE POSITIVT FOR DA BLIR JEG JO IKKE SYK, "det er nemlig sånn det funker, nemlig!" :slåss: 1
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #17 Skrevet 13. november 2010 Bestemoren til en god, amerikansk venninne pleide å si: It will be OK in the end. If it's not OK, it's not the end. Optimisme på sitt aller beste. Å, den var fin. Den stjeler jeg glatt
aline Skrevet 13. november 2010 #18 Skrevet 13. november 2010 Jeg er en optimist, og det trenger verken å innebære å sveve på noen rosa skyer eller å ikke være realistisk. Jeg ser ikke bare det rosa og morsomme, men velger å kjempe for å komme meg videre tilbake til det positive, de gangene det er vanskelig. Og velger å stole på at selv når det er vanskelig, så vil jeg se noe i det i etterkant, noe jeg har lært av og som har gjort meg godt på ett eller annet vis. Det å være optimist betyr ikke at man aldri har det vondt, eller aldri er trist eller sur, man er jo like mye menneske, det dreier seg bare om hvordan man dealer med tingene som kommer.
Gjest Airi Skrevet 13. november 2010 #19 Skrevet 13. november 2010 Jeg er da realistisk, men jeg graver meg ikke ned i et svart hull når ting skjærer seg for det. Jeg er definitivt optimistisk anlagt. Dette er noe vi kan jobbe med alle som en, vi velger jo selv hvordan vi vil forholde oss til at ting går dårlig. Når ting går bra er jeg selvfølgelig enda mer positiv, da er det fest Folk kan anklage meg for å være lite realistisk og for å ikke forholde meg til virkeligheten, men jeg tør påstå at et optimistisk grunnsyn gir mye bedre livskvalitet.
Tabris Skrevet 13. november 2010 #20 Skrevet 13. november 2010 (endret) Jeg er for det meste optimist. F.eks er det mange år siden jeg sluttet å klage over været (bortsett fra èn gang i året: når heten kommer), og har ingen problemer med regn, vind, kulde eller snø. Når andre sier de er så lei av at det har regnet de siste 14 dagene, så har jeg knapt registrert det. Jeg forsøker alltid å se det positive i ting jeg ikke kan gjøre noe med, og kan ikke se at det ikke har noe med realisme å gjøre. Jeg benekter jo ikke at det regner. Bakdelen er er vel at jeg har blitt fullstendig allergisk mot klaging og sutring. Endret 13. november 2010 av Tabris
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå