Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Når man er alene så kan man bestemme og velge selv, men ikke når det er en annen med i bildet også.

Som det synges i sangen; "I can't make you love me ... if you don't".

Det at du ikke kan bestemme over andre har ingenting med skjebne å gjøre.

Og jeg slår til med en ordbokdefinisjon igjen (selv om det neppe nytter i dette fora)

skjebne

subst. m skjebne () ['ʃeːbnə]

1 forutbestemt hendelse, lagnad

Stole på skjebnen, Skjebnen førte dem sammen.

2 livet og dets avgjørende hendelser, histore

historien om en uvanlig skjebne

Jeg antar at denne tråden handler om det første her. Nemlig forutbestemte hendelser og om man tror på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at du ikke kan bestemme over andre har ingenting med skjebne å gjøre.

Og jeg slår til med en ordbokdefinisjon igjen (selv om det neppe nytter i dette fora)

Jeg antar at denne tråden handler om det første her. Nemlig forutbestemte hendelser og om man tror på det?

Skjebnen består av en blanding av begge definisjoner, tenker jeg.

Altså tilfeldigheter (eventuelt forutbestemte hendelser) som man ikke kan kontrollere selv, samt en del faktorer som man kan styre og bestemme over selv (i større eller mindre grad).

Og dermed vil min påvirkning på andre, også være med på å bestemme min egen skjebne.

Skrevet

Skjebnen består av en blanding av begge definisjoner, tenker jeg.

Du er der du pleier å være ja... :roll:

Nå var det (som så mange ganger før) oppleste og vedtatte definisjoner av hva ordet skjebne betyr og ikke min definisjon, eller noe jeg fant på i farten. Det blir jo veldig å vanskelig å diskutere noe som helst, eller si min mening om det, når du ikke engang klarer å definere hva du spør om.

Så skjebne er for deg hvor mye du greier å bestemme over andre - for å spørre som Phil da: How's that workin out for you?

Skrevet

Må si at suzy har et poeng her. Hvis man bruker begreper som forutbestemthet og skjebne så er man strengt tatt i kategorien overtro. Så går utifra at man her snakker om overtro, og om det finnes overnaturlige elementer (gud?) som styrer kjærlighetslivet?

Vanskelig spørsmål. Jeg synes det virker svært lite sannsynlig, men utelukker det heller ikke fullstendig.

Skrevet

Du er der du pleier å være ja... :roll:

Nå var det (som så mange ganger før) oppleste og vedtatte definisjoner av hva ordet skjebne betyr og ikke min definisjon, eller noe jeg fant på i farten. Det blir jo veldig å vanskelig å diskutere noe som helst, eller si min mening om det, når du ikke engang klarer å definere hva du spør om.

Så skjebne er for deg hvor mye du greier å bestemme over andre - for å spørre som Phil da: How's that workin out for you?

Nei, det å bestemme fungerer nok ikke spesielt bra.

Eller for å si det sånn så kan jeg bestemme over meg selv. Og det kan også påvirke andre.

Skrevet

Må si at suzy har et poeng her. Hvis man bruker begreper som forutbestemthet og skjebne så er man strengt tatt i kategorien overtro. Så går utifra at man her snakker om overtro, og om det finnes overnaturlige elementer (gud?) som styrer kjærlighetslivet?

Vanskelig spørsmål. Jeg synes det virker svært lite sannsynlig, men utelukker det heller ikke fullstendig.

Jeg tror også at man ikke skal utelukke at skjebnen bestemmer mer enn vi er klar over og forstår.

Altså den delen av skjebnen som vi ikke kan kontrollere.

Skrevet

Jeg tror også at man ikke skal utelukke at skjebnen bestemmer mer enn vi er klar over og forstår.

Hææ? Er det noe av skjebnen man kan kontrollere? Kontrollerbar skjebne? Det var et nytt begrep for meg, gitt. Kan man bestemme hvilken del man vil kontrollere? Fortell meg, please.... :rødme:

Skrevet

Jeg er så lei av slikt skjebneprat. Hvis noe går til helvete, så kommer det velmenende mennesker som trøster og sier at "da var det ikke meningen at det skulle bli de to" eller "det er fordi hun skal møte noe bedre bak neste sving". For meg blir dette å fraskrive seg ansvar for eget liv, og redusere seg og andre til skjebnestyrte dukker. Jeg tror på flaks og uflaks, tilfeldigheter, rett sted på rett tid, dagsform, den frie vilje og hardt arbeid. Skulle jeg tro på skjebnen ville jeg rett og slett mistet litt av meningen med livet tror jeg.

Skrevet

Hva i all verden er det for en definisjon du har på begrepet "skjebnen"?

Dette var et merkelig sammensurium.

Ja, min frie vilje observerte og vurderte hennes oppførsel (altså resultatet av hennes frie vilje), og fant dermed ut av at hennes oppførsel ikke var bra nok. Og dermed blir dette skjebnen.

Jeg mangler ord... Skjønner du noe av dette selv?

Jeg er så lei av slikt skjebneprat. Hvis noe går til helvete, så kommer det velmenende mennesker som trøster og sier at "da var det ikke meningen at det skulle bli de to" eller "det er fordi hun skal møte noe bedre bak neste sving". For meg blir dette å fraskrive seg ansvar for eget liv, og redusere seg og andre til skjebnestyrte dukker. Jeg tror på flaks og uflaks, tilfeldigheter, rett sted på rett tid, dagsform, den frie vilje og hardt arbeid. Skulle jeg tro på skjebnen ville jeg rett og slett mistet litt av meningen med livet tror jeg.

Enig!

Skrevet

Jeg har faktisk opplevd ting som kan oppleves som "skjebne" i forhold til forutbestemthet. Jeg er usikker på at det var en faktisk forumtbestemthet eller kun bare tilfeldigheter.. men det var uansett mange tilfeldigheter som falt på plass.

Sommeren 2006 visste jeg at jeg kom til å møte en person på sånn og sånn vis, og at jeg ville lære slik og sånn av det. Og det skjedde.

Om det var en selvoppfyllende profieti.. Hvem vet?

Det skjedde ihvertfall flere ganger før og i etterkant.

Skrevet

:5:

Skrevet

Øhm...? :klø:

Kan du definere hva det er du lurer på om vi tror på nå snart? Det aner meg nemlig at ditt skjebnebegrep er et helt annet enn det de fleste forbinder med ordet (eller det som står i ordboka, som jeg alt har referert til).

Definer hva du mener med skjebne, please, så slipper vi å bruke to dager på å debattere hva skjebne betyr (og muligens garderer vi oss mot at du skifter mening om en fjorten siders tid også :nigo:).

Skrevet

Skjebnen.... Jeg fatter ikke at noen tror på det. Hvis alt er forutbestemt, hva er vitsen da? Da kan vi bare flyte med da, og tenke at ja, ja - det som skjer, det skjer.

En annen ting: Jeg fatter ikke at du Steinar spør om "Hvis hun og jeg ikke var ment to be, hvorfor møttes vi da? Hva er vitsen?".

Hva slags verden lever du i?

Tenker du det samme om en jobb du begynte i, men som ikke passet deg likevel? Et hus du flyttet til, som du flytter fra igjen? Venner du får, men som du senere mister kontakten med?

Hva var meningen med det, liksom?

Er ikke meningen at vi formes som mennesker underveis, at vi får nye erfaringer og utvikler oss på godt og vondt? At vi tar valg i livet basert på dette?

Eller mener du at det mest logiske hadde vært at alle fant den de skulle være sammen med resten av livet med en gang, ble i samme jobb i 50 år, bodde på samme sted?

Skrevet

Kan du definere hva det er du lurer på om vi tror på nå snart? Det aner meg nemlig at ditt skjebnebegrep er et helt annet enn det de fleste forbinder med ordet (eller det som står i ordboka, som jeg alt har referert til).

Definer hva du mener med skjebne, please, så slipper vi å bruke to dager på å debattere hva skjebne betyr (og muligens garderer vi oss mot at du skifter mening om en fjorten siders tid også :nigo:).

He he, ja.... :ler:

Jeg tror også at det verserer forskjellige definisjoner på hva skjebnen er i denne tråden...

Skrevet (endret)

Jeg skrev det i innlegg #42 over her også:

Skjebnen er tilfeldigheter (eventuelt forutbestemte hendelser) som man ikke kan kontrollere selv, samt en del faktorer som man kan styre og bestemme over selv (i større eller mindre grad).

Endret av Steinar40
Skrevet

Hææ? Er det noe av skjebnen man kan kontrollere? Kontrollerbar skjebne? Det var et nytt begrep for meg, gitt. Kan man bestemme hvilken del man vil kontrollere? Fortell meg, please.... :rødme:

Man kan selvfølgelig påvirke sin egen skjebne med de valgene man gjør selv.

Skrevet

Ah, du tror på skjebnen altså :smoke:

Skrevet

Jeg mangler ord... Skjønner du noe av dette selv?

Jeg skjønner at hun nå (i dag) har uttalt at hun ønsker å flytte sammen med meg til sommeren.

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor hun allikevel ikke klarer å vise meg at hun bryr seg om meg.

Er ikke meningen at vi formes som mennesker underveis, at vi får nye erfaringer og utvikler oss på godt og vondt? At vi tar valg i livet basert på dette?

Eller mener du at det mest logiske hadde vært at alle fant den de skulle være sammen med resten av livet med en gang, ble i samme jobb i 50 år, bodde på samme sted?

Vi blir formet av livet, det er riktig. På godt og vondt.

Men hvis vi ser et par generasjoner tilbake i tiden, så var det faktisk vanlig at folk levde i sammen hele livet, og stort sett bodde og arbeidet på samme sted. Og slik har det stort sett vært siden bronsealderen for 5 tusen år siden. Hva er da normalt for de fleste mennesker tror du?

Skrevet

Ah, du tror på skjebnen altså :smoke:

NEI

:kjefte:

Skrevet

Jeg skjønner at hun nå (i dag) har uttalt at hun ønsker å flytte sammen med meg til sommeren.

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor hun allikevel ikke klarer å vise meg at hun bryr seg om meg.

Hvem? Ellevill? Det tviler jeg sterkt på. Eller... handler denne tråden eeegentlig om hun gifte dama som ikke vil ha deg? Syns du ikke det holder med den fantastisk lange tråden som allerede er om henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...