Tingo Skrevet 13. november 2010 #21 Skrevet 13. november 2010 Tja, det kommer an på hvordan man definerer skjebnen. Jeg kan tenke at skjebnen er det som faktisk skjedde. Altså når man selv ikke kan påvirke en situasjon aktivt, så er det skjebnen. Skjebnen har bare en definisjon. Velger man å forklare en situasjon med at den var forutbestemt når man ikke greier å påvirke den dit man vil, så bruker man skjebnen som en beleilig årsak for å slippe å forholde seg til den egentlige. Som all annen tro, i grunn.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #22 Skrevet 13. november 2010 Blir køddet med stadig vekk jeg, men ikke av skjebnen. Det er ikke akkurat noen fordel når skjebnen kødder med deg.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #23 Skrevet 13. november 2010 Skjebnen har bare en definisjon. Velger man å forklare en situasjon med at den var forutbestemt når man ikke greier å påvirke den dit man vil, så bruker man skjebnen som en beleilig årsak for å slippe å forholde seg til den egentlige. Som all annen tro, i grunn. Ja, det er ikke umulig det. Man kan i hvert fall tenke at det var vel til det beste det som skjedde.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #25 Skrevet 13. november 2010 Tror du på sjebnen da Stoney? Ja, det gjør jeg vel forsåvidt. Jeg tenker nok på skjebnen som at det som skjer, det skjer. Men jeg har også opplevd tilsynelatende tilfeldigheter som har fått meg til å lure på om det faktisk var ment, og ikke bare rent tilfeldig.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #26 Skrevet 13. november 2010 Jeg har opplevd veldig mange ting som gjør at jeg ikke klarer tro det var tilfeldig, men at skjebnen grep inn. Så får de som mener skjebnen ikke finnes, tro akkurat det de vil. Og selv om det virker som det ikke finnes mening i det som skjer, så er det nok meningen at vi skal lære noe, vokse, utvikle oss og gjøre ting annerledes/bedre neste gang. 1
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #27 Skrevet 13. november 2010 Skjebnen har bare en definisjon. Velger man å forklare en situasjon med at den var forutbestemt når man ikke greier å påvirke den dit man vil, så bruker man skjebnen som en beleilig årsak for å slippe å forholde seg til den egentlige. Som all annen tro, i grunn. I din bok har den bare en definisjon. Og du har jo som premiss at skjebnen kun deler ut negative ting, slik du definerer det der.
Krill Skrevet 13. november 2010 #28 Skrevet 13. november 2010 Ja, det gjør jeg vel forsåvidt. Jeg tenker nok på skjebnen som at det som skjer, det skjer. Men jeg har også opplevd tilsynelatende tilfeldigheter som har fått meg til å lure på om det faktisk var ment, og ikke bare rent tilfeldig. Tror du ikke at du kan påvirke ganske mye selv?
Krill Skrevet 13. november 2010 #29 Skrevet 13. november 2010 Og selv om det virker som det ikke finnes mening i det som skjer, så er det nok meningen at vi skal lære noe, vokse, utvikle oss og gjøre ting annerledes/bedre neste gang. Jeg tenker også sånn. At man skal lære av det man opplever. Men det er jo mange som ikke gjør det og de kommer til å gå igjennom de samme dårlig erfaringene gang på gang..
Tingo Skrevet 13. november 2010 #30 Skrevet 13. november 2010 I din bok har den bare en definisjon. Og du har jo som premiss at skjebnen kun deler ut negative ting, slik du definerer det der. Feil. Skjebnen har bare en definisjon: At noe som skjer er forutbestemt. Det er ikke min bok, det er det ordet betyr. Det eneste som varierer er hvorvidt man tror det. Og når/hvor man tror det. Og det har ikke som premiss at det kun omhandler negative ting, hvor har jeg definert det slik? Forøvrig: Selvfølgelig lærer vi av det vi opplever. Det er slik hjernen vår fungerer. Om det er "meningen" er en helt annen debatt, da er vi inne på biologi vs. tro. Men at det har en praktisk funksjon; ja absolutt. Ellers ville vi ikke hatt den tilpasningsevnen og utviklingen vi har hatt som dyreart.
Nuith Skrevet 13. november 2010 #31 Skrevet 13. november 2010 Vel, nå jeg ser tilbake på livet mitt, så har alt det positive som har skjedd meg skjedd som en følge av hendelser jeg selv har hatt et valg i - og (stort sett) tatt det rette valget. Jeg kunne sagt "ja, skjebnen førte til at jeg fant mitt livs kjærlighet helt tilfeldig på internett og flyttet til et fremmed land for hans skyld" - eller jeg kan se på alle de små stegene fra vår begges side som faktisk førte til at vi møttes, og på livssituasjonen vår på det tidspunktet som gjorde valget ved å flytte sammen - og hvor - veldig naturlig. Sånn tror jeg det er med de fleste ting, egentlig. Og når jeg ser på de negative tingene som har skjedd meg i livet - så har jeg stort sett vært rimelig medskyldig der også, gitt. Og de få som jeg ikke føler noen personlig medvirkning i - jeg tror at ALLE mennesker ender opp med negative opplevelser før eller siden uansett hva de gjør.
Gjest Thefainter Skrevet 13. november 2010 #32 Skrevet 13. november 2010 Jeg tror at vi kan styre noen ting til en viss grad, mens andre ting kan vi ikke styre.
Steinar40 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #33 Skrevet 14. november 2010 Tror du ikke at du kan påvirke ganske mye selv? Man kan selvfølgelig påvirke selv, men bare innenfor visse grenser. Og disse grensene vil være helt ulike for hvert enkelt individ. Alle har altså ulike forutsetninger i livet. Og man kan jo si at disse forutsetningene er gitt av skjebnen.
Krill Skrevet 14. november 2010 #34 Skrevet 14. november 2010 Man kan selvfølgelig påvirke selv, men bare innenfor visse grenser. Og disse grensene vil være helt ulike for hvert enkelt individ. Alle har altså ulike forutsetninger i livet. Og man kan jo si at disse forutsetningene er gitt av skjebnen. Tror du det var skjebnen at du og denne damen som du har ventet på, ikke var ment to be? Var det sjebnen at du brukte så langt til på å skjønne det? (Hvis du har skjønt det nå da.. )
Steinar40 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #35 Skrevet 14. november 2010 Tror du det var skjebnen at du og denne damen som du har ventet på, ikke var ment to be? Var det sjebnen at du brukte så langt til på å skjønne det? (Hvis du har skjønt det nå da.. ) Ettersom jeg tenker at ... det som skjer, det skjer ... er sånn ca det samme som skjebnen, så må vel konklusjonen bli at det var skjebnen?
Gjest Purple Haze Skrevet 14. november 2010 #36 Skrevet 14. november 2010 Ettersom jeg tenker at ... det som skjer, det skjer ... er sånn ca det samme som skjebnen, så må vel konklusjonen bli at det var skjebnen? Eller mer sannsynlig, skjebnen ville at du skulle bli kjent med henne, men din frie vilje bidro til fortsettelsen. En har ansvar for egne handlinger, selv om en tror på skjebnen.
Steinar40 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #37 Skrevet 14. november 2010 Eller mer sannsynlig, skjebnen ville at du skulle bli kjent med henne, men din frie vilje bidro til fortsettelsen. En har ansvar for egne handlinger, selv om en tror på skjebnen. Ja, min frie vilje observerte og vurderte hennes oppførsel (altså resultatet av hennes frie vilje), og fant dermed ut av at hennes oppførsel ikke var bra nok. Og dermed blir dette skjebnen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2010 #38 Skrevet 14. november 2010 Ettersom jeg tenker at ... det som skjer, det skjer ... er sånn ca det samme som skjebnen, så må vel konklusjonen bli at det var skjebnen? Det var skjebnen at du og denne damen ikke var ment to be, men det var ditt valg at du kastet bort så mye tid på henne. Du burde gått mye tidligere isteden for å utfordre skjebnen.
Steinar40 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #39 Skrevet 14. november 2010 Det var skjebnen at du og denne damen ikke var ment to be, men det var ditt valg at du kastet bort så mye tid på henne. Du burde gått mye tidligere isteden for å utfordre skjebnen. Ja, sånn kan du godt si det.
Steinar40 Skrevet 14. november 2010 Forfatter #40 Skrevet 14. november 2010 På den andre siden, hvor "fri" er egentlig egen vilje når man er avhengig av et annet menneske?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå