Steinar40 Skrevet 13. november 2010 #1 Skrevet 13. november 2010 Et gammelt og velkjent uttrykk sier; "Mennesket spår men Gud rår". Hvor stor betydning har den såkalte skjebnen i valg av partner? Og er det skjebnen som bestemmer at 2 individer allikevel ikke passer i sammen?
Strenge Frk.Gerd Skrevet 13. november 2010 #2 Skrevet 13. november 2010 Det blir vanskelig å svare på da skjebne er et såpass abstrakt utrykk og kanskje har ulike definisjoner fra person til person. Et eksempel er vel par som er født inn i ulike religioner/kulturer (hvor æresdrap forekommer), hvor de elskede er mer eller mindre skjebnebestemt til å ha problemer med å fullbyrde sin kjærlighet. Spørsmålet mitt er om slike forhindringer i seg selv forsterker kjærligheten? Generelt sett er det vel ikke til å stikke under en stol at den partneren man ender opp med også er påvirket under visse (tilfeldige???) faktorer. Tid, sted, situasjon, hvilket plan man var på i livet akkurat der og da.. spiller jo også inn en hel del. Jeg tror ikke på skjebnen som et overnaturlig begrep. Men jeg synes at tilfeldigheter som fører til det ene og det andre er interessant og fasinerende.
Krill Skrevet 13. november 2010 #3 Skrevet 13. november 2010 Jeg tror ikke det er sjebnen som gjør at et par IKKE passer sammen. Det er tror jeg er ulike faktorer som man kanskje ikke ønsker å se. Man kan noen ganger si: "De var ikke "ment to be". Tror egentlig da man prøver å si at; de var for ulike. Det kan være litt deilig noen ganger å lene seg på at "det var nok ikke meningen, eller sjebnen ville ikke" Skal ikke se bort i fra at det er mye mellom himmel og jord som vi ikke kan kontrollere, men vi har nok mye påvikning i våre egne liv. Kanskje mer enn vi ønsker noen ganger...
Tingo Skrevet 13. november 2010 #4 Skrevet 13. november 2010 Skjebnebegrepet er bare en lettvint måte å distansere seg fra å måtte forholde seg aktivt til noe og ta avgjørelser man må stå for. 1
Suzy Skrevet 13. november 2010 #5 Skrevet 13. november 2010 Skjebnebegrepet er bare en lettvint måte å distansere seg fra å måtte forholde seg aktivt til noe og ta avgjørelser man må stå for. Godt sagt - helt enig! Skjebne har ikke noe med noe å gjøre - ingenting er forutbestemt og alt er opp til deg, din holding og dine valg.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #6 Skrevet 13. november 2010 (endret) Hmmm, jeg er en sånn som tror på skjebnen jeg da Hvis en snakker om kjærlighet, så tror jeg det var meningen at jeg skulle bli kjent med samboeren min den gangen. Hadde det ikke vært for at vi begge var på samme nettsted i samme gruppe, hadde jeg aldri blitt kjent med han. Så det tror jeg var meningen. At det faktisk ble noe mer mellom oss, handler om at vi begge fulgte det opp og aktivt valgte å gjøre noe mer ut av det. Edit: Skjebnen har ikke noe med om man passer sammen eller ikke. Det handler om kjemi, holdninger, verdier og grad av tenning. Endret 13. november 2010 av Purple Haze
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. november 2010 Det blir vanskelig å svare på da skjebne er et såpass abstrakt utrykk og kanskje har ulike definisjoner fra person til person. Ja, jeg tror nok at skjebnen er minst like uklar som karisma. Et eksempel er vel par som er født inn i ulike religioner/kulturer (hvor æresdrap forekommer), hvor de elskede er mer eller mindre skjebnebestemt til å ha problemer med å fullbyrde sin kjærlighet. Spørsmålet mitt er om slike forhindringer i seg selv forsterker kjærligheten? Vanskeligheter eller hindringer kan sikkert gjøre kjærligheten sterkere, men det forutsetter selvfølgelig at man klarer å overvinne dem i sammen. Klarer man ikke det så blir effekten den helt motsatte. Det er det ingen tvil om. Generelt sett er det vel ikke til å stikke under en stol at den partneren man ender opp med også er påvirket under visse (tilfeldige???) faktorer. Tid, sted, situasjon, hvilket plan man var på i livet akkurat der og da.. spiller jo også inn en hel del. Jeg tror ikke på skjebnen som et overnaturlig begrep. Men jeg synes at tilfeldigheter som fører til det ene og det andre er interessant og fasinerende. Ja, det er jo mange faktorer som skal stemme før det kan bli noe ut av det. Spørsmålet er da om det er skjebnen eller om det er tilfeldigheter, og om skjebnen og tilfeldigheter er ett og det samme? Man kan jo også filosofere over hvorfor skjebnen eller tilfeldigheter fører i sammen folk som egentlig ikke passer godt nok i sammen eller at forutsetningene ikke er de rette.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2010 Skjebnebegrepet er bare en lettvint måte å distansere seg fra å måtte forholde seg aktivt til noe og ta avgjørelser man må stå for. Hva tenker du på da?
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. november 2010 Godt sagt - helt enig! Skjebne har ikke noe med noe å gjøre - ingenting er forutbestemt og alt er opp til deg, din holding og dine valg. Dette stemmer ikke. Når man er alene så kan man bestemme og velge selv, men ikke når det er en annen med i bildet også. Som det synges i sangen; "I can't make you love me ... if you don't".
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. november 2010 Hmmm, jeg er en sånn som tror på skjebnen jeg da Hvis en snakker om kjærlighet, så tror jeg det var meningen at jeg skulle bli kjent med samboeren min den gangen. Hadde det ikke vært for at vi begge var på samme nettsted i samme gruppe, hadde jeg aldri blitt kjent med han. Så det tror jeg var meningen. At det faktisk ble noe mer mellom oss, handler om at vi begge fulgte det opp og aktivt valgte å gjøre noe mer ut av det. Edit: Skjebnen har ikke noe med om man passer sammen eller ikke. Det handler om kjemi, holdninger, verdier og grad av tenning. Så hva er da meningen med at skjebnen fører i sammen folk som ikke passer i sammen?
Tingo Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Hva tenker du på da? Enhver situasjon der man bruker skjebnen som grunn til å trekke en konklusjon.
Tingo Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Dette stemmer ikke. Når man er alene så kan man bestemme og velge selv, men ikke når det er en annen med i bildet også. Som det synges i sangen; "I can't make you love me ... if you don't". At andre ikke gjør det man ønsker har uansett ingenting med skjebne å gjøre.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. november 2010 #13 Skrevet 13. november 2010 Så hva er da meningen med at skjebnen fører i sammen folk som ikke passer i sammen? At du skal bli en erfaring rikere og lære noe av det, slik at du velger annerledes neste gang
Tingo Skrevet 13. november 2010 #14 Skrevet 13. november 2010 Interessant. Jeg for min del tør ikke tro det er noe der ute-oppe-borte som har en Stor Plan med noe som helst, for da er det logisk sett like sannsynlig at Det kan finne på å kødde. Jeg liker dårlig å bli køddet med. Da er det bedre å kødde det til for meg selv på egenhånd så vet jeg ihvertfall hvem jeg skal sende klage til.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #15 Skrevet 13. november 2010 At andre ikke gjør det man ønsker har uansett ingenting med skjebne å gjøre. Tja, det kommer an på hvordan man definerer skjebnen. Jeg kan tenke at skjebnen er det som faktisk skjedde. Altså når man selv ikke kan påvirke en situasjon aktivt, så er det skjebnen.
Lammelåret Skrevet 13. november 2010 #16 Skrevet 13. november 2010 Skjebnen er noe vi skylder på når vi ikke tar ansvar for eget liv.
Lammelåret Skrevet 13. november 2010 #17 Skrevet 13. november 2010 Skjebnen er noe vi skylder på når vi ikke tar ansvar for eget liv.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #18 Skrevet 13. november 2010 Interessant. Jeg for min del tør ikke tro det er noe der ute-oppe-borte som har en Stor Plan med noe som helst, for da er det logisk sett like sannsynlig at Det kan finne på å kødde. Jeg liker dårlig å bli køddet med. Da er det bedre å kødde det til for meg selv på egenhånd så vet jeg ihvertfall hvem jeg skal sende klage til. Jeg er redd du er nødt til å forberede deg på å bli køddet med. Før eller senere.
Steinar40 Skrevet 13. november 2010 Forfatter #19 Skrevet 13. november 2010 At du skal bli en erfaring rikere og lære noe av det, slik at du velger annerledes neste gang Ja, det er nok et element av dette i det hele. Men man kan lure på hvorfor det skal være nødvendig?
Tingo Skrevet 13. november 2010 #20 Skrevet 13. november 2010 Jeg er redd du er nødt til å forberede deg på å bli køddet med. Før eller senere. Blir køddet med stadig vekk jeg, men ikke av skjebnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå