Gå til innhold

Hjelp til forrett

Tjorven

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å be inn til en vennemiddag om ikke så lenge, og da har jeg lyst til å lage 3 retters middag. Hovedretten blir steik av et eller annet slag, mens desserten blir nok noe så enkelt som is og friske frukter.

Men hva skal vi ha til forrett? Er det noen som har noen forslag på en enkel forrett, og helst noe som ikke er avhengig av å bli stekt i ovnenen (siden vi skal ha steik til hovedrett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er min favorittforrett for tiden. Den er både enkel å lage og lett å variere, dessuten er den veldig god!

Lakseforrett.

2-3 hg røkt laks

1 beger Creme Fraiche

1/2 bunt gressløk (eller litt mer)

Rødløk

Hakk laksen i små terninger, bland med Creme Fraiche og hakket gressløk. Smak evt. til med litt pepper.

Kan serveres på to måter:

1. Skjær lange strimler av en agurk med potetskreller, form til en sirkel (pr.pers.) som fylles med lakseblandingen.

2. Server med ristet loff (evt. med ferdigkjøpte Melba Toast).

Pynt med rødløk i tynne strimler.

Du kan også smake til med revet pepperrot i stedet for gressløk, evt. lage litt av hvert og laga to små agurksirkler pr. pers.

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har mulighet for å få tak i kantareller har jeg en fantastisk oppskrift på kantarellsuppe. Send meg en pm, så skal du få den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min favoritt er mozzarella og tomat med balsamico og basilikumasdryss. Ka lage god tid i forveien, bare ha dressingen over rett før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å be inn til en vennemiddag om ikke så lenge, og da har jeg lyst til å lage 3 retters middag. Hovedretten blir steik av et eller annet slag, mens desserten blir nok noe så enkelt som is og friske frukter.

Men hva skal vi ha til forrett? Er det noen som har noen forslag på en enkel forrett, og helst noe som ikke er avhengig av å bli stekt i ovnenen (siden vi skal ha steik til hovedrett)?

Når dere skal spise en så forholdsvis tung middag, er det vel deilig med en lett forrett. Så jeg foreslår en liten salat men bacon i. Ting som passer bra i salaten er litt salatblader, maiskorn, litt paprika og agruk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp hatt selskap hjemme med lammestek som hovedrett.

Til forrett så valgte vi å skalldyrsuppe.

Så enkelt som pose suppe faktisk!! Som vi tilsatte fløte, scampi og kamskjell. Pyntet med dill og sitron. Ble veldig godt!

Indira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er mozzarella og tomat med balsamico og basilikumasdryss. Ka lage god tid i forveien' date=' bare ha dressingen over rett før servering.[/quote']

Er det noen spesiell måte å lage dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer tomatene og mozzarellaen i skiver og legger de annenhver rundt på pletten.

Strør på litt salt og pepper og legger på et par fine basilikumblader og har dressingen over.

Denlager jeg av 4 ss balsamicoeddik blandet med 7 ss olivenolje og litt god sennepca 1 ts. + salt og pepper.

og drypper det over rett før servering,ellers blir tomatene misfarget av eddiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjærer tomatene og mozzarellaen i skiver og legger de annenhver rundt på pletten.

Strør på litt salt og pepper og legger på et par fine basilikumblader og har dressingen over.

Denlager jeg av 4 ss balsamicoeddik blandet med 7 ss olivenolje og litt god sennepca 1 ts. + salt og pepper.

og drypper det over rett før servering,ellers blir tomatene misfarget av eddiken

Ikke værre nei... :blunke: Hmmm...dette er jo også en mulighet ja. Virker lettvint å lage også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skikkelig godt.

Kjøp skikkelig mozzarella den er ikke spesielt dyr og du får den i velutstyre dagligvarehandler.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og skikkelig godt.

Kjøp skikkelig mozzarella den er ikke spesielt dyr og du får den i velutstyre dagligvarehandler.

Lykke til

Skikkelig mozzarella er sånn som ligger i lake i blå eller rød pose i ostedisken.

Den retten heter forøvrig Insalada di Caprese, og er utrolig god :D

Pokker....nå fikk jeg veldig lyst på det i dag!

Kan forøvrig også anbefale bruschetta - enkelt og kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...