Gå til innhold

Tinnitus igjen...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Er det noen her som har erfaring med behandling av tinnitus? Og tok legen deg på alvor når du fortalte om problemene?

Alle svar mottas med takk

Edit: er det noen her som har erfart at tinnitusen ble så ille at du ikke klarte å sove/våknet av den om du fikk sove, også at den har blitt svakere igjen? *krysse fingrene*

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har ikke fått behandling for min tinnitus. Det er nok noe jeg bare må leve med, etter som jeg har en medfødt hørselskade.

Jeg har opplevd mange ganger å ha så øresus at jeg ikke hører meg selv snakke, og at jeg blir svimmel av det. Som regel går det over etter noen dager, og jeg har funnet ut at det nok er noen nerver som kommer i klem når jeg har stressnakke. Muskelavslappende sprøyter har hvert fall hjulpet.

Skrevet (endret)

Så bra at de sprøytene hjalp da, var det fastlegen som satte dem?

Edit: har du noen mestringstips for når det er skikkelig ille? Jeg har heldigvis ikke opplevd å bli svimmel som en følge av susingen ennå, men er veldig frustrerende fordet... denne helgen er jeg redusert til å bare ligge på sofaen og se på lett underholdning fra tven... prøvde å se en dokumentar, men fikk ikke med meg mye der, gitt....

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Gjest Purple Haze
Skrevet

Nei, jeg var innlagt på sykehus med noe som kaltes sudden deafness, og fikk sprøyter av en sykepleier der. Og jeg har hatt disse sudden deafness episodene flere ganger etterpå, og da har jeg klart å kurere meg selv med avspenningsøvelser :)

Har egentlig ingen gode tips. Det som hjelper for meg, er å prøve å være helt i ro, slappe skikkelig av og unngå for mye lyd rundt meg.

Det er forferdelig plagsomt når det ringer, piper og suser i ørene ved den minste lille lyd :(

God bedring :klem:

Skrevet

Takk, Purple Haze

Jeg har også nedsatt hørsel, men disse er visst ikke linket sammen, etter hva jeg har fått fortalt...

Hadde det bare fungert å slappe av.... når jeg prøver på dette, blir det mer frustrasjon ved at det føles som om hodet er altfor lite i forhold til all lyden inni der.. Prøver å ikke tenke på det, men klarer det ikke. Er derfor konstant sliten.

God bedring til deg også :klemmer:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Trodde tinnitus var linket til nedsatt hørsel, jeg. Mulig man kan ha det uten nedsatt hørsel også.

Husker da jeg var liten, og enda ikke skjønte hva det var. Trodde alle andre hørte det også. Gikk opp et lys for meg da mamma sa at det var noe bare jeg hørte :ler:

Huff, det høres slitsomt ut. Mulig du er hardere angrepet enn meg, for jeg har på en måte lært meg å leve med det. Det er kun i perioder det blusser opp og blir skikkelig plagsomt.

Takk :)

Skrevet

Hei, vil bare si at http://laserklinikken.no/tinnitus.shtml behandler Tinnitus med laser,

sjekk det ut!!!!

Var inne på den siden, men fant ikke ut så mye håndfast om behandlingen, hva den går ut på? Det er alternativ medisin? Syns ikke siden fremsto som så veldig seriøs, da informasjonen var så intetsigende... Sto ikke noe særlig om utdannelsen heller, bare at man hadde tatt kurs rundt om i Europa *skeptiker*

Frodo: har du selv erfaring med dette?

Gjest brutal_mann
Skrevet

laserklinikken virket useriøs...

Er ikke noe kraftig plaget av tinnitus, men for meg har det hjulpet å bruke støynøytralisernde høreklokker. BOSE f.eks. har noen fantastiske noen. Dyre, men vel verdt prisen ::)

Skrevet

Hei brutal_mann

Kanskje et dumt spørmål, men får man kjøpt slike høreklokker på f. eks Clas Ohlson, eller må man på spesialbutikker?

Takk for forslaget, forresten :) Så bra at du finner hjelp i dem

Skrevet (endret)

Mest sannsynlig får man ikke tak i støynøytraliserende høreklokker på Clas Ohlson, og om de fører det vil kvaliteten mest sannsynlig være så-som-så. Høreklokkene brutal_mann snakker om (fra Bose) ligger på mellom henholdsvis 3000 og 3500 kroner, og fåes kjøpt på f.eks. Soundgarden og Eplehuset.

Men brutal_mann: på hvilken måte føler du at støynøytraliserende høreklokker hjelper mot tinnitusen din? (det eneste jeg klarer å se for meg at det hjelper mot er å begrense støyen utenfra slik at ørene ikke blir like slitne i løpet av dagen - hvilket gjerne fører til en forsterket opplevelse av tinnitus).

Endret av 2046
Skrevet

Godt poeng, 2046 .. de høreklokkene har jeg altså ikke råd til..

Fikk legetime senere idag, så får jeg se hva legen sier. Litt redd det blir den vanlige regla "dette må du bare leve med"... Noen som har erfaring med for eksempel sovemidler for å i det minste få et par timers søvn om natten? Begynner å bli litt desperat...

Skrevet (endret)

Du kan ta en titt på denne siden her, forholdsvis mye informasjon om tinnitus er tilgjengelig der, og de skriver blant annet om behandlingstilbud:

"Vi som har fått tinnitus, kan ha opplevd at det ikke er så mye hjelp å få fra helsevesenet. Av legene får man ofte beskjed om at man må lære seg å leve med tinnitusen. Dette er ikke lenger helt sant, da det de siste årene er opprettet behandlingstilbud mot tinnitus ved flere sykehus i norge. Vi ser dessverre at det er langt i fra alle tinnitus rammede som blir hjulpet av disse tilbudene. Men det viser i alle fall at vi tinnitus-rammede blir tatt på alvor av helsevesenet i langt større grad enn tidligere. Jeg håper og ønsker at du som besøker denne siden får en positiv opplevelse!"

Endret av 2046
Skrevet

Hei igjen, 2046! :)

Den nettsiden har jeg på favorittlisten allerede, men takk for tipset! :kaffekopp:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hei brutal_mann

Kanskje et dumt spørmål, men får man kjøpt slike høreklokker på f. eks Clas Ohlson, eller må man på spesialbutikker?

Takk for forslaget, forresten :) Så bra at du finner hjelp i dem

Epplehuset har dem. Lefdal også enkelte steder. Men finn en plass du kan prøve dem først. Koster tross alt 3000 spenn... Og det er samme pris i alle butikker.

Skrevet

Hei

Er det noen her som har erfaring med behandling av tinnitus? Og tok legen deg på alvor når du fortalte om problemene?

Alle svar mottas med takk

Edit: er det noen her som har erfart at tinnitusen ble så ille at du ikke klarte å sove/våknet av den om du fikk sove, også at den har blitt svakere igjen? *krysse fingrene*

Liste over noen tinnitusbehandlere: tinnitus-tips.no

Skrevet

Hei igjen folkens.

Legen tok meg helt på alvor, og sendte meg på sykehus, på deres øre-nese-halsavdeling... der satt jeg i fem timer, før de sa at "nei, de kunne ikke hjelpe meg, ante ikke hvorfor fastlegen hadde sendt meg dit".... Da jeg sa at "ærlig talt, jeg satt en meter unna fastlegen når hun ringte sykehuset, det var jo dere som sa at jeg skulle komme!" var svaret "åh, men vi kan ikke hjelpe deg"....

Så fikk jeg beskjed om å bruke nasonex nesespray (som jeg fortalte at ikke hadde effekt), gjøre blåseøvelser (heller ingen effekt), og puste med nesen, ikke munnen..... Og vente i en måned på innkalling til audiolog, eller hva det var..... spurte hva jeg skulle gjøre for å få sove, da sa hun at jeg kunne jo spille musikk. Sa til henne at det hadde jeg jo virkelig prøvd, fungerte ikke, "nei, da er det ingenting å gjøre!" .. Så måtte jeg betale nesten 400 kroner !! *irritert*

Oppfattet det ikke som om hun mente det var viktig at jeg får meg søvn denne måneden...

Skal innom fastlegekontoret igjen imorgen og høre om hun kan skrive legeerklæring for neste eksamen også, og tenkte å samtidig spørre om hun kan gi meg sovepiller eller noe... Noen som har erfaring med sovepiller som de vil dele? Hvordan fungerer de egentlig? Er jo all lyden som gjør at jeg ikke får sove, vil pillene fungere sånn at jeg blir så trøtt at jeg sovner uansett? Den eneste personen jeg kjenner som har brukt sovepiller endte meg kraftlige hallusinasjoner, så jeg har ikke så lyst til å prøve det egentlig... Men blir jo gal her :tristbla:

Skrevet

Må si det er frusterende å høre på hvordan det offentlige har en tendens til å behandle såkalte "vanskelige" pasienter, grunnet det faktum at de ikke konkurrerer med noen. Men bra at fastlegen din tok deg på alvor ihvertfall.

Uansett, du har endel ulike typer - tatt fra hukommelsen (etter legemiddelkurs over to dager for fem måneder siden... og har ikke tilgang på papirene, da jeg er på nattevakt nå):

Klassiske sovetabletter, gjør at du sover hele natten, men gir hangover, reduserer den dype søvnen, og har en tendens til å gi metallsmak i munnen, også stor fare for avhengighet. Innsovningstabletter, for de som sliter med å sovne men ikke våkner om lett tidlig om morningen (har dyp søvn), kortere halveringstid så gir ikke like lett hangover, men tror også disse gir metallsmak i munnen. Ellers har du noen medisiner som gir økt tilskudd av et stoff som sørger for døgnrytme (men dette er kanskje ikke så veldig aktuelt for deg).

Hvordan type musikk har du testet ut for å sovne? En har jo ambient og minimalistisk musikk perfekt å ha på i bakgrunnen.

Og forresten, hva er årsaken til din tinnitus?

Skrevet

Hei

Har testet litt forskjellig musikk, ikveld skal jeg prøve ut Brian Eno, og endel andre i samme sjanger. Har fått laget meg en liste på Spotify som varer i nærmere fire timer. Problemet er bare at jeg må ha så høyt volum, og da kan jo det hindre søvnen igjen... For å illustrere: når jeg står i dusjen med hodet under vannstrålen, hører jeg fortsatt susingen. Her en kveld toppet det seg så jeg seriøst vurderte å bruke alkohol for å slokne, menneh... tok til vettet innen vinmonopolet åpnet da :)

Når det kommer til årsaken for tinnitusen: ingen anelse. Jeg er ikke blant dem som hører på mye musikk (er en av de kjedelige som ikke eier mp3-spiller osv....), og har aldri opplevd traumer mot hode/øreregionen. Har heller ikke brukt medisiner som kan fremkalle dette, og har ikke vært utsatt for mye støy.

Så jeg er helt rådvill... vet ikke hva jeg skal gjøre

Men takk for gjennomgangen av sovetablettene, 2046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...