Postmannen Skrevet 13. oktober 2003 #1 Skrevet 13. oktober 2003 http://www.hevanet.com/peace/microsoft.htm For de som vil vite da.... Det går også en historie på /. om noe "merkelige greier", som helt sikkert ikke har noe med MIcrosoft å gjøre. http://slashdot.org/articles/03/10/12/2221...tid=172&tid=187 Make the enemy shut up.
Gundel Gaukeley Skrevet 13. oktober 2003 #2 Skrevet 13. oktober 2003 Må innrømme at jeg ikke finleste alt, men fikk med meg det viktigste tror jeg... Kjære Postmann, kan dette være nøvendig å komme med slike ubehagelige greier så tidlig på morra'n? Denne sida skal jeg ihvertfall vise til gubben som er ihuga xp-fan...... Og den derre merkelig historia...hmmmm, nei det har nok INGENTING med Microsoft å gjøre... Og det er klart jeg vil vite dette!!! Vil ikke alle det da? :o
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #3 Skrevet 13. oktober 2003 Ang. den "merkelige saken", der siden som viste åpne sikkerhetshull i Internet Explorer er blitt tatt av nettet, så står det at dette ble gjort i påvente av en evaluering av Microsofts siste sikkerhetsoppdatering til IE. Jeg har installert denne (og flere til). Jeg fant en Google-cache av siden, og testet Internet Explorer for feil. Jeg kan bekrefte at flere av feilene fremdeles ikke er rettet.
Postmannen Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2003 Tja, hva skal man skrive......... Det værste er at slik har Microsoft drevet den "flotte" bisnissen sin i mange år.... :-? Uforståelig (for meg) at de egentlig vil drive det slik som de gjør. Ingenting å tjene på det i det lange løp. I tillegg utnytter de markedssituasjonen sin på det grøvste og presser forbrukere til det ene og andre. Ofte er forbrukerene ikke klar over situasjonen i det heletatt. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Bytt ut IE, Outlook, MSN Messenger o. a., med mer fornuftige ting. I fare for å bli kallt hjernevasker, sosialist, kommunist og venstrevridd, vil jeg gi noen forslag til programmer med åpen kildekode. Browser: www.mozilla.org www.opera.com Messenger: http://gaim.sourceforge.net/win32/index.php (støtter også andre nettverk) E-mail: http://www.mozilla.org/projects/thunderbird/ Kontor: www.openoffice.org http://www.abisource.com/download/ (AbiWord er kjempemessig for dem som ikke trenger full kontorpakke. Absolutt vært å prøve) Man blir en mye safere nettbruker med disse.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #5 Skrevet 13. oktober 2003 Hvordan vet an om opera eller tilsvarende programmer ikke har tilsvarende problemer da?? En det noen som vet at f.eks opera ikke har tisvarende svakheter? En vanlig bruker kan jo umulig gradere seg mot krenkelser av elektronisk art!
Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #6 Skrevet 13. oktober 2003 Ja, jeg legger meg flat. Jeg er en idiot når det gjelder PC og nettbruk. Og så er jeg sikkert fryktelig godtroende. Ærlig talt, hva er det du snakker om Postmann? Kan du forklare det kort og godt for meg....? Hva kan skje når jeg bruker XP og er på nett? Kan noen gå inn i min PC? Hvorfor vil de det? Kan det skje noe med nettbank? Har det med virus å gjøre? Hva??? Vær så snill og informer meg litt, om du har tid...
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #7 Skrevet 13. oktober 2003 Det som er problemet med XP, er at du har akseptert at Microsoft automatisk får hente ut informasjon fra maskinen din, som f.eks: - Hvilke programmer du har installert - Hvilke DVD-filmer du spiller av - Hva slags maskinvare du har ...samt at du har gitt dem lov til å installere programmer og endre innstillinger uten å spørre deg først, som f.eks: - "Oppgraderinger" til Windows-komponenter, som f.eks. Digital Rights Management, som sørger for at Microsoft bestemmer hvilke programmer du kan bruke til å spille av Windows Media-filer (musikk og film) - Oppdaterte "svartelister" som bestemmer hvilke programmer som ikke under noen omstendigheter får spille av nevnte filer Du vil ikke få noen advarsel når informasjonen blir sendt til Microsoft eller når "oppgdateringene" lastes ned og installeres. I sin ytterste konsekvens kan faktisk Microsoft avinstallere noe du har installert på din egen PC, dersom Microsoft mener at programmet bryter med lisensbetingelsene for Windows XP eller DRM generelt. For Microsoft har altså lansert en systemkomponent som heter "Digital Rights Management"; den er en del av det såkalte "Trusted Computing Initiative" også kjent som "Palladium". Hvis du bruker Windows Media Player 9 og/eller har kjørt WindowsUpdate og installert en komponent som heter nettopp "Digital Rights Management", er du allerede en del av dette systemet. Du kan forøvrig ikke avinstallere dette i ettertid. Hensikten med DRM er at innholdsleverandører skal kunne stole på at brukeren (ja, det er deg) ikke skal kunne bestemme over de filene h*n har på sin egen datamaskin. Du skal ikke kunne kopiere lydfiler til en MP3-spiller, eller filmer til en CD eller DVD, med mindre du har betalt for dette. Uttrykket "trusted" refererer IKKE til at sluttbrukeren nå skal kunne "stole" på maskinen på noen som helst måte, det er stikk motsatt. Hvis man kobler ovennevnte informasjon med det faktum at Microsoft nå jobber ekstremt hardt får at Windows Media 9 skal erstatte det filformatet som i dag brukes på DVD-filmer, skjønner man hvorfor det er så viktig for Microsoft å få installert dette på alle PCer snarest.
Gjest Donna Skrevet 13. oktober 2003 #8 Skrevet 13. oktober 2003 wow ! jeg er målløs !! de har oss i sin hule hånd ! :evil:
Gjest Abelone Skrevet 13. oktober 2003 #9 Skrevet 13. oktober 2003 :hår: Og dette finner vi oss i?? Jeg kan ikke nok til å erstatte mine programmer med andre! Tør ikke prøve.... "Alle" andre har jo også Microsoft... er vi lurt trill rundt? Er ikke de andre programleverandørene like kontrollerende??
Postmannen Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #10 Skrevet 13. oktober 2003 ... er vi lurt trill rundt? Ikke for å krisemaksimere, men JA!! Microsoft har leeenge utnyttet folk som ikke er særlig tekniske av seg. De utnytter den "vanlige mannen i gata" som bare skal "ha en vanlig PC", til å skaffe seg monopol. Er ikke de andre programleverandørene like kontrollerende?? Jeg vil gå så langt som å si NEI. Selv om du ser tendenser blandt andre også, så vil jeg si at Microsoft er desidert den værste. Når det gjelde programmer med åpen kildekode, så er det folket selv som kontrollerer og ikke ett eller annet stort firma, som har en mer eller mindre hemmelig agenda.
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2003 #11 Skrevet 13. oktober 2003 Har du noen forslag til hvor man eventuelt kan laste ned programmer som spiller brente og nedlastede dvd filmer? Eller andre brukbare programmer? Har faktisk problemer med å spille av brente/nedlastede filmer. De stopper et stykke uti filmen
Gjest Niniel Skrevet 14. oktober 2003 #12 Skrevet 14. oktober 2003 Hvilket OS ville du valgt i stedet for? Er det Linux som er best? (i så fall hvilket av dem?) Det er vel ingen vits i å bare bytte ut programmene jeg bruker så lenge jeg fremdeles har XP er det det da? Går det forresten an å ha to installerte OS på maskinen samtidig og så veksle på hvilken man bruker?
Gjest sinkMe Skrevet 14. oktober 2003 #13 Skrevet 14. oktober 2003 Har du noen forslag til hvor man eventuelt kan laste ned programmer som spiller brente og nedlastede dvd filmer? Eller andre brukbare programmer? Har faktisk problemer med å spille av brente/nedlastede filmer. De stopper et stykke uti filmen Er ikke lov å laste ned filmer og lignende fra internett, vet du.... Uansett er det mest trolig det er filmen det er noe galt med, så lenge du får spille av litt... Og... Windows XP er ikke farlig (som en kan få intrykk av her), så lenge du laster ned og installererer sikkerhetsoppdateringene som blir lagt ut på windowsupdate. En bør (må) jo også passe på og oppdatere virusprogrammet og brannmuren. Gjør man dette, =ingen problemer. Har brukt XP i over 2 år, og ikke hatt noen problemer. Har og vært online med server 24t i døgnet like lenge. Så lenge en passer på det jeg nevnte over, skal det mye til for at det går til hæ......
Postmannen Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #14 Skrevet 14. oktober 2003 Hvilket OS ville du valgt i stedet for? Er det Linux som er best? (i så fall hvilket av dem?) Det er vel ingen vits i å bare bytte ut programmene jeg bruker så lenge jeg fremdeles har XP er det det da? Jeg vil anbefale SuSE Linux 9.0. Jeg har ikke prøvd versjon 9.0, men endel tidligere versjoner ( 7.1, 7.3, 8.1 ) og kan ikke si annet om disse, enn at jeg er mektig imponert. SuSE Linux KAN lastes ned gratis (via ftp), men hvis du kjøper, så får du med masse dokumentasjon, alle CD'ne + DVD, som er kjekkt å ha for nybegynnere. Før du eventuellt kjøper, kan du laste ned en evaluering. SuSE Linux koster litt gryn, men du trenger ikke kjøpe NOENTING ekstra av programvare, så da blir det ganske billig alikevell. Venter du til litt utpå nyåret får du SuSE Linux 9.0 enda rimeligere. Det finnes også mange andre gode alernativer for nybegynnere, f.eks. Mandrake og RedHat. www.linuxbutikken.no Går det forresten an å ha to installerte OS på maskinen samtidig og så veksle på hvilken man bruker? Ja det går helt fint. De fleste Linuxdistroer setter opp et slikt "dualboot" system for deg, nesten automatisk.
Postmannen Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #15 Skrevet 14. oktober 2003 Og... Windows XP er ikke farlig (som en kan få intrykk av her), så lenge du laster ned og installererer sikkerhetsoppdateringene som blir lagt ut på windowsupdate. En bør (må) jo også passe på og oppdatere virusprogrammet og brannmuren. Gjør man dette, =ingen problemer. Har brukt XP i over 2 år, og ikke hatt noen problemer. Har og vært online med server 24t i døgnet like lenge. Så lenge en passer på det jeg nevnte over, skal det mye til for at det går til hæ...... Dt som er poenget her, er at den vanlige bruker ikke har mulighet til å kontrollere hva disse "sikkerhetsoppdateringene" virkelig inneholder! Det kan likegreit være ting som nekter deg å kopiere mp3 filer til en bærbar spiller. XP er sikkert stabilt og greit nok i seg selv, men det store kluet her er altså:KONTROLL OVER EGEN MASKIN!
Postmannen Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter #16 Skrevet 14. oktober 2003 Har du noen forslag til hvor man eventuelt kan laste ned programmer som spiller brente og nedlastede dvd filmer? Eller andre brukbare programmer? Har faktisk problemer med å spille av brente/nedlastede filmer. De stopper et stykke uti filmen Tja, hva med BSplayer? http://www.bsplayer.org/default.htm (les F.A.Q. på siden også. Til Linux så finnes det en spiller som heter Mplayer som spiller omtrent ALLT som er, og er virkelig helt *smask*. Nå vet jeg ikke hvor bra Windowsversjonen funker, men du kunne jo prøve. http://www.csant.info/mplayer.htm
Gjest sinkMe Skrevet 14. oktober 2003 #17 Skrevet 14. oktober 2003 Dt som er poenget her, er at den vanlige bruker ikke har mulighet til å kontrollere hva disse "sikkerhetsoppdateringene" virkelig inneholder! Det kan likegreit være ting som nekter deg å kopiere mp3 filer til en bærbar spiller. XP er sikkert stabilt og greit nok i seg selv, men det store kluet her er altså:KONTROLL OVER EGEN MASKIN! Sikkerhetsoppdateringene har ikke annet hensyn enn å tette sikkerhetshull på OS. Det windowsupdate sjekker på maskinen din er: Hva slags oppdateringer du har fra før og om det finnes nye (og bedre) driver til f.eks skjermkortet ditt. Du kan selv velge hva du vil installere og hva du ikke vil ha. Det kan de fleste lese seg til, hvis de gidder. Microsoft har ingenting med hva du gjør med dine filer på dine pc'er. Mp3 er jo ikke ulovlig, så jeg kan ikke tenke meg at det blir noe problem i fremtiden heller. Microsoft er vel heller ganske forsiktig nå det gjelder sk. spyware i og med at det er i søkelyset ganske ofte når det gjelder dette. Når du snakker om kontroll over egen maskin, er det vel heller litt mer å passe på med div. nedlastingsprogrammer som kazaa, edonkey osv. Der er det mye skummelt. Og nei..... Jeg jobber ikke for Microsoft. Bruker og linux selv (red hat bl.a.), helt greit det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå