Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen tillitsvalgte her? Jeg jobber i staten og har blitt spurt om jeg vil stille til valg som tillitsvalgt for min avdelig. Hva slags oppgaver har dere som tillitsvalgte? Bortsett fra å være tilstede under intervjuer, drøfting av stillinger og lønnsforhandlinger? Har lyst, men er samtidig litt redd for å måtte ha "programmeninger"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er "progameringer"?

Det står dyp respekt av å stille opp som tillitsvalgt, da den personen skal balansere og høre alle i gruppen ut fra de ulike individene de er.

Arbeidsgiver vil også forlange at du respekterer og lytter til deres interesser, når du stiller i møter på vegne av og med dine kolleger.

I Norge er mange konfliktsky, og det betyr at lederne kan fortelle deg at de er misfornøyd med en spesiell ansatt, og tør ikke å si det selv til den det gjelder.

Etter et lønnsoppgjør er mange ansatte misfornøyd. Da er det ikke alltid morsomt å være tillitsvalgt, fordi de kan få dette ut på deg. Men som regel går det bra, da det ikke er din skyld at arbeidsgiveren ikke vil gi mer i lønn til enkelte.

Det er litt ekstra arbeid å være tillitsvalgt, men du kan be om fri med lønn x antall ganger i året til det, og arbeidsgiver vil også verdsette arbeidet du gjør.

En tilltsvalgt får nyttig erfaring på sin CV, deltar i møter på ledernivå og medarbeidere og noen får en del relevante kurs for sin rolle.

Rollen som tillitsvalgt kan byttes på mellom ansatte!

Anbefales!

Skrevet

En gruppe av ansatte som er medlem i samme forening (f.eks. Juristforeningen eller TEKNA) kan velge seg en tillitsvalgt, enten det er offentlige eller privat sektor.

Lønnsoppgjør er det jo i alle sektorer...

Skrevet

Er det noen tillitsvalgte her? Jeg jobber i staten og har blitt spurt om jeg vil stille til valg som tillitsvalgt for min avdelig. Hva slags oppgaver har dere som tillitsvalgte? Bortsett fra å være tilstede under intervjuer, drøfting av stillinger og lønnsforhandlinger? Har lyst, men er samtidig litt redd for å måtte ha "programmeninger"...

Jeg har vært tillitsvalgt. Et verre rottereir skal man lete lenge etter. Var på kurs også, og gifte menn (de også tillitsvalgte) var utro med meg. Jeg visste ikke at de var gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...