Gå til innhold

Aksjeselskap?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Broren min har kjøpt en bygning og gitt 2mill.som han har lånt i bank.Han vil danne aksjeselskap,og har fått 2 kompiser med seg,Broren min skal eie 60& og de andre 2skal eie 20% hver.Jeg vet ingenting om aksjeselskap,men er litt nyskjerrig.Hvi aksjekapitalen er 200000,00.Skal de andre 2 skyte inn 40000,00hver da?Og broren min 120tusen.Hva med de 2mill.han har lånt?hva med driftsutgifter ,assuranse strøm,vedlikehold?Noen som kan forklare meg litt.Hadde bliit kjempeglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at aksjeselskapet skal være gjeldfrie må det inn minst 2 mill i eigenkapital (kontantar). Då vert fordelinga som du skisserar. Dei 80' som vennene går inn med vil bror din få og kan då nyttast til nedbetaling på lånet. Aksjeselskapet kan ha mindre iegenkapital, men då må selskapet låne pengar for å kjøpe eigedommen. Då vil bror din får att ein større del av det han har satsa no.

Driftsutgifter (straum, forsikring etc) er det aksjeselskapet som vert ansvarlege for. Det må skaffe seg inntekter, t.d ved utleige, for å finansier dette og eventuelle lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...