AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #1 Skrevet 12. november 2010 Hvordan koker dere ris til middag for å få risen luftig og velsmakende?
Sweetpea25 Skrevet 12. november 2010 #2 Skrevet 12. november 2010 Har du forsøkt å prøve en annen ristype? Enkelte sorter er jo meningen at de skal klebe, som feks. Jasmineris. 2
Pingting Skrevet 12. november 2010 #4 Skrevet 12. november 2010 Det spørs jo på ristypen. Jasminris, basmati og mange andre typer skal være klebrige, og blir bare ødelagt om man gjør dem luftige. Langkornet middagsris er vel det som er enklest å få luftig, tror jeg?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #5 Skrevet 12. november 2010 Det spørs jo på ristypen. Jasminris, basmati og mange andre typer skal være klebrige, og blir bare ødelagt om man gjør dem luftige. Langkornet middagsris er vel det som er enklest å få luftig, tror jeg? Hvordan pleier du å tilberede risen?
Pingting Skrevet 12. november 2010 #6 Skrevet 12. november 2010 Hvordan pleier du å tilberede risen? Hvis det er luftig ris du er ute etter bør du spørre noen andre, jeg er mest glad i klebrig ris, jeg
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #7 Skrevet 12. november 2010 Mål nøye opp vannmengde - jeg bruker 2 deler vann til 1 del ris. Ha tett lokk på gryten gjennom hele kokeprosessen, viktig! Og når risen er ferdigkokt lar du den stå et par min av varmen stadig med lokket på. Særlig dette siste har mye å si for at risen "tørker opp" og blir mindre klissete. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #8 Skrevet 13. november 2010 Jeg lar risen ligge på i riskokeren 10min etter den er ferdig for å hvile, da blir den mindre klebrig. Eventuelt kan du steke risen en liten runde i wok eller stekepanne.
Golde Skrevet 13. november 2010 #9 Skrevet 13. november 2010 Bruker rikelig med vann og passer paa at det ikke fosskoker, bare saa vidt putrer litt. Da bruker jeg ikke lokk. Og tilsetter ikke smoer i risen naar den er ferdigkokt!
gladidag Skrevet 13. november 2010 #10 Skrevet 13. november 2010 Skyll risen godt...da får du ut endel stivelse. Ha risen i en kjele og ha vann på til det står ca en cm over risen. Tilsett litt salt, kok opp og legg lokk på, la putre i 12-15 min, ta kjelen av varmen og la den stå 5-10 min m lokket på, rør litt i risen og server;) Dette funker bra på Jasmin og basmatiris:)
JollyJolly Skrevet 13. november 2010 #11 Skrevet 13. november 2010 Selv liker jeg den saftig og klebring og kan ikke fordra den tørr og luftig, men hvis du kjøper sånn Uncle Bens middagsris er den alltid tørr og luftig. Jeg trodde ingen likte sånn ris men feil kan man ta!
Kladd Skrevet 13. november 2010 #12 Skrevet 13. november 2010 Tror det viktigste er å ikke røre underveis. Jeg liker risen min klebrig, så vi bruker jasmineris som vi rører litt i underveis i kokinga. Så mitt tips; ikke bruk jasmine, og ikke rør!
matentusiasten Skrevet 14. november 2010 #13 Skrevet 14. november 2010 (endret) Jeg er oppvokst med iransk mat med mye ris, så er det en ting vi kan så er det nettopp dette. Det er som de fleste her har nevnt viktig å bruke "riktig" type ris. Jasmin skal være kleberig, basmati ikke - men det finnes forskjellige typer basmati. Jeg er veldig fornøyd med typen "lal quilla". Denne får du kjøpt i sekker (både store og små) i de fleste "innvandrerbutikker". Fremgangsmåten er som følger. Til 4 personer. Mål opp tre små "tekopper" med ris. Legg risen i en bolle og skyll godt i lunka vann. Som "gladidag" nevnte lenger opp er dette viktig for at risen ikke skal klebe. Etterhvert som vannet blir klarere, fyller du bollen med kaldt vann og lar risen ligge i bløt i alt fra en halvtime til flere timer. Kok så opp fire kopper (samme kopp som du målte risen med) med vann. Tilsett salt og nøytral olje (eller smør hvis du ikke er så opptatt av kosthold). Når vannet koker tilsetter du risen (uten vannet de lå i). Rør lett om. Skru ned til lav temperatur og la småkoke/dampe under lokk i en halvtimes tid. Hjemme har vi alltid surret et kjøkkenhåndkle rundt lokket. Dette gir et mye tettere lokk, som sørger for at den verdifulle dampen ikke slipper ut. Ikke fall for fristelsen å åpne lokket hvert 5. minutt. Rør heller ikke om underveis. Det er sikkert utallige mange måter å koke ris på. Finn en fremgangsmåte som passer deg Lykke til. Endret 14. november 2010 av matentusiasten
AnonymBruker Skrevet 15. november 2010 #14 Skrevet 15. november 2010 Jeg liker ikke hurtigris, for den blir sånn luftig (og kjedelig ) som du forklarer.. Så holder meg langt unna det
Kosemose Skrevet 15. november 2010 #15 Skrevet 15. november 2010 Hvem vil ha luftig ris? :klø: Jeg tenker at risen er misslykket da jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå