Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest goodtwin
Skrevet

Når man skriver en tekst og skal referere en kilde i teksten skal man jo bare skrive forfatterettenavn + årstall og sidetall f.eks (Hansen 2009:25). Men hva gjør man om man har to bøker av sammre forfatter som kom ut samme år? da er det jo ikke så lett å vite hvilke kilder som kommer fra hvilken bok f.eks (Hansen 2009: 78)

eks.

Hansen, J. (2009) Skriv Cappels

Hansen, J. (2009) Skriv litt til Cappels

(og jeg håper alle skjønner at de kildene jeg brukte her er oppfunnet og ment som eksempler)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vanligste er vel å bruke a og b, hvor a gis til den kilden som nevnes først i teksten eller den som er alfabetisk først (litt ulik praksis her, sjekk reglene for systemet du bruker om du kan).

Da blir det altså

(Hansen 2009a: 78; Hansen 2009b: 25)

og

Hansen, J. (2009a) Skriv Cappels

Hansen, J. (2009b) Skriv litt til Cappels

:)

Endret av Pingting
Skrevet

Nå er det vel forskjellig måter å gjøre dette på da, men den måten jeg bruker i oppgavene mine hvis jeg bruker to kilder av samme forfatter, så skriver jeg for eksempler (a: Hansen 2009) og (B: Hansen 2009), så skriver jeg i litteraturlista til slutt:

A: Hansen, 2009: tittel

B: Hansen, 2009: tittel

Skrevet

I retningslinjene mine står det:

Hvis en forfatter har publisert flere arbeider samme år skilles de med at man tilføyer a, b, c osv.

For eksempel: (Faingold, 1996c).

Skrevet

To forskjellige svar allerede, ja. :gjeiper:

Med andre ord: du må sjekke reglene for referansesystemet du bruker. Pjusk sin løsning tror jeg nemlig ikke ville blitt tillatt innen systemet jeg bruker, og min løsning er sikkert ikke like grei i alle systemer den heller.

Skrevet

Beklager, var feil det jeg skrev tidligere. I retningslinjene mine står det at vi skal skrive (Hansen 2009a, b) inn i teksten, og så skrive hvilken kilde som er a og b i litteraturlista :)

Skrevet

Jeg har aldri sett at det skulle skrives som i #3. Bruker selv Pingtings måte å skrive, men som flere andre har sagt - sjekk retningslinjer for sikkerhets skyld.

Kan gjern anbefale å bruke referanse-software - som for eksempel EndNote. Om man skriver en del er det helt fabelaktig måte å holde orden på referansene. Man kan eksportere ting fra databaser, ordne referanser etter forskjellige oppgaver/temaer og egne nøkkelord, automatisk skape litteraturlister, og man kan bytte fra en referansesystem til en annen med ett tastetrykk.

I hvert fall på UiO har studentene også tilgang, men undersøk gjerne hvordan det er hos dere. Anbefaler dette sterkt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...