Gå til innhold

Hvordan ligger du an til eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mitt første semester på universitetet, og begynner å kjenne ganske godt på eksamensnervene. Det er litt mer enn tre uker til min første eksamen, og jeg er litt usikker på hvordan det er best å ta fatt på eksamensinnspurten. Hvordan det er vanlig å ligge an med pensum, og hvordan man lærer seg hundrevis av sider best mulig.

Jeg har fortsatt nesten to hundre sider igjen med pensum til den første eksamenen min. Resten av pensum har jeg gjennomgått til forelesningene og skrevet greie notater til. Det er mye jeg ikke husker, men jeg har i det minste en grei oversikt over hva faget inneholder og litt kunnskap om litt forskjellig selv om jeg ikke er i nærheten av å ha den kontrollen jeg må ha på eksamensdagen.

Hvordan ligger jeg an? Ville dere fått panikk, eller ser det overkommelig ut? Jeg planlegger å komme gjennom de to hundre sidene (ved siden av litt oppgaveskriving i et par andre fag) i løpet av neste uke, og så ha to uker på meg med fullt fokus på å lære meg det jeg har luket ut i notatene mine og forelesningsnotater. Problemet mitt er at jeg skyver bort eksamensnervene og klarer ikke helt å begynne å lese effektivt nå som det fortsatt er tre uker igjen. Jeg må føle presset, og jeg gjør ikke det enda, noe som er fryktelig dumt siden jeg aldri har hatt en eksamen på dette nivået før og innerst inne er veldig redd for at det skal gå straka vegen til helvete.

Hjælp...? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slapp av! det virker som du har ganske kontroll, og hvis du har lest alt pensum to uker før og kan fokusere på repetisjon, pugging o.l, burde dette gå ganske greit.

de fleste universitetsfag har gamle eksamensoppgaver liggende på nettet, jeg pleier å gå igjennom disse de siste ukene. det er stor sjanse for at årets eksamen ligner.

Skrevet

Jeg veit ærlig talt ikke hvordan jeg ligger an! Tar opp et fag jeg er sinnssykt usikker på etter 11 år....Tiden vil vise om jeg har pugga nok eller ikke! :jepp:

Har en temmelig god følelse nå...skal opp om to uker.

Skrevet

Jeg har under 2 uker igjen til første eksamen, og har ca. 50 sider igjen av pensum i det faget. Det stresser meg litt, men det er fordi det er et fag der jeg må bruke MYE på oppgaveløsing, og der er jeg så vidt i gang...

Hvis du har jobbet jevnt (det virker sånn) og du ser for deg en overkommelig plan for å bli ferdig med de siste 200 sidene tror jeg ikke du skal trenge å stresse. Jeg syns 1 uke på forberedelser (der man ikke leser pensum eller gjør vanlige oppgaver) der man leser notater og gjør eksamensoppgaver er glimrende. Når man har jobbet jevnt over semesteret kan man gjerne være så heldig å slippe panikkfølelsen før eksamen, og det med god samvittighet...;)

Jeg begynner dessverre å få panikkfølelsen likevel, selv om jeg har jobbet jevnt... :sjenert:

Skrevet

de fleste universitetsfag har gamle eksamensoppgaver liggende på nettet, jeg pleier å gå igjennom disse de siste ukene. det er stor sjanse for at årets eksamen ligner.

Hvor finner man disse? (UiO)

Skrevet

Jeg underviser på universitetet, og har laget årets eksamensoppgave. :jolie:

Skrevet

dette er mitt første år også, og jeg har dessverre ikke vært like flink som deg. jeg har en god del (flere hundre sider) pensum å ta igjen, i tillegg til store oppgaver i alle fagene jeg tar. jeg har derfor en "så lenge jeg står"-filosofi akkurat nå, noe jeg vet ikke er spesielt bra. jeg skal virkelig skjerpe meg neste semester!

Skrevet

Hvor finner man disse? (UiO)

enten legger de det ut på årets emneside (du vet, Høst 10), eller på tidligere emnesider ( V10, H09, H08 osv). Noen ganger, hvis faget bruker fronter, ligger dem der også, men det er vel heller sjeldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...